اختتامیه مسابقه ابربازی؛ 8 استارت آپ ابری جدید وارد بازار فناوری ایران شد

به گزارش وبلاگ پاییز، در انتها یک داوری سخت، کوشش شش ماهه 14 تیم ابربازی به مرحله آزمون رسید. انتخاب 4 تیم برای رتبه های اول تا سوم، افزایش جایزه نقدی به 550میلیون تومان از سوی بانک پاسارگاد و هلدینگ فناپ و هم چنین سرمایه گذاری 1.5میلیارد تومانی مجموعه شناسا و شتابدهنده تریگ آپ روی 8 تیم، از دستاوردهای نخستین مسابقه فراوری محصولات ابری کشور بود. به علاوه، محصولات این تیم ها که همگی با ویژگی ابرزی (Cloud Native) فراوری شده اند، پس از تکمیل و آمادگی ورود به بازار، در بازارچه ابری آروان عرضه خواهند شد.

اختتامیه مسابقه ابربازی؛ 8 استارت آپ ابری جدید وارد بازار فناوری ایران شد

شروع قصه ابربازی

ابربازی از یک رویای مشترک ابری شروع شد که بستری باشد برای آشنایی و رشد استارت آپ های جدید ابری تا در کنار هم، به بازار ابری کشور رونق ببخشند.

هر ابر یه قطعه کوچیک دستش بود و توی صف ایستاده بود تا نوبتش بشه. برخی از ابرها خسته از صف طولانی، هر چی دست شون بود رو رها کردن و رفتن. برخی ها ناامید وایستاده بودن فقط به تماشا، برخی ها فکری شدن که دیگه برای قطعه اون ها جایی نیست.

اما ابرهایی بودن که ایستادن تا معما رو حل کنن. همه قطعه ها که کنار هم چیده شد، کوچیک ترین ابر، کوچیک ترین قطعه رو آورد و سر جاش گذاشت. حالا آسمون کامل شده بود، یه تیکه خیلی کوچیک از یه آسمون خیلی عظیم!

یه خونه سفید، وسط یه شهر سیاه

یادبود ابربازی 99؛ نمادی از رشد، کوشش و امید

  • تیم سازی؛ سخت اما شدنی

ابر آروان در بهمن سال گذشته و در سوار ابرهای 98، از جمع شدن 999 دولوپر زیر یک سقف و شرکت در یک مسابقه ابری اطلاع داد که از دل آن، محصولات ابری جدید وارد بازار ایران شوند و به توسعه اکوسیستم ابری کشور یاری نمایند.

ثبت نام متقاضیان شرکت در این مسابقه از اسفند ماه شروع شد و تا سرانجام فروردین ماه، بیش از 1400 متقاضی در حوزه های برنامه نویسی، دیجیتال مارکتینگ، طراحی و توسعه کسب وکار ثبت نام کردند. پس از مراحل ارزیابی و انجام چالش، 233 نفر به مرحله تیم سازی رسیدند. مرحله ای که با وجود کرونا، نتوانست به شکل فیزیکی انجام گردد و تمامی شرکت نمایندگان به شکل آنلاین این مرحله را پشت سر گذاشتند. درنهایت از میان 20 تیم تشکیل شده، 14 تیم متشکل از 79 نفر از شهرهای اصفهان، بابل، بابلسر، بندرعباس، بهشهر، تهران، کرج، رامشیر، قزوین، زنجان، شاهرود، شهر قدس، شیراز، لار، کاشان، مراغه، مشهد و یزد، توانستند تا خط سرانجام داوری این جهت را ادامه دهند.

  • انتخاب ایده های محصولات ابری متناسب با بازار ایران

یکی از مهم ترین عوامل پیروزیت در فراوری محصولات، انتخاب ایده متناسب با بازار بود. تیم اجرایی ابربازی آروان، فرایند آنالیز محصولات برتر ابری در جهان و انتخاب فهرستی از متناسب ترین محصولات با احتیاج بازار ایران را در چهار ماه انجام داد.

در گام نخست، پس از آنالیز محصولات ابری در جهان از جمله محصولاتی از آژور، AWS، گوگل کلاد و IBM، فهرستی از 1300 ایده اولیه آماده شد. از این تعداد ایده، به تناسب احتیاج بازار ایران 48 ایده نهایی انتخاب شدند که در مرحله تیم سازی در اختیار تیم ها نهاده شد. درنهایت 20 تیم روی 16 ایده وارد مرحله MVP شد.

  • همراهان ابر آروان در ابربازی

در کل این جهت ابر آروان با اعطای زیرساخت، انتخاب ایده محصولی، مربی گری و جذب اسپانسر و سرمایه گذار این تیم ها را همراهی کرد؛ و البته جدا از حامیان اقتصادی و سرمایه گذاری این رویداد، استارت آپ های به نامی را همراه خود داشت:

  • کاربوم؛ همراه برای تست های شخصیت شناسی و آشنایی تیم ها
  • فرادرس؛ تامین محتواهای تخصصی آموزشی
  • رهنماکالج؛ تسهیل فرآیندهای ارزیابی و تیم سازی
  • کوئرا؛ بستر ارزیابی و حل چالش ها
  • پادیوم؛ خریداری API تیم های ابربازی به مدت یک سال و تا سقف 50 میلیون تومان

در پله آخر آرش برهمند؛ سردبیر ماهنامه پیوست در نقش راوی اختتامیه غیرحضوری ابربازی، همراه داوران و تیم های ارایه دهنده بود.

سرانجام قصه؛ تیم ها و محصولات باکیفیت و داوری های سخت

  • افزایش تیم های منتخب به چهار تیم و افزایش جوایز نقدی به 550میلیون تومان

قرار بود در سرانجام داوری مسابقه ابربازی به سه تیم برتر در مجموع 500میلیون تومان جایزه نقدی داده گردد؛ اما کیفیت محصولات ارایه شده در این مرحله، کار داوری را در انتخاب سه تیم برتر سخت کرد.

درنهایت تیم داوری ابربازی تصمیم گرفت به جای سه تیم، چهار تیم را برای دریافت جایزه نقدی انتخاب کند؛ هم چنین با توجه به انتخاب دو تیم در صندلی دوم، رقم کل جوایز نقدی، از سوی بانک پاسارگاد و هلدینگ فناپ، به 550 میلیون تومان افزایش یافت.

برندگان جوایز نقدی مسابقه ابربازی:

  • تیم نخست؛ اسپکسا (ابزار مدیریت و به اشتراک گذاری محتوا): دریافت 300میلیون تومان
  • تیم دوم/1؛ پاستا (دستیار توسعه پروژه روی سرویس PaaS): دریافت 100میلیون تومان
  • تیم دوم/2؛ آرکپچا (ابزار جلوگیری از درخواست ربات ها برای حفظ امنیت): دریافت 100 میلیون تومان
  • تیم سوم؛ کلادیتور (مجازی سازی یک دسکتاپ برای بهره وری و امنیت بالاتر): دریافت 50میلیون تومان
  • 1.5 میلیارد جذب سرمایه برای 8 تیم

هدف از مسابقه ابربازی تنها شرکت تیم ها و برنده شدن جوایز نقدی نبود و از همان ابتدا با تفاهم میان ابر آروان و شناسا، بنا بود حداکثر 10 تیم از تیم های شرکت نماینده در رویداد برای سرمایه گذاری و شتابدهی انتخاب شوند.

در سرانجام داوری مسابقه ابربازی مجموعه شناسا و تریگ آپ هشت تیم را که در حوزه های مدیریت محتوا و دیجیتال مارکتینگ، اینترنت اشیا، ذخیره سازی اطلاعات و پلتفرم های ابری محصول فراوری نموده بودند، برای ورود به مرحله سرمایه گذاری و شتابدهی انتخاب کردند.

تیم های منتخب جذب سرمایه و شتابدهی:

  • تیم اسپکسا (Spexa) ابزار مدیریت و به اشتراک گذاری محتوا (Content Collaboration Software)
  • تیم پاستا (PaaSTa) دستیار توسعه پروژه روی سرویس پلتفرم ابری (Platform as a Service Software)
  • تیم آرکپچا (AR-Captcha) ابزار جلوگیری از درخواست ربات ها برای حفظ امنیت (Image Recognition Software)
  • تیم کلادیتور (Clouduter) مجازی سازی یک دسکتاپ برای بهره وری و امنیت بالاتر (Desktop as a Service)
  • تیم پسینو (PaaSino) دستیار توسعه پروژه روی سرویس پلتفرم ابری (Platform as a Service Software)
  • تیم گوبین (Goobin) نرم افزار برگزاری کنفرانس آنلاین (Video Conferencing Software)
  • تیم کاسب (Kaseb) ابزار تحلیل محتوایی و دیجیتالی وب سایت (Content & Digital Analytics Software)
  • تیم جیرک (Jirak) پلتفرم نرم افزاری اینترنت اشیا (IoT Platform)

حمایت ابر آروان از همه تیم ها ادامه دارد…

سایر تیم ها که در مرحله داوری پیروز به دریافت جایزه نقدی و جذب سرمایه نشدند، هم چنان با حمایت ابر آروان می توانند به تکمیل محصول خود بپردازند. در این مرحله خواهند توانست محصول شان را در بازارچه ابر آروان عرضه نمایند و از سوی ابر آروان به مجموعه های شتابدهی معرفی خواهند شد.

سایر تیم های ابربازی:

  • تیم سی وی فلو(CVFlow) تسهیل گر فرآیند جذب و استخدام (Applicant Tracking System)
  • تیم هلپکس (Helpex) نرم افزار پشتیبانی و تیکتینگ (Help Desk Software)
  • تیم ورک فولیو (Workfolio) سامانه مدیریت منابع انسانی (HR Management Suites Software)
  • تیم فوریو (FourU) نرم افزار تست محصولات توسط کاربران واقعی (User Research Software)
  • تیم ویدت (Videt) سامانه مدیریت محتوای ویدیویی (Video CMS)
  • تیم باهم (Baham) نرم افزار برگزاری کنفرانس آنلاین (Video Conferencing Software)

فرایند داوری ابربازی

کیفیت محصولات ارایه شده، تیم سازی خوب و انگیزه بالای تیم های منتخب از ویژگی هایی بود که به گفته داوران، انتخاب تیم های برتر و تیم هایی که مشمول سرمایه گذاری می شوند را برای آنان، سخت کرد. حاصل 16 ساعت ارزیابی ارایه تیم ها و محصولات و 2 ساعت هم فکری داوران درنهایت منجر به انتخاب تیم های برتر شد.

هییت داوران نخستین دوره مسابقه ابربازی متشکل از همراهان زیر بود:

  • سعید احمدی پویا؛ مشاور ارشد توسعه کسب وکار و فینتک هلدینگ فناپ
  • پویا پیرحسینلو؛ ناخدای اجرایی و هم بنیان گذار ابر آروان
  • حامد ساجدی؛ مدیرعامل مجموعه شناسا
  • مهرداد حداد؛ مدیریت امور فناوری های نوین بانک پاسارگاد
  • نعمت اله کلانتری؛ مدیریت امور زیرساخت فناوری اطلاعات بانک پاسارگاد
  • محمود کریمی؛ مدیرعامل شرکت فناپ پلاس

مراحل داوری ابربازی

  • آنالیز مستندات فنی محصولات تمام تیم ها، یک هفته پیش از روز داوری
  • تست محصولات
  • ارایه اسکایپی تمامی تیم ها از ویژگی های محصول و بازار به همراه پرسش و پاسخ داوران
  • جمع بندی تیم داوران
  • شیوه اعطای جوایز و ورود به مرحله سرمایه گذاری و شتابدهی

بنا به تصویب هییت داوران، 50درصد از مبلغ کل جوایز نقدی، به تیم های منتخب داده خواهد شد و 50درصد مابقی، پس از تحقق برنامه تعهد شده تیم ها در تکمیل محصول، ورود به بازار و جلب مشتری، در سرانجام شش ماه، پرداخت می گردد. چهار تیم منتخب که مشمول این برنامه هستند، موظف به تحقق دست کم 70درصد از برنامه مورد تعهدشان (OKR) خواهند بود. این فرایند با این هدف تعریف شده است که تیم ها با جدیت جهت اهداف تیمی و توسعه محصول را ادامه دهند.

به علاوه، دریافت جایزه نقدی جدا از فرایند جذب سرمایه و واگذاری سهام است و به ازای این جوایز نقدی، هیچ سهامی از هیچ یک از این چهار تیم دریافت نخواهد شد.

این چهار تیم، در کنار چهار تیم دیگر، از سوی شناسا و تریگ آپ دارای صلاحیت ورود به مرحله شتابدهی شناخته شدند و با ورود به این مرحله و رسیدن به بلوغ محصول، پیروز به جذب سرمایه خواهند شد. شناسا و تریگ آپ برای این هشت تیم، در مجموع متعهد به سرمایه گذاری 1.5میلیارد تومانی شده است.

ابربازی؛ شروع یک جهت

ابر آروان به یاری یک مایِ جمعی و در کنار شماری از کسب وکارهای معتبر فناوری در ایران، اولین مسابقه ابربازی را برگزار کرد؛ این شروع جهتی است که بسیاری به آن خوش بین شده اند. کوشش ابر آروان و حامیان این رویداد بر آن است که کسب وکارهای ابری نوآور و خلاق ایجادشده در این مسابقه، به توسعه اکوسیستم ابری ایران یاری نمایند.

سرانجام ابربازی 99، شروع راهی نو برای این استارت آپ های ابری جدید کشور است و به زودی در سرانجام پاییز 99، با شروع ثبت نام دومین رویداد ابربازی، این جهت با همراهی دیگر علاقه مندان این حوزه، ادامه خواهد یافت.

منبع: مجله شنبه

به "اختتامیه مسابقه ابربازی؛ 8 استارت آپ ابری جدید وارد بازار فناوری ایران شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختتامیه مسابقه ابربازی؛ 8 استارت آپ ابری جدید وارد بازار فناوری ایران شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید