تعرفه برق پرمصرف ها چقدر افزایش می یابد؟

به گزارش وبلاگ پاییز، خبرنگاران - زمزمه افزایش نرخ برق در تعرفه های مختلف از ماه گذشته و از سوی مراجع بالادستی وزارت نیرو و توانیر به گوش رسید و در نهایت آیین نامه تغییر تعرفه های برق از یکم بهمن ماه 1400 لازم الاجرا شد.

تعرفه برق پرمصرف ها چقدر افزایش می یابد؟

به گزارش وبلاگ پاییز به نقل از ایسنا، اگرچه تغییر تعرفه و افزایش نرخ برق همچون دیگر طرح ها، موافقان و مخالفان خودش را دارد، اما آنچه که مسلم است در سال های گذشته فرهنگ سازی و آموزش روش های صحیح مصرف بارها از رسانه های مختلف و به صورت چندرسانه ای، نشست های کارشناسی، آموزش به طور عامیانه و خودمانی برای مردم و به عبارتی برای تمامی قشرها و دسته ها ارائه شد، اما متأسفانه نتیجه دلخواه به طور کامل حاصل نشد و همچنان بسیاری از اقشار مرفه جامعه با توجه به امکانات فراوانی که در اختیار داشته اند، استفاده بیشتری از یارانه برق برده اند. گفته می گردد با تحقق این آیین نامه یکی از خواسته های مردم که رعایت عدالت است در روزهای آینده محقق می گردد و استفاده از یارانه برق برای قشر کم برخوردار است که این اقدام یکی از اهداف اصلی دولت به شمار می رود و اصرار فراوانی برای تحقق آن دارد.

علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو در حاشیه افتتاح طرح های آب و برق با حضور رئیس جمهور با اشاره به اینکه برخی از افراد مصارف نامتعارف دارند، گفت: در روزهای اخیر متوجه شدیم برخی از مشترکان در مناطقی با استفاده از تکنولوژی خاص و با استفاده از برق، آب استخرهایی را که در فضای باز ساخته شده است را گرم نموده اند، به عبارتی این نهایت بی انصافی است که تعدادی از این مشترکان برق را با قیمت یارانه ای دریافت و آن را برای گرم کردن آب استخر در محیط باز استفاده نمایند. این شرایط یعنی هزینه برق را از مردم عادی و مستضعف می گیریم و به این اقشار می دهیم که به شکلی نامتعارف از آن استفاده نمایند.

به عقیده کارشناسان باوجود این گونه رفتارهای نادرست از طرف برخی از مشترکان، طرح افزایش تعرفه برق برای مشترکان پرمصرف اقدامی شایسته است و نتایج حکایت از آن دارد که این مشترکان هزینه نزدیک به قیمت تمام شده برق را پرداخت خواهند کرد.

معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع برق اصفهان درباره تغییر تعرفه نرخ برق، گفت: آیین نامه نو تعرفه های برق شامل مشترکان پرمصرف بوده و مشترکان کم مصرفی که زیرالگوی مصرف باشند شامل این نرخ نمی گردد.

مهرداد جنتیان شرح داد: این آیین نامه براساس مصوبه بند یک، تبصره 8، قانون بودجه 1400 بوده که طبق آن مشترکان پرمصرفی که بالای الگوی مصرف قرار دارند، متوجه این نرخ خواهند شد و بر اساس نرخ های نوی که از اول بهمن سال جاری اعمال می گردد، برق مصرفی شان محاسبه خواهد شد.

وی تأکید کرد: هدف از این طرح حمایت از مشترکان کم مصرفی که زیر الگوی مصرف قرار دارند و بعلاوه راهنمایی مشترکان پرمصرف به کم مصرفی و بعلاوه توزیع عادلانه یارانه ها است، چراکه در این طرح یارانه مشترکان پرمصرف قطع خواهد شد.

معاون فروش و خدمات مشترکان شرکت توزیع برق اصفهان اظهار کرد: تغییرات نرخ ها شامل مشترکان پرمصرف خانگی و تا حدی نیز مصارف تجاری می گردد، به طوری که مصارف تجاری و سایر مصارف که قبلاً براساس نرخ های پله ای محاسبه می شد، اکنون به صورت تک نرخی محاسبه خواهد شد.

وی با شرح تغییر تعرفه، گفت: ساعت میان باری، یک برابر هزینه تأمین برق (چیزی حدود 375 تومان برای هر کیلووات ساعت)، در اوج بار سه برابر هزینه تأمین برق (750 تومان) و در کم باری که از صبح تا شب است، 25 صدم هزینه تأمین برق و مصارف خانگی نیز درصورتی که بالاتر از الگوی تعریف شده در تابستان و در ایام گرم (از خرداد تا شهریور)300 کیلووات ساعت در ماه و برای بقیه ایام 200 کیلووات ساعت باشد، مشمول این تغییر تعرفه ها خواهند شد.

جنتیان با بیان اینکه مشترکانی که مصرف آنها زیر الگوی مصرف باشد، شرایط برای آنها همچون قبل از بهمن ماه است، به طوری که تغییری در پرداختی های آنها رخ نخواهد داد، تأکید کرد: مطابق آمار و اطلاعات موجود، حدود 70 درصد مشترکان ما، مشترکان کم مصرف و خوش مصرف هستند که تغییرات نرخ ایجاد شده تنها متوجه 34 درصد از مشترکان پرمصرف خواهد شد.

وی ادامه داد: مشترکان پرمصرفی که مصرف مازاد آنها 1.5 برابر بالاتر از الگوی مصرف باشد، هزینه تأمین برق برای هر کیلووات ساعت 1.5 برابر بیشتر از قبل محاسبه خواهد شد (هزینه تأمین هر کیلووات ساعت برق برابر 250 تومان است) و مشترکانی که مصرف مازاد آنها 2 برابر بیشتر از الگوی مصرف باشد، هزینه تأمین برق آنها با نرخ 2.5 برابر بیشتر محاسبه خواهد شد و اما مشترکانی که مصرف مازاد آنها بیش از دو برابر الگو باشد، 3.5 برابر هزینه تأمین برق برای آنها محاسبه خواهد شد.

معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع برق اصفهان اظهار داشت: شهروندان می توانند برای آگاهی هرچه بیشتر به اپلیکیشن برق من مراجعه نمایند که این اپ را به وسیله نرم افزار بازار و یا لینک صورت حساب که به صورت پیامک بر روی تلفن های همراه همشهریان عزیز قرار می گیرد کسب نمایند و یا با شماره 1521 مشاوره تلفنی بگیرند.

منبع: شفقنا اقتصادی

به "تعرفه برق پرمصرف ها چقدر افزایش می یابد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعرفه برق پرمصرف ها چقدر افزایش می یابد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید