ایمن سازی پشت بام قلعه فلک الافلاک

به گزارش وبلاگ پاییز، مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی لرستان از اجرای بخش دیگری از طرح ایمن سازی پشت بام قلعه فلک الافلاک خرم آباد اطلاع داد.

ایمن سازی پشت بام قلعه فلک الافلاک

به گزارش وبلاگ پاییز عطا حسن پور امروز 31 مردادماه در جمع وبلاگ پاییز، اظهار کرد: در راستای حفاظت و نگهداری از قلعه تاریخی فلک الافلاک خرم آباد، طرح ایمن سازی پشت بام این اثر ارزشمند در دستور کار نهاده شد.

وی توضیح داد: قلعه فلک الافلاک به مساحت 5300 متر مربع بر بلندای تپه ای در مرکز شهر خرم آباد از سنگ، آجر، خشت خام، گچ و آهک ساخته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با بیان اینکه برای اجرای عملیات بازسازی و ایمن سازی پشت بام قلعه فلک الافلاک اعتباری بالغ بر 5 میلیارد و 730 میلیون ریال هزینه خواهد شد اضافه کرد: این اندازه اعتبار به منظور ایمن سازی برق پشت بام و بر اساس نقشه های تهیه شده به وسیله مشاور، تخصیص یافته است.

حسن پور ادامه داد: قلعه فلک الافلاک خرم آباد به عنوان شاخص ترین اثر تاریخی لرستان، یکی از پر بازدیدترین آثار کشور به شمار می رود که نگهداری، حفاظت و ساماندهی آن از اولویت های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

وی اعلام کرد: این بنای ارزشمند تاریخی، فرهنگی 10 مهرماه سال 1348 به شماره ثبت 883 در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و موضوع ثبت جهانی آن نیز همچنان در دستور کار واقع شده است.

قلعه فَلَک الافلاک کجاست؟

به نقل از ویکی پدیا: فَلَک الافلاک یا دژِ شاپورخواست قلعه ای تاریخی در مرکز شهر خرم آباد در استان لرستان است. فلک الافلاک با نام قلعهٔ دوازده بُرجی هم شناخته می شود.

این بنا بر فراز تپه ای مشرف به شهر خرم آباد و در نزدیکی رودخانه، در مرکز شهر نهاده شده و چشم گیرترین اثر تاریخی و گردشگری در این شهر است.

تاریخ ساخت این قلعه به دورهٔ ساسانیان باز می شود. این بنا در تاریخ 10 مهر 1348 با شمارهٔ ثبت 883 در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع: دنیای سفر

به "ایمن سازی پشت بام قلعه فلک الافلاک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایمن سازی پشت بام قلعه فلک الافلاک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید