نقد فیلم Black Adam

به گزارش وبلاگ پاییز، گرچه فیلم بلک آدام (Black Adam) از خط داستانی تکراری و بعلاوه شخصیت های توسعه نیافته رنج می برد اما از عملکرد درخشان دوئین جانسون (Dwayne Johnson) در نقش اصلی بهره می برد و نوید آینده ای مهیج را می دهد. در ادامه همراه با نقد فیلم بلک آدام از دنیای سینمایی دی سی باشید.

نقد فیلم Black Adam

دنیای سینمایی دی سی تحت نظارت کمپانی برادران وارنر در سال های اخیر تغییرات شدیدی را تجربه نموده است که از جمله آن ها می توان به کنسل کردن فیلم بت گرل (Batgirl) اشاره نمود. با این حال، در طی این مدت دوئین جانسون مدام اصرار داشته که فیلم مورد انتظار او در دنیای سینمایی دی سی یعنی فیلم بلک آدام قرار است این دنیای سینمایی را برای همواره دست خوش تغییر کند.

اثرات بلند مدت فیلم بلک آدام روی دیگر آثار دنیای سینمایی دی سی هنوز معین نیستند اما این فیلم مطمئنا با معرفی یکی از بزرگترین ضدقهرمان های کمیک های دی سی، کار بزرگی انجام داده است. هواداران فیلم های دنیای سینمایی دی سی مطمئنا از تماشای این فیلم تازه لذت خواهند برد اما باید گفت کسانی که از فیلم های ابرقهرمانی خسته شده اند، چندان به فیلم پر از اکشن تازه دوئین جانسون جذب نخواهند شد.

فیلم بلک آدام در پی مقدمه ای از دوران باستان، تمرکز خودش را روی دوران معاصر و خیابان های کشور خیالی خندق قرار می دهد، جایی که سازمانی شرور به نام اینترگنگ شهروندان را تحت حکومت نظامی خودش نگه داشته است. باستان شناسی به نام آدریانا با بازی سارا شاهی (Sarah Shahi) در پی شیء ویرانگری است که به نام تاج سبک شناخته می گردد و کسی که آن را بر سر می گذارد، قدرتی جهنمی را از آن خود خواهد نمود.

جستجوی او به مقبره ای ختم می گردد که نه تنها تاج در آن دیده می گردد بلکه تث آدام بسیار قدرتمند با بازی دوئین جانسون در آن قرار گرفته است. تث آدام زمانی برده خندقی ها بوده و هزاران سال پیش قدرت خدایان را بدست آورده و از این قدرت های خودش نیز برای نابود کردن دشمنان استفاده نموده بود. حالا که بار دیگر تث آدام از خواب برخاسته، او بار دیگر در پی آن است تا دشمنان کشور خندق و بعلاوه حاکمان ظالم آن یعنی سازمان اینترگنگ را نابود کند. همین تاکتیک های بسیار خشونت آمیز و ویرانگر تث آدام برای برقراری عدالت سبب می گردد تا توجه گروه ابرقهرمانی انجمن عدالت آمریکا یا Justice Society of America به او جلب گردد.

فیلم بلک آدام هیچ کم و کاستی در زمینه اکشن ندارد. کارگردان ژاوم کولت سرا (Jaume Collet-Serra) از همان لحظات آغازین و انفجاری پس از بیدار شدن تث آدام تا درگیری های بزرگ او در خیابان های خندق، صحنه های اکشنی را خلق نموده که حماسی به نظر می رسند و متناسب با شخصیت اصلی داستان هستند.

شخصیت بلک آدام یکی از قدرتمندترین افراد در دنیای دی سی به شمار می رود و این فیلم نیز در همان ابتدا این موضوع را به خوبی نشان می دهد. دوئین جانسون قبلا در خصوص ذات خشن و بی رحم کاراکتر خود صحبت نموده بود و در فیلم نیز به خوبی این موضوع برای مخاطبان به تصویر کشیده می گردد. تث آدام هیچ ابایی از کشتن دشمنان خودش ندارد و همین نیز جنبه های تاریکی به او داده که جالب توجه و تازه هستند. هر چند، با وجود همه این موارد، فیلم رده سنی PG-13 را دریافت نموده است.

با این حال، اتکای فیلم بلک آدام روی اکشن باعث شده تا داستان و توسعه شخصیت ها کمرنگ شوند و آن طور که باید توسعه پیدا ننمایند. آدام ستیکیل (Adam Sztykiel)، روری هاینز (Rory Haines) و سهراب نوشیروانی (Sohrab Noshirvani) هیچ فضایی برای تنفس درون داستان قرار نداده اند؛ در حقیقت، زمان کافی بین سکانس های اکشن و مهیج وجود ندارد که کاراکترها بتوانند با یکدیگر تعامل نمایند.

همین نیز سبب شده تا بعضی کاراکترها در داخل داستان به خوبی توسعه پیدا ننمایند. با اینکه داستان های پس زمینه زیادی برای شخصیت هاکمن با بازی آلدیس هاج (Aldis Hodge) بازگو نمی گردد اما او توانسته خودش را به عنوان قهرمانی پاک و رهبری قوی معرفی کند. پویایی گیرا و مجذوب کننده او با شخصیت دکتر فیت با بازی پیرس برازنان (Pierce Brosnan) نیز چشم گیر و جالب توجه است.

سایکلون و اتم اسمشر دیگر اعضای گروه انجمن عدالت آمریکا به شمار می روند که به ترتیب کوئینتسا سوئیندل (Quintessa Swindell) و نوآ سنتینئو (Noah Centineo) آن ها را به تصویر می کشند و لحظات دلنشینی از خودش به جای گذاشته اند اما کاراکترهای آن ها عمق کافی ندارد. با این حال، کوئینتسا سوئیندل نقش آفرینی برجسته ای داشته و توانسته شخصیت عجیب و دوست داشتنی ای به کاراکتر سایکلون بدهد.

مطمئنا حضور اعضای گروه انجمن عدالت آمریکا در فیلم بلک آدام نوید آن را می دهد که در آینده بیننده ها شاهد فیلم مستقل این گروه خواهند بود اما باید گفت که در فیلم بلک آدام، خیلی به تقابل تث آدام و انجمن عدالت آمریکا پرداخته نمی گردد و بیشتر تمرکز روی رویارویی تث آدام و هاکمن قرار گرفته است. کشمکش میان آن ها بسیار قانع نماینده تر از دیگر مبارزه هایی است که بین قهرمانان مختلف و شخصیت شرور فیلم یعنی سباک با بازی مروان کنزاری (Marwan Kenzari) وجود دارد.

بدون شک، فیلم بلک آدام اثری بر موضوع دوئین جانسون است و این بازیگر با تاکید بیشتر بر جنبه های تاریک شخصیت تث آدام، توانسته رویکردی متفاوت نسبت به آثار ابرقهرمانی را در پیش بگیرد. دوئین جانسون در این فیلم نسبت به دیگر آثار خود جدی تر است و همین نیز سبب شده تا لحظات اندک از ملایمت و مهربانی شخصیت او بسیار تاثیرگذار باشند. ای کاش فیلم نامه فیلم بلک آدام به دوئین جانسون اعتماد بیشتری می کرد و فضای بیشتری را در اختیار این بازیگر قرار می داد. با وجود همه این موارد، شخصیت پردازی تث آدام فاقد ظرافت است.

حالا که بلک آدام به جمع قهرمانان و شروران دنیای سینمایی دی سی اضافه شده، مطمئنا حضور او در فیلم های آینده این دنیای سینمایی می تواند برای بیننده ها و هواداران بسیار مجذوب کننده و مهیج باشد. صحنه پساتیتراژ فیلم بلک آدام که به صورت آنلاین نیز منتشر شده بود، اشاره ای به آینده ای مجذوب کننده و تماشایی برای شخصیت بلک آدام و دنیای سینمایی دی سی دارد و بدون شک نیز هواداران مشتاق تماشای دنباله این اثر هستند.

در سرانجام، فیلم بلک آدام لزوما هوشمندانه ترین یا سرگرم نماینده ترین فیلم ابرقهرمانی نیست. هر چند، مقدمه نسبتا قانع نماینده ای برای یکی از مجذوب کننده ترین شخصیت ها در دنیای سینمایی دی سی بوده است. دوئین جانسون برای سال ها کوشش نموده تا این فیلم را به روی پرده سینماها بیاورد و از همان ابتدا معین بود که او اشتیاق بسیار زیادی برای این پروژه دارد. ماهیت پر از اکشن این فیلم می تواند خسته نماینده باشد و باید به بعضی از شخصیت ها بیشتر توجه می شد اما فیلم بلک آدام به عنوان اولین حضور دوئین جانسون در دنیای دی سی توانسته داستان خاستگاه تث آدام را به خوبی به روی پرده سینماها بیاورد.

امتیاز: 5 از 10

منبع: فوت و فن / screenrant.com

به "نقد فیلم Black Adam" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقد فیلم Black Adam"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید