تشکیل ابر هسته ای در عملیات قلعه!، فیلم

به گزارش وبلاگ پاییز، ویدئویی از تشکیل ابر آزمایش هسته ای Bravo در عملیات قلعه (Castle) در شبکه های اجتماعی در حال دست به دست شدن است.

تشکیل ابر هسته ای در عملیات قلعه!، فیلم

به گزارش خبرگزاری وبلاگ پاییز و براساس گزارش پارتیزان، در چنین زمانی (ساعت 06:45 روز 1 مارس) در 1954، آزمایش Bravo در جزیره مرجانی آتول در اقیانوس آرام انجام شد. سلاح انرژی معادل انفجار هم زمان 15 میلیون تن (مگاتن) ماده منفجره TNT آزاد کرد که 3 برابر میزان پیش بینی شده (5 تا 6 میلیون تن) بود و به قوی ترین آزمایش هسته ای آمریکا تبدیل شد.

به علت رهاشدن بیشتر از حد مورد انتظار انرژی، بسیاری از نیروهای حاضر در صحنه و منطقه در معرض سطح بالای تشعشعات قرار گرفتند. هم چنین به علت تغییر ناگهانی جهت باد در صبح آزمایش، غبار منطقه ها شرقی محل آزمایش را آلوده کرد و تمام منطقه ها مذکور 48 ساعت پس از آزمایش تخلیه شدند.

کشتی ماهی گیری ژاپنی به نام اژدهای خوش شانس شماره 5 نیز به علت گم کردن مسیر خود به سمت جزیره آتول حرکت می کرد. آن ها در زمان آزمایش در شرق جزیره آتول و منطقه خطر بودند و چندساعت برای ماهی گیری در آن جا توقف کردند. در نتیجه همه سرنشینان آن آلوده و بیمار شدند که منجر به مرگ 11 تن از 23 خدمه آن شد.

سلاح از نوع گرما-هسته ای چندمرحله ای بود. مرحله اول آن یک سلاح شکافت تقویت شده با نام Cobra بود. جرم Cobra حدود 860 کیلوگرم بود که نیمی از آن را موادمنفجره و عملکرد انفجار تشکیل می داد. مرحله دوم، میگو (Shrimp) نام داشت و حامل سوخت همجوشی و شکافت ثانویه بود. بعدتر نام کل سلاح نیز میگو گذاشته شد. میگوی استوانه ای شکل، 10.5 تن جرم، 4.5 متر ارتفاع و 1.3 متر قطر داشت.

سوخت همجوشی میگو برای اولین بار جامد بود و شامل 40 درصد لیتیم6 دوترید و 60 درصد لیتیم7 می شد. تفکر سازندگان مبنی براین بود که صرفا لیتیم6 در واکنش شرکت کند و باعث فراوری نوترون و تریتیم گردد. سپس تریتیم با دوتریوم، واکنش همجوشی دهد و نوترون بیشتری برای پیش برد واکنش فراوری کند اما شرکت ناگهانی لیتیم7 در واکنش منجر به فراوری تریتیم و نوترون بیشتر، افزایش همجوشی و شکافت و چندبرابر شدن انرژی رها شده و آلودگی سلاح شد.

این آزمایش نشان داد که امکان استفاده از لیتیم طبیعی (با حدود 8 درصد لیتیم6 در آن) در تسلیحات گرما-هسته ای در نقش سوخت همجوشی وجود دارد. این نکته منجر به آزمایش های دیگری با چنین ترکیب سوختی (آزمایش Romeo) در ماه های بعد طی عملیات قلعه شد و مسیر فراوری انبوه و گسترده این دست تسلیحات را هموار کرد.

227227

منبع: خبرآنلاین

به "تشکیل ابر هسته ای در عملیات قلعه!، فیلم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشکیل ابر هسته ای در عملیات قلعه!، فیلم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید