میزان گیری بهتر تاخیر اینترنت با برنامه Speedtest

به گزارش وبلاگ پاییز، شرکت Ookla نسخه تازهی از اپلیکیشن Speedtest خود را با ویژگی های تازه منتشر کرد. اپلیکیشن Speedtest یکی از معتبرترین ابزارهای مقدار گیری سرعت اینترنت در جهان است. در نسخه تازه برنامه Speedtest قابلیت پینگ از یک حالت به سه حالت افزایش پیدا نموده است تا کاربران بتوانند بهتر و دقیق تر، شرایط اینترنت را آنالیز کنید. بعلاوه، برای اولین بار، دسترسی به نقشه ها در نسخه iOS فراهم شده است.

میزان گیری بهتر تاخیر اینترنت با برنامه Speedtest

دسترسی به نقشه های اپراتورها در نسخه iOS

پیش تر، نقشه ها فقط نسخه اندروید Speedtest قابل استفاده بودند ولی اکنون نسخه iOS این اپلیکیشن نیز مجهز به نقشه ها شده است. نقشه ها به شما یاری می نمایند در یک نگاه متوجه شوید چه اپراتورهایی در منطقه شما دکل و آنتن BTS دارند و چه محدوده هایی را پوشش دهی می نمایند و موانع و دلایل کاهش سرعت اینترنت چیست.

شرکت Ookla می گوید کاربران در سه حالت می توانند از نقشه ها در برنامه Speedtest استفاده نمایند:

حالت نخست، زمانی است که می خواهید آنالیز کنید کدام اپراتور در منطقه شما سرویس 5G ارائه می دهد. حالت دوم، می توانید آنالیز کنید در نقاط و منطقه هایی که برای پیاده روی، سرگرمی، کار و استراحت یا توقف می روید؛ چه اپراتورهایی بهتر سرویس می دهند و چه شبکه هایی در دسترس هستند.

با زدن روی برگه Maps و انتخاب یکی از اپراتورها، می توانید شرایط آنتن دهی و سیگنال های شبکه های آن را مشاهده نموده و با سوایپ به سمت بالا، سراغ اپراتور دیگری بروید. بعلاوه، می توانید تفاوت سرعت تئوری گفته شده اپراتور را با سرعت عملی آن ها در یک نقطه مشاهده کنید. چون، معمولا شرکت ها سرعت های بیشتری برای تبلیغات و بازاریابی اعلام می نمایند ولی سرعت های عملی شبکه موبایل آن ها، پایین تر است.

تاخیرهای واقعی تر

قطعا یکی از ویژگی های تازه و با ارزش برنامه Speedtest به افزایش حالت های تست پینگ اینترنت برمی شود. معمولا، مردم دوست دارند سرعت آپلود و دانلود اینترنت را میزان گیری نمایند ولی یک پارامتر کلیدی دیگر در ارزابی شرایط اتصال اینترنت دخیل است و آن پینگ یا تاخیر (latency) شبکه است. اینکه چقدر طول می کشد تا یک سرور به شما پاسخ بدهد.

نسخه قدیمی برنامه اسپیدتست که فقط یک حالت پینگ نمایش می داد

تا کنون، برنامه اسپیدتست و البته غالب برنامه های تست سرعت اینترنت، یک پارمتر برای پینگ اعلام می کردند که می توانست گمراه نماینده باشد. چون اگر در زمان تست، شبکه شلوغ تر باشد؛ پینگ افزایش پیدا می نماید و اگر شبکه خلوت تر بوده است؛ تاخیر کمتری نشان می دهد.

اکنون، در اپلیکیشن اسپیدتست برای ارزیابی دقیق تر شرایط تاخیر اینترنت، سه حالت مختلف پینگ افزوده شده است:

Idle Ping: پینگ بیکار یک تاخیر در شبکه را به کاربر نشان می دهد انگار اصلا شبکه در حال استفاده شدن نیست. یعنی حالتی که فقط شما به شبکه و اینترنت وصل هستید و دیگر هیچ کاربر دیگری از شبکه استفاده نمی نماید.

Download Ping: پینگ دانلود، تاخیر شبکه را در زمانی نشان می دهد که شبکه در حال استفاده برای دانلود است و دانلودها روی تاخیر شبکه تاثیرگذار هستند. تصور کنید شما در حال استفاده از اینترنت هستید ولی یکی دیگر از اعضای خانواده در حال دانلود است؛ حالا پینگ دانلود شما چقدر است؟

Upload Ping: پینگ آپلود هم تاخیر شبکه در زمانی که در حال آپلود است را به شما نشان می دهد. مثلا، با یک دستگاه دارید فایل بزرگی را روی اینترنت آپلود می کنید و با دستگاه دیگر در حال وبگردی هستید.

Ookla می گوید این سه نوع تاخیر را برای میزان گیری بهتر شرایط اینترنت در سراسر دنیا ارائه کردند تا کاربران دقیقا بدانند نقطه ضعف شبکه کجا است.

برای مشاهده حالت های مختلف تاخیر اینترنت، نیازی به کار خاصی نیست و همچون گذشته با انجام یک تست سرعت اینترنت در برنامه اسپیدتست، می توانید سه حالت تاخیر را مشاهده کنید.

مثلا، با تست هایی که ما با نسخه تازه Speedtest انجام دادیم؛ تاخیرهای به دست آماده در تصاویر بالا قابل مشاهده هستند. با تماشا این آمارها می توان فهمید که اینترنت ایرانسل برای دانلود بسیار بهتر از آپلود است.

منبع: شبکه چی

به "میزان گیری بهتر تاخیر اینترنت با برنامه Speedtest" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میزان گیری بهتر تاخیر اینترنت با برنامه Speedtest"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید