باجول؛ قلعه ناکام!، فیلم

به گزارش وبلاگ پاییز، قلعه باجول یا قلعه ناکام در 35 کیلومتری الیگودرز در شرق استان لرستان و در روستای آب باریک علیا قراردارد.

باجول؛ قلعه ناکام!، فیلم

وبلاگ پاییز : قلعه باجول یا قلعه ناکام در 35 کیلومتری الیگودرز در شرق استان لرستان و در روستای آب باریک علیا قراردارد. این بنا در دوره زندیه و اوایل دوره قاجار احداث شده است. برج مدور آجری، ایوانی با دو ستون سنگی، نقش برجسته های شکار، گل و گلدان، رخت و صحنه شکار شیر از طریق اژدها از ویژگی های منحصر به فرد این بنای تاریخی ست که علیرغم ثبت در لیست آثار ملی در معرض تخریب و نابودی می باشد.

قلعه های تاریخی از جمله پر هوادار ترین آثار تاریخی هستند که در سراسر دنیا وجود دارند.افراد با پا نهادن در این قلعه های تاریخی خود را در زمانی می بینند که این قلعه های تاریخی به تازگی ساخته شده و دارای رونق بودند. هیاهو و هیجان موجود در قلعه را می توانند تصور نمایند و خود را بخشی از آن فرض نمایند. این قلعه نیز یکی از همین قلعه ها به شمار می رود که در دوران قاجار بنا نهاده شده است و در آن دوران از شکوه و جلال خاصی برخوردار بوده، ولی با گذشت زمان این عظمت از بین رفته است و امروزه تنها به عنوان اثری تاریخی از آن یاد می گردد.

این قلعه با نام قلعه ناکام نیز شناخته می گردد ولی علت مشخصی برای این نام گذاری وجود ندارد. گفته می گردد که این قلعه زمانی خانه اربابی بوده و فرد سرشناس و بزرگ منطقه در آن سکونت داشته است. این اثر تاریخی در سال 89 به شماره 4353 در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است.

معماری قلعه باجول

پلان بنا مستطیل شکل و به صورت حیاط مرکزی است که در اطراف آن دو برج جهت دیده بانی وجود داشته است. در ضلع شمالی بنا خان نشین و محل زندگی ارباب قرار داشته و در ضلع غربی درب اصلی مخصوص ورود خان و مهمان های ویژه بوده است و بعلاوه در این بخش مطبخ و انبار علوفه واقع شده است و در ضلع های جنوب و شرق درب هایی به چشم می خورد که به روایتی مخصوص ورود خدمه و حیوانات و … بوده است .

برج مدور آجری، ایوانی با دو ستون سنگی، نقش برجسته های شکار، گل و گلدان، رخت و صحنه شکارشیر از طریق اژدها از ویژگی های منحصر به فرد این بنای تاریخی است.

مصالح این بنا اکثراً آجر های پخته مکعبی شکل با ابعاد 15در 15 و مصالح سقف نیز تیرهای چوبی و الوار است. در وسط حیاط حوضی دیده می گردد که به شکل مستطیل است و با سنگ آن را ساخته اند و کف آن بوسیله آجر های مکعبی شکل مفروش شده است. در ایوان بنا دو ستون استوانه ای سنگی به قطر 40 سانتیمتر و ارتفاع 180 سانتیمتر وجود دارد و در پیشانی زیرین ایوان و در طول ایوان به ارتفاع 80 سانتیمتر از طریق سنگی با اشکال گل و گیاه و صحنه های شکار تزئین شده است.

راه های دسترسی به قلعه

این اثر تاریخی در شهرستان الیگودرز و در نزدیکی روستای آب باریک واقع شده است، برای دسترسی به آن می توانید با هر وسیله نقلیه ای که تمایل دارید به این منطقه بروید. خودرو شخصی باعث می گردد شما به راحتی و بدون زحمت به این ناحیه سفر کنید، به همین علت پیشنهاد ما به شما سفر به این روستا با خودرو شخصی است.

بازدید از قلعه باجول

تماشا این بنا را می توانید رایگان انجام دهید و نیازی نیست که هزینه ای بپردازید. از آنجایی که این بنا در روستا واقع شده است و اطراف آن را دشت و کوه های فراوان فراگرفته است، می توانید زمانی را نیز در این محیط به سرگرمی و گشت و گذار بگذارنید و از روستا نیز تماشا کنید.

منبع: توریسم آنلاین

به "باجول؛ قلعه ناکام!، فیلم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باجول؛ قلعه ناکام!، فیلم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید