ادغام طب ایرانی با نظام سلامت در 1404 ، ویزیت متخصص طب ایرانی

به گزارش وبلاگ پاییز، معاون توسعه سلامت دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، به تشریح دستاورد های طب ایرانی در دوران کرونا پرداخت.

ادغام طب ایرانی با نظام سلامت در 1404 ، ویزیت متخصص طب ایرانی

به گزارش گروه اجتماعی وبلاگ پاییز، مژگان تن ساز، در گزارشی از شرایط ارائه خدمات درمانی طب ایرانی در کشور، گفت: خوشبختانه عمده همکارانی که تعهدات قانونی خود را گذرانده اند، مشغول خدمت رسانی هستند که نشانه صندلی مناسب فارغ التحصیلان این حوزه بوده و امیدوارنماینده است.

وی با بیان آماری از مراکز ارائه خدمت کشوری در حوزه طب ایرانی، اضافه نمود: تعرفه بسیاری از خدمات متخصصان طب ایرانی در کتاب ارزش های نسبی وجود دارد که عمده آن ها قابل تطبیق است و بیشتر سلامتکده های دولتی بر اساس آن فعالیت می نمایند.

معاون توسعه سلامت دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، در مورد پوشش بیمه ای خدمات حوزه طب ایرانی، گفت: ویزیت متخصصان طب ایرانی به صورت مشروط تصویب شده که بعضی مراکز ارائه خدمت در این حوزه با بیمه تأمین اجتماعی، بعضی با بیمه خدمات درمانی و بعضی با هر دو قرارداد بسته اند.

وی از آماده شدن استاندارد ویزیت و 11 خدمت دیگر در حوزه طب ایرانی اطلاع داد و اضافه نمود: استاندارد های تهیه شده برای 6 خدمت، تا به امروز مورد تأیید معاونت درمان وزارت بهداشت نهاده شده و بقیه موارد هم در مرحله دریافت تأییدیه قرار دارند.

تن ساز با اشاره به اجرای طرح ادغام خدمات طب ایرانی در نظام شبکه بهداشت و درمان و آموزش بهورزان در خانه های بهداشت 9 دانشگاه علوم پزشکی که نتایج مرتبط با آن در قالب یک طرح پژوهشی نیز منتشر شده است، ادامه داد: در نتیجه این طرح، مواردی، چون اثر آموزش بر کیفیت زندگی زنان روستایی و تغییر رفتار آنان و بهورزان مورد آنالیز نهاده شد که در بعضی از محورها، شاهد تغییرات معناداری بودیم و سال جاری هم طرح آزمایشی طرح ادغام در شهرستان اردکان انجام شد که گزارش کامل آن پس از اتمام مراحل اجرا، اعلام می گردد.

وی، این اقدامات را نوید ورود خدمات طب سنتی به سطح اول ارائه خدمات در نظام سلامت کشور دانست و اضافه نمود: در الگوریتمی که در مورد مراحل اجرای این طرح تهیه شده است، فاز نخست آموزش بهورزان و مراقبان سلامت است که با فراگیر شدن اجرای طرح، آموزه های مورد تأیید طب ایرانی، در سراسر کشور مورد استفاده عموم مردم قرار می گیرد.

معاون توسعه سلامت دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، کاهش مدت تعهدات قانونی فارغ التحصیلان طب سنتی ایرانی را اقدامی در راستای ورود سریع تر متخصصان این حوزه برای ارائه خدمات در جامعه دانست و گفت: اخیراً هم مرکز امور هیأت علمی معاونت آموزشی وزارت بهداشت تمهیدی را برای گذراندن تعهدات متخصصان طب سنتی ایرانی به صورت موردی در مراکز ارائه خدمات، با تأیید دانشگاه مربوطه در نظر گرفته است.

وی به فراوری و انتشار چهار مجموعه و راهنمای خود مراقبتی در بحران کرونا و برگزاری هفت نشست مجازی با مسئولان طب چینی برای تبادل تجربیات پیروز در استفاده از ظرفیت های طب سنتی در مقابله با این بحران اشاره نمود و اضافه نمود: متخصصان طب ایرانی در کنار متخصصان عفونی و ریه، به ارائه مشاوره در مراکز درمانی پرداختند و علاوه بر ویزیت بیماران کرونایی در سلامتکده ها، مشاوره مجازی هم به وسیله سامانه های تلفنی راه اندازی شده برای این منظور، توسط آن ها ارائه شد و همچنان ادامه دارد.

تن ساز از برقراری ارتباط میان رشته با دیگر گروه های بالینی، به عنوان دستاورد قابل توجه دیگر طب ایرانی در حوزه درمان یاد کرد و گفت: در بعضی دانشگاه های کشور، درمانگاه های بین رشته ای فعال هستند که متخصصان طب ایرانی نیز با استفاده از همین ظرفیت، در بعضی بیمارستان ها مانند امام خمینی و غیاثی تهران و شهید رهنمون یزد، به ارائه مشاوره به بیماران بستری مشغول هستند.

وی با اشاره به چاپ 12 عنوان کتابچه راهنمای بالینی طب ایرانی که در نگارش هر کدام حداقل یک متخصص طب رایج وجود دارد و راهنما های دیگری که در دست چاپ هستند، اضافه نمود: در بعضی رشته ها مانند انکولوژی، مغز و اعصاب، گوارش و زنان و مامایی، ارتباط میان رشته ای خوبی ایجاد شده است که نشانه چشم انداز و آینده بسیار روشن طب سنتی ایران است.

تعالی و توسعه مراکز درمانی طب ایرانی و مکمل و ایجاد درمانگاه طب ایرانی در تمام بیمارستان های کشور، توسعه مراکز مطمئن ارائه دهنده فرآورده های طبیعی به بیماران و ساماندهی عطاری ها، از مواردی بود که معاون توسعه سلامت دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، به عنوان برنامه های کلان حوزه درمان این دفتر برشمرد و تاکید نمود: در سال 1404، طب ایرانی بخش ادغام شده در نظام سلامت کشور خواهد بود که با بهره گیری از آموزه های علمی، تجربی و منطقی خود در کنار طب رایج، در یک تعامل منطقی و عالمانه و مبتنی بر شواهد، سلامت و کیفیت زندگی ایرانیان را به بالاترین سطح ارتقا می دهد.

وی اضافه نمود: رسالت طب ایرانی ارائه خدمات پیشگیرانه، درمانی و دارویی ایمن و با کیفیت و مؤثر، قابل دسترسی و ارزان بر اساس اصول و مبانی خود است تا بتواند صندلی مناسب و شایسته ای را در نظام سلامت کشور برای بهبود کیفیت زندگی ایرانیان به دست آورد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "ادغام طب ایرانی با نظام سلامت در 1404 ، ویزیت متخصص طب ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ادغام طب ایرانی با نظام سلامت در 1404 ، ویزیت متخصص طب ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید