علت گرمایش جهانی چیست؟

به گزارش وبلاگ پاییز، علل ایجاد گرمایش جهانی چیست؟ اثر گلخانه ای چیست؟ آیا گرمایش جهانی به همان مقدار که تصور می شود مخرب است؟ گرمایش جهانی خصوصاً در چند دهه اخیر باعث ایجاد مسائل زیست محیطی بسیاری شده است. در این مقاله

علت گرمایش جهانی چیست؟

مترجم: امین حسین پور

منبع:راسخون

علل ایجاد گرمایش جهانی چیست؟ اثر گلخانه ای چیست؟ آیا گرمایش جهانی به همان مقدار که تصور می شود مخرب است؟ گرمایش جهانی خصوصاً در چند دهه اخیر باعث ایجاد مسائل زیست محیطی بسیاری شده است. در این مقاله به علل ایجاد این پدیده پرداخته شده است.

علل ایجاد گرمایش جهانی

گرمایش جهانی در واقع تغییر در شرایط آب و هوایی زمین می باشد که باعث افزایش قابل ملاحظه دما در نزدیکی سطح زمین می شود. عوامل بسیاری در افزایش جهانی دما چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیر مستقیم از زمان حیات این سیاره نقش داشته است. افزایش دما در چند دهه اخیر زنگ هشداری است که باید جدی گرفته شود و در انجام اقدامات لازم نباید کوتاهی کرد.

گرمایش جهانی و تغییرات آب و هوایی حاصل می تواند در نتیجه دخالت عوامل طبیعی و همچنین عوامل انسانی ایجاد شود. عوامل طبیعی که باعث گرمایش جهانی می شود عبارت است از اثر گلخانه ای ، فعالیت خورشیدی ، گازهای خروجی از دهانه آتشقشان ها و غیره. از طرف دیگر، عوامل انسانی عبارت است از انواع فعالیت های انسانی از تنفس کردن گرفته تا استفاده از وسایل نقلیه و فرآیندهای صنعتی مختلف که باعث تشدید اثر گلخانه ای و در نتیجه گرم شدن کره زمین می شود.

عوامل طبیعی

گفته می شود که اثر گلخانه ای مهم ترین عامل دخیل در گرمایش جهانی می باشد. اثر گلخانه ای به فرآیندی گفته می شود که اشعه های خورشید از طریق گازهای گلخانه ای در اتمسفر زمین به دام می افتد که این به نوبه خود باعث افزایش دما در نزدیکی سطح زمین می شود. گازهای گلخانه ای عبارت است از کربن دی اکسید ، کربن مونو اکسید ، متان ، کلروفلوئوروکربن ها ، بخار آب و غیره. این عقیده وجود دارد که اثر گلخانه ای باعث افزایش دمای زمین تا حدود 24 درصد شده است.

گفته می شود تغییر در مقدار انرژی تابشی ساطع شده از طرف خورشید دلیل دیگر گرمایش جهانی است. این تغییر خورشیدی با تغییرات در آب و هوا و دمای زمین متقابلاً مرتبط است. نظریه تغییر خورشیدی اظهار می کند که مقدار تابش خورشیدی با گذر زمان در حال افزایش بوده است. اگر استدلال های نظریه تغییر خورشیدی را قبول کنیم، خورشید در حال گرم تر شدن بوده است و نسبت به 60 سال گذشته به گرم ترین حالت خود رسیده است. بنابراین، این باور وجود دارد که خورشید هم اکنون عاملی دخیل در گرمایش جهانی است.

فعالیت های انسانی

حرکت کردن صنعتی سازی و گرمایش جهانی در یک جهت کاملاً تصادفی نیست و این مسئله هنگامی آشکار تر می شود که به بررسی فرایند صنعتی سازی و افزایش دما در طی چند دهه گذشته می پردازیم. حتی دانشمندان هم اذعان دارند که صنعتی سازی سریع در افزایش گرمایش جهانی تأثیر داشته است.

انسان ها در حدود 8000 سال پیش با شروع کشاورزی تأثیرگذار بودن در گرمایش جهانی را شروع کرده اند. با شروع کشاورزی، جنگل زدایی برای ایجاد زمین های کشاورزی هم شروع شد که منجر به افزایش قابل توجه مقدار دی اکسید کربن در اتمسفر شد. در نتیجه فرآیند گوارش گاو و حیوانات نشخوارکننده دیگر گاز متان در اتمسفر آزاد می شود.

دانشمندان بر این عقیده اند که به کارگیری روش های نامناسب در صنایع باعث آزاد شدن گازهای گلخانه ای مختلفی می شود که در نهایت اشعه های خورشید را در اتمسفر به دام می اندازد و باعث افزایش دمای زمین می شود. اگر چه استفاده از لوازم خانگی که باعث انتشار کلروفلوئوروکربن ها در اتمسفر می شود کاهش یافته است ولی در دهه 1990 در اوج خود قرار داشت و باعث آسیب غیر قابل بازگشت به اتمسفر شد.

متان به مقدار زیادی در زیر پوسته زمین وجود دارد و انتشار آن در طول معدن کاری به طور غیر مستقیم منجر به افزایش دمای سیاره زمین می شود. انسان ها علاوه بر جنگل زدایی با استفاده از سوخت های فسیلی که باعث انتشار دی اکسید کربن و گازهای مضر دیگر می شود در افزایش گرمایش جهانی دخیل بوده اند.

اگر چه همه عوامل طبیعی در گرمایش جهانی نقش دارد ولی باید درک کرد که وجود آن ها برای حفظ تعادل در زمین لازم است. اگر این رویداد های طبیعی وجود نداشت، سیاره زمین تبدیل به بیابانی سرد همانند قاره قطب جنوب می شد. در حقیقت، برخی دانشمندان بر این عقیده اند که حیات انسان بدون وجود اثر گلخانه ای ممکن نبود زیرا، در این صورت میانگین دمای زمین به حدود 27 درجه سانتی گراد می رسید.

منبع: راسخون

به "علت گرمایش جهانی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت گرمایش جهانی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید