اعلام پیشنهادات جدید درباره نرخ سود بانکی

به گزارش وبلاگ پاییز، خبرنگاران : رئیس پژوهشکده وزارت اقتصاد از پیشنهاد این وزارتخانه برای تثبیت نرخ 15 درصدی سود سپرده های بانکی خبر داد.

اعلام پیشنهادات جدید درباره نرخ سود بانکی

به گزارش وبلاگ پاییز به نقل از خبرآنلاین: شرفی مشاور وزیر اقتصاد و رئیس پژوهشکده وزارت اقتصاد در نشست (مقاوم سازی و بازدارندگی تا پیروزی) در جنگ مالی گفت: سال2020 سال پر تنش برای ایران و منطقه بود، همچنین انتخابات آمریکا بازارهای مالی را تحت تاثیر قرار داد. از سوی دیگر شدت تحریمها باعث تضعیف شرایط مالی منطقه شد. ادامه جنگ مالی آمریکا و چین نیز مخاطرات جدی برای دنیا ایجاد کرد. از سه ماهه 97با رشد مالی منفی روبرو شدیم و در سه ماهه سوم 98به بازگشت شرایط با ثبات مالی امیدوار شدیم که متاسفانه کرونا ضربه جدی به اقتصاد وارد کرد و در نهایت رشد مالی8 درصدی در آمارها ثبت شد.

اشرفی گفت: مقایسه نرخ رشد ابتدای 99و کشورهای منطقه نشان میدهد میزان آسیب در کشور کمتر بوده است که البته ناشی از کوچک شدن آن در سنوات قبل بود.

وی افزود: در ده سال اخیر تنها چهار سال نرخ رشد تشکیل سرمایه مثبت بود. منفی شدن این نرخ باعث کاهش تولید در سنوات بعد خواهد شد.اشرفی ادامه داد: نرخ تورم ایران در از سال97 فرایند صعودی داشته است و مهر ماه اخیر با تورم ماهانه هفت درصدی یک رکورد ثبت شد.رئیس پژوهشکده وزارت اقتصاد گفت: مشکل اصلی در اقتصاد هدایت نقدینگی به سمت تولید است در واقع نقدینگی تولید میشود اما به سمت بازار های غیر مولد میرود. یکی از ابزار های مهم این حوزه ابزار و قوانین مالیات بر عایدی سرمایه است که در بروکراسی تصویب قرار گرفته است.

به گفته مشاور وزیر اقتصاد، از اواخر سال قبل تجارت خارجی محدود شده است، 85درصد واردات مواد اولیه تولید است که با یک گپ زمانی کاهش واردات روی تولید اثر خواهد گذاشت. نرخ بیکاری 11 تا 12 در ایران بسیار بالاست اما تغییر ناشی از شیوع کرونا حدود یک درصد بوده است که البته نکته منفی محسوب میشود چراکه نشان از عدم امید به بازار کار است.

مشاور وزیر اقتصاد گفت: بعد از شیوع کرونا پیش بینی نرخ رشد دنیای به منفی چهار کاهش پیدا کرده است. در سال91 ومطرح شدن تهاتر نفت در برابر غذا، قیمت نفت 100 دلار بود اما حالا قیمت نفت تقریبا نصف شده است.

وی بیان نمود: حرکت به سمت اقتصاد دیجیتال و اقتصاد هوشمند یک راهکار جدی برای کاهش آسیب های تحریم و کروناست. از سوی دیگر استفاده از ظرفیت پایگاه های داده زمانی معتبر است که اطلاعات به صورت ثبتی مبنا تهیه شود.

رئیس پژوهشکده وزارت اقتصاد گفت: وزارت اقتصاد با توجه به تجربیات کشور از جمله سیاست های پولی ومالی، بسته هایی تهیه و به هیات دولت ارایه شد که یکی از آنها حمایت های مالیاتی و همچنین کاهش ذخیره قانونی بانک ها برای تامین مالی ارزان بود. از سوی دیگر برای اثر بخش شدن سیاست پولی در شرایط تنگنای مالی پیشنهاد مشخص سقف 15 درصدی نرخ سود سپرده بانکی مطرح شد.

منبع: اقتصادنیوز

به "اعلام پیشنهادات جدید درباره نرخ سود بانکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام پیشنهادات جدید درباره نرخ سود بانکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید