مدیران استقلال کمبود علم و تخصص دارند، ستاره سوم استقلال را ربودند

به گزارش وبلاگ پاییز، بیژن طاهری پیشکسوت و مربی سابق استقلال در مورد آخرین شرایط این تیم بعد از دو شکست در لیگ برتر و در آستانه ملاقات مقابل ذوب آهن در جام حذفی توضیحاتی ارائه داد که توضیح آن را در قالب یک مصاحبه در زیر می خوانید.

مدیران استقلال کمبود علم و تخصص دارند، ستاره سوم استقلال را ربودند

* وبلاگ پاییز: با توجه به دو شکست پیاپی در لیگ مقابل ذوب آهن و پرسپولیس و افزایش فاصله با صدر جدول به 14 امتیاز، آیا هنوز می توان برای قهرمانی استقلال در لیگ برتر شانسی قائل بود؟

- بیژن طاهری: با اینکه هنوز روی کاغذ شانس داریم، اما باید واقع بینانه قضاوت کرد و واقعیت این است که میزان این شانس به حدی کم است باید گفت ما در این فصل قهرمانی را از دست دادیم.

ستاره سوم مرهمی بر زخم دل استقلالی هاست

* استقلال روز چهارشنبه در چارچوب جام حذفی باید با ذوب آهنی ملاقات کند که چند روز پیش مقابل آن مغلوب شد. آیا استقلال باز هم مقابل ذوب آهن شکست می خورد و سومین شکست متوالی اش را متحمل می گردد؟

- به نظر من اصلاً این طور نیست. قطعاً استقلالی که در جام حذفی با ذوب آهن ملاقات می نماید با آن تیمی که در لیگ برتر به مصاف ذوب رفت تفاوت دارد. فرهاد مجیدی و بازیکنانش درک خوبی از شرایط این بازی دارند و با تمرکز کافی وارد آن می شوند. جام حذفی جام تک بازی هاست و استقلال حالا که لیگ را از دست داده، باید با تمرکز کافی در جام حذفی به میدان برود. استقلال این شانس را دارد که با 4 بازی قهرمان حذفی شده و حداقل در این فصل یک جام بگیرد. نباید از این فرصت به راحتی عبور کرد.

* طرفداران استقلال از شرایط موجود ناراضی و کلافه هستند و با این توضیحی هم که شما دادید و کاملاً هم منطقی است، نباید امید زیادی به قهرمانی در این فصل داشت.

- بله، نباید به قهرمانی امیدوار بود. امید دادن به قهرمانی در این فصل مصداق رویا فروشی است و ما نباید این کار را بکنیم. به نظر من تنها راهی که استقلال پیش رو دارد تا جبران همه این ناکامی ها را بکند، قهرمانی در آسیا است. کسب ستاره سوم تنها مرهمی بر زخم طرفداران و پیشکسوتان استقلال است. قهرمانی آسیا بسیار با ارزش تر از قهرمانی لیگ، حذفی و همه جام های داخلی است.

استقلال تنها تیم ایرانی است که توان قهرمانی در آسیا را دارد

* آیا به نظر شما تیم می تواند به پیروزیت در آسیا امیدوار باشد؟ با توجه به اینکه الهلال برای این بازی تقویت می گردد؟

- الهلال و همه تیم های منطقه غرب از استقلال در آسیا هراس دارند و به لحاظ روحی از این تیم عقب هستند. ما نه تنها ظرفیت غلبه بر الهلال، بلکه ظرفیت پیروز بر هر تیمی را در منطقه غرب آسیا داریم و باید بتوانیم به فینال برسیم. ضمن اینکه به نظر من این طور هم نیست حریف شرقی ها نباشیم، ما حتی شرقی ها را می توانیم ببریم. با قاطعیت می گویم اگر فقط یک تیم از ایران توان قهرمانی آسیا را داشته باشد، آن تیم استقلال است.

* کدام نقطه ضعف استقلال مقابل پرسپولیس منجر به شکست این تیم شد؟

- قبل از اشاره به نقطه ضعف به این نکته اشاره کنم که استقلال به مراتب نسبت به پرسپولیس در این بازی برتر بود و اگر قرار بود تیمی در آن دربی پیروز گردد، این حق بیشتر به استقلال می رسید. اما در یک صحنه تمرکز خط دفاعی ما بر هم خورد که این اتفاق برای هر تیم و هر خط دفاعی می تواند بیفتد.

اما حالا که اشاره به نقطه ضعف شد خواستم یک انتقادی از مسعود ریگی بکنم. من به عنوان فردی که همواره از ریگی حمایت کردم و حتی زمان فکری از او انتقاد می کردم که چرا از ریگی کمتر استفاده می نماید، این را می گویم که تعلل ریگی اصلی ترین عامل گلی بود که پرسپولیس زد. درست مثل اتفاقی که در بازی با سایپا افتاد و آنجا هم ریگی تعلل کرد و اجازه شوت زنی را از مقابل خط دفاعی داد. ریگی بدون تردید یکی از بهترین هافبک های میانی لیگ است، اما در شان او و تیم استقلال نیست که چنین اشتباهات کمرشکنی از او سر بزند. ما 6 امتیاز مهم مقابل سایپا و پرسپولیس از دست دادیم که مقصر هر دو گلی که منجر به شکست ما شد ریگی بود.

* با توجه به نتایج و اتفاقات اخیر، به نظر شما باشگاه و طرفداران باید از مجیدی حمایت نمایند؟

- قطعاً به نظر من باید از مجیدی حمایت گردد. تا کی باید این باشگاه ثبات نداشته باشد و با هر باخت دست به تغییر مربی بزنیم؟ تا زمانی که این بی ثباتی در تیم باشد قطعاً نتیجه نخواهیم گرفت. الان هم اتفاقی نیفتاده و باید باشگاه، طرفداران و پیش کسوتان از مجیدی حمایت نمایند تا او فصل بعد تیمی را که خودش می خواهد ببندد. به هر حال این را به یاد داشته باشیم که حضور او در استقلال هنوز به نیم فصل نرسیده و نباید به خاطر دو تا شکست او را سوزاند.

مدیران استقلال پول و تخصص کافی ندارند

* شما صحبت از قهرمانی آسیا کردید در حالی که لازمه اصلی پیروزیت و قهرمانی در آسیا تدارکات و استراتژی مناسب است. 10 بازیکن استقلال در انتها فصل قراردادشان به اتمام می رسد. آیا مجموعه کنونی مدیریتی استقلال این توان را دارند که علاوه بر تمدید با این 10 بازیکن یا هر تعداد از این 10 بازیکن که مد نظر مجیدی هستند، بتوانند مهره های مورد احتیاج را هم به تیم اضافه نمایند تا ظرفیت قهرمانی در آسیا فراوری گردد؟ یا قرار است با همین پنجره های بسته و بدون بازیکن و پول به جنگ الهلال و سایر تیم های آسیایی برویم.

- این نکته بسیار مهمی است و اگر ما قهرمانی آسیا می خواهیم، باید ابتدا شرایط و زمینه آن را فراهم کنیم که این هم دست مدیریت را می بوسد. اولین لازمه آن این است که باشگاه با همه طلبکارانش تسویه کند که البته باشگاه استقلال اهل تسویه حساب نیست و بعد از آن بتواند با پنجره های باز، جیبی پر و تخصصی عظیم دست به تقویت تیم در جابجایی بزند. که البته من اینها را نمی بینم. متاسفانه پکیج مدیریت در استقلال نه به اندازه کافی پول دارد و نه تخصص.

شفر فریب خورد

* شما خودتان همچنان از باشگاه طلبکار هستید؟

- بله من همچنان از سالی که با شفر در استقلال کار می کردم طلبکار هستم و همچنان هیچ امیدی به تسویه حساب ندارم. چون من خودم را از خانواده استقلال می دانم، تصورم این است که در این باشگاه عظیم شدم، حجب و حیا دارم و اهل شکایت نیستم، پولم را نمی دهند. یک زمانی هم که شفر پنجره جابجاییی را بسته بود به مدیران باشگاه تاکید می کرد اول باید پول دستیاران ایرانی ام را بدهید بعد من پول می گیرم تا پنجره باز گردد. شفر که خارجی بود بیشتر از هموطنان ما احساس مسئولیت می کرد.

* با این توصیف چطور شفر قبول کرد قبل از دستیاران ایرانی اش پول بگیرد؟

- او قبول نکرد بلکه فریب خورد. متاسفانه بعضی از مدیران استقلال که هنوز در این باشگاه سمت دارند به دستیاران ایرانی گفتند الکی (به دروغ) به شفر بگویید پول گرفتید تا او راضی گردد پنجره را باز کند و بعد ما به شما پول می دهیم. متاسفانه خرشان که از پل گذشت باز هم پولی به ما ندادند.

چطور ستاره سوم استقلال ربوده شد

* با توجه به گفته های شما، این نگرانی پیش می آید که باز هم مدیریت استقلال نتواند با تدابیر لازم تیم را برای پیروزیت در آسیا روانه ملاقات با الهلال کند و باز هم بعضی اتفاقات گذشته تکرار گردد و یک ناکامی دیگر به نام تیم ثبت گردد.

- متاسفانه این نگرانی وجود دارد و ترس من از همین است که بلایی که زمان شفر سر تیم آوردند تا قهرمانی آسیا به دست نیاید، بار دیگر تکرار گردد.

* در این زمینه قدری شفاف سازی نموده و بگویید زمان شفر دقیقاً چه اتفاقاتی افتاد.

- شاید نتوانم جزییات را بیان کنم چون مستندات کافی ندارم، اما آنچه را که به چشم خودم دیدم، تار و مار شدن تیمی بود که بعد از شکست دادن ذوب آهن در آسیا، به راحتی می توانست به فینال آسیا راه یابد. اما از آن تیم تمام بازیکنان تاثیرگذار را هر کدام را با طرحی فراری دادند، امکان پیروزیت را گرفتند. ما به چشم خود دیدیم که چطور هیچکس با امید ابراهیمی برای تمدید تماس نگرفت، چطور سرور جباروف و تیام را فراری دادند، مجید حسینی را فرستادند و الی آخر. در واقع با شیطنت هایی که از داخل باشگاه انجام شد، ستاره سوم استقلال را ربودند.

* بیشتر شفاف سازی کنید. این اراده چه شخص، اشخاص یا جریانی بود که با تار و مار کردن استقلال این تیم را در آسیا ناکام نمایند.

- حتماً جریانی بوده و شاید هنوز هم باشد که تمایلی به پیروزیت استقلال ندارد و هر زمان احساس گردد این تیم در جهت پیروزیت قرار گرفته، این جریان دست به کار شده و مانع تراشی ها آغاز می گردد. این فکر، جریان، سازمان یا هر چیز دیگری که اسمش را بگذارید در این چند سال تغییر ننموده و تنها مهره هایی که برای این منظور انتخاب می نماید تغییر نموده اند که این مهره ها در بدنه مدیریت استقلال به کار گرفته می شوند. این جریان است که یک روز باعث می گردد شفر در آستانه قهرمان کردن استقلال در لیگ اخراج گردد، یک بار استراماچونی را شبانه فراری می دهد، یک جا دست به کار می گردد بازیکنانی مثل امید ابراهیمی، سرور جباروف، تیام، مجید حسینی و چند نفر دیگر را از تیم کنار می گذارد و… نگرانی من هم این است که این جریان امروز هم دست به کار شده و اجازه تقویت تیم برای رفتن به آسیا را ندهد.

* شما همواره از استقلال حمایت نموده اید اما امروز نقدها تندی را بیان می کنید.

- من همواره از استقلال حمایت نموده و باز هم می کنم، اما حمایت من از نام استقلال، تیم، طرفداران و پیشکسوتان است. نه از مدیرانی که شرایط لازم را برای مدیریت در این مجموعه ندارند. حمایت کورکورانه چیزی از خیانت کم ندارد و من هرگز نسبت به تیمی که آن را خانواده خودم می دانم خیانت نمی کنم.

* تمام نقدها شما متوجه مدیران باشگاه در سالهای اخیر است؟

- اغلب افرادی که در سالهای اخیر به مدیریت باشگاه ما ورود نموده اند فاقد تجربه کافی بودند. هیچیک از آنها خاک استقلال را نخورده بودند که با پوست و گوشت و استخوان این باشگاه را حس نمایند. بسیاری از آنها ذاتاً استقلالی نبودند و صرفاً مدیر بودند. حالا یک روز مدیر استقلال هستند و یک روز هم مدیر جای دیگر و این نشان می دهد خیلی هم برای آنها استقلال دغدغه مهمی نیست. آنها بیشتر دنبال جلب رضایت مدیران بالادستی شان هستند تا آینده مدیریت شان به خطر نیفتد و جلب رضایت طرفداران و منافع باشگاه در اولویت های بعدی شان است. ما در این چهار پنج سال اخیر چند مدیرعامل داشتیم؟ چرا نتوانستند دو تا مربی را حفظ نمایند؟

شفر و استراماچونی را فراری دادند تا استقلال پیروز نگردد

* معتقدید اگر در این سال ها همه چیز در باشگاه سر جای خودش بود ستاره سوم کسب شده بود؟

- در این سالهای اخیر نه در داخل و نه خارج از کشور هیچ وقت نگاه حمایتی از استقلال صورت نگرفت و حتی کارشکنی های زیادی شد. اگر این اتفاقات نمی افتاد و همه چیز سر جای خودش بود الان حداقل ما یک بار دیگر قهرمان آسیا شده بودیم، حداقل یکی دو بار قهرمان لیگ شده بودیم، یا شفر هنوز سرمربی تیم بود و یا استراماچونی.

* در رفتن استراماچونی هم حرف و حدیث های زیادی بود و خیلی ها مستقیم و غیر مستقیم مطالبی عنوان می کردند که به مطالب شما شباهت ندارد.

- من که زمان استراماچونی به تیم نزدیک نبودم، اما دیدید که مردم چقدر او را دوست داشتند و دارند. در باشگاه استقلال بی سابقه بوده طرفداران تا این حد یک مربی را دوست داشته باشند. حتی وقتی در ابتدای فصل 4 هفته نتیجه نمی گرفت و حتی در دربی هم مغلوب شد باز هم حمایت شد. چون مردم می فهمیدند که تیم در حال تحول است و این تحول را خیلی زود دیدند. بله من آن موقع به تیم نزدیک نبودم، اما با مواردی که در زمان شفر از نزدیک دیده و آن را حس نموده بودم، یقین داشتم که اراده ای هم برای ادامه کار استراماچونی وجود نداشت و دست هایی در کار بود که او هم به سرنوشت شفر در استقلال دچار گردد. چون هستند کسانی که خواستار عدم پیروزیت استقلال هستند و متاسفانه در تصمیم های کلان ورزشی هم نقش مشخص نماینده ای دارند.

* با صحبت هایی که انجام دادید، چقدر امیدوارید این تیم در آینده نزدیک دستخوش تحولات مثبت گردد.

- امید که داریم چون انسان به امید زنده است. فقط امیدوارم حداقل با تغییر دولت، نوع نگاه به استقلال هم تغییر پیدا کند. ما دنبال نگاه حمایتی نیستیم و نگاه عدالت محور هم ما را راضی می نماید.

منبع: خبرگزاری مهر

به "مدیران استقلال کمبود علم و تخصص دارند، ستاره سوم استقلال را ربودند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدیران استقلال کمبود علم و تخصص دارند، ستاره سوم استقلال را ربودند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید