مطالعات اقتصادی نشان می دهد که تفاوت چشمگیری میان نرخ تورم در استان های مختلف کانادا وجود دارد

به گزارش وبلاگ پاییز و به نقل از فایننشال پست، شاخص قیمت مصرف کننده (میزان تورم) در ماه ژوئن 1/3 (سه و یک دهم) درصد نسبت به زمان مشابه در سال گذشته افزایش داشت. این در حالی است که نرخ تورم مورد نظر بانک مرکزی کانادا 2 درصد تعیین شده است.

مطالعات اقتصادی نشان می دهد که تفاوت چشمگیری میان نرخ تورم در استان های مختلف کانادا وجود دارد

سازمان آمار کانادا در ماه ژوئن نرخ تورم در استان های مختلف را بدین صورت گزارش داد: نرخ تورم در ساسکاچوان 8/1 (یک و هشت دهم) درصد بود، اما در جزیره پرنس ادوارد این رقم به 3/5 (پنج و سه دهم) درصد رسید.

به گفته کارشناسان اقتصادی مهمترین عامل افزایش تورم، بالا رفتن قیمت بنزین بوده است. مثلاً قیمت بنزین در بریتیش کلمبیا 5/25(بیست و پنج و پنج دهم) درصد، در نوااسکوشیا 4/43(چهل و سه و چهار دهم) درصد و در استان های آتلانتیک، 35 درصد افزایش یافت.

عامل مهم دیگر در افزایش نرخ تورم، قیمت مسکن اعلام شده است. در ماه ژوئن سه استان جزیره پرنس ادوارد، نوااسکوشیا و کبک شاهد افزایش قیمت خانه تا 15 درصد نسبت به سال گذشته بوده اند. استان منیتوبا هم حدود 29 درصد افزایش قیمت مسکن را تجربه کرده است.

این مطالعه تازه نشان می دهد نرخ تورم در منطقه ها شرقی کانادا بیشتر از منطقه ها غربی است. تفاوت شاخص نرخ تورم در استان های مختلف را می توان ناشی از عامل دیگری مانند تفاوت در بازار کار هم دانست. اگر در جایی تقاضا برای کار از عرضه کمتر باشد، شاهد افزایش دستمزدها و در نتیجه قیمت ها خواهیم بود.

از سوی دیگر نیمه اول سال گذشته، به دلیل اوج همه گیری کرونا، قیمت ها شدیداً کاهش یافت. از آن جا که نرخ تورم از مقایسه قیمت ها در سال گذشته با سال جاری محاسبه می شود، کانادا شاهد افزایش بالای نرخ تورم در برخی منطقه ها بوده است.

منبع: خبرکانادا

به "مطالعات اقتصادی نشان می دهد که تفاوت چشمگیری میان نرخ تورم در استان های مختلف کانادا وجود دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مطالعات اقتصادی نشان می دهد که تفاوت چشمگیری میان نرخ تورم در استان های مختلف کانادا وجود دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید