تقویم تکمیل تهران، شمال

به گزارش وبلاگ پاییز، مسوول ساخت آزادراه تهران-شمال در دولت، زمان افتتاح کامل باند رفت قطعه2 این مسیر را بهار سال آینده اظهار داشت. بخشی از قطعه2 آزادراه تهران-شمال (تونل البرز) از ابتدای سال جاری به روی مسافران باز شد؛ اما کارآیی این مسیر به علت اعمال مکرر و بدون برنامه ممنوعیت تردد در تونل برای سفرها، در پایین ترین سطح ممکن واقع شده است. برای ساخت قطعه3، برنامه تهاتر نفت در نظر گرفته شده است.

تقویم تکمیل تهران، شمال

پروژه آزادراه تهران-شمال در سال 1373 به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی رسید و عملیات اجرایی آن از سال 1376 شروع شده و تا به امروز فا ز های اول و چهارم این محور آزادراهی به طول 32 کیلومتر و 20 کیلومتر افتتاح شده و در حال بهره برداری است، اما فازهای دوم و سوم این آزادراه همچنان نیمه کاره مانده است.

پس از افتتاح منطقه یک آزادراه تهران-شمال در ششم اسفندماه سال 1398، مسوولان وزارت راه و شهرسازی وعده دادند که فاز دوم این پروژه را تا سرانجام سال 1399 یا نهایتا تا سرانجام دولت دوازدهم یعنی بهار سال 1400 خواهند ساخت. یعنی قرار بود باند رفت منطقه دوم آزادراه تهران-شمال به بهره برداری برسد.

از فاز دوم این آزادراه نیز تا به امروز تونل البرز به عنوان طولانی ترین تونل کشور به طول بیش از شش کیلومتر به بهره برداری رسیده است. پس از تکمیل فاز 2، فاز سوم آزادراه تهران-شمال باقی می ماند که از پل زنگوله در ابتدای استان مازندران شروع شده و به طول 47 کیلومتر ادامه پیدا نموده و در سه راهی دشت نظیر به فاز چهارم این آزادراه متصل می گردد.

در این راستا مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور و معاون وزیر راه و شهرسازی اخیرا در حاشیه مراسم اتمام عملیات حفاری و تحکیم قسمت فوقانی تونل سه خطه (شماره 36 شرقی) باند رفت قطعه دوم آزاد راه تهران-شمال در گفت وگو با دنیای اقتصاد از افتتاح باند رفت قطعه دوم آزاد راه تهران شمال تا خرداد ماه سال 1402 خبر داده است.

خیرالله خادمی درباره تاریخ اتمام باند برگشت قطعه دوم آزادراه تهران- شمال گفت: افتتاح باند برگشت قطعه دوم آزاد راه تهران -شمال در بهار 1403 پیش بینی می گردد و بستگی به موارد تامین مالی دارد.

وی اضافه نمود: نکته بعدی اینکه اهمیت باند رفت بسیار مهم تر از باند برگشت است. زیرا جاده قدیم چالوس نیز وجود دارد و هدف ما این بود که باند رفت را تمام کنیم و از جاده قدیم چالوس به عنوان باند برگشت استفاده کنیم. به این صورت مشکل تا حدود 70 درصد رفع شده و عملا احداث باند برگشت اگر چه مهم است اما مشکل جدی برای عدم اجرای آن نداریم و در حال تامین منابع مالی آن هستیم.

قطعه سوم آزاد راه تهران در گرو فراهم شدن فاینانس یا تهاتر از نفت

مقدمات کار فاینانس یا تهاتر از نفت در حال فراهم شدن است تا قطعه سوم آزاد راه تهران را نیز در ادامه منطقه دوم داشته باشیم تا به این ترتیب این آزادراه مشخص شرایط گردد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور و معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام این مطلب در حاشیه مراسم اتمام عملیات حفاری و تحکیم قسمت فوقانی تونل سه خطه (شماره 36 شرقی) باند رفت قطعه دوم آزاد راه تهران-شمال گفت: این پروژه فنی ترین و سختترین پروژه در کشور بوده و با توجه به نزدیکی آن به مرکز از لحاظ شاخص بودن همیشه مورد تقاضای مردم و مسوولان کشور است.

وی اضافه نمود: پروژه آزادراه تهران- شمال سختترین پروژه کشور و منطقه خاورمیانه بوده و پروژه ای با این حجم تونل و پل پشت سر هم در طول 120 کیلومتری آزاد راه نداریم.

خیرالله خادمی درباره قطعه دوم آزادراه تهران- شمال گفت: طولانی ترین تونل و پل در قطعه دوم آزادراه تهران -شمال واقع شده است و پیچیدگی های خاص خودش را دارد و در مراحل آخر احداث واقع شده است. برنامه این بود که در سرانجام سال جاری، باند قطعه دوم آزادراه تهران -شمال به بهره برداری برسد. با همه گرفتاری ها و مسائل خاصی که وجود دارد، زمان اتمام این پروژه با دو یا سه ماه تاخیر نیز قابل پذیرش است.

وی اضافه نمود: عملیات سیویل این پروژه تا سرانجام اسفند ماه در حال اتمام بوده و ان شاءالله برای اوایل سال آینده بقیه کارهای تاسیساتی تمام گردد و این پروژه را آماده عبور کنیم که افتخاری برای بخش مهندسی کشور است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: حفاری همین تونل هایی که به راحتی به وسیله مهندسان کشور انجام می گردد، روزی برای مهندسان کشور بسیار سخت بود اما اکنون یک امر ساده و معمولی است که نشان از ارتقای شرایط مهندسی کشور دارد.

وی اضافه نمود: موضوع بعدی کیفیت کار است. در کیفیت برخی از پروژه ها در 10 یا 15 سال گذشته همین تونلی که احداث کردیم حتی لاینینگ و منظر بیرونی آن قابل قیاس با وضع موجود نیست. خصوصا در تونل های این آزادراه، حتی یک لکه هم دیده نمی گردد در حالی که در بسیاری از پروژه های چند سال گذشته این شرایط عادی محسوب می شد.

93 درصد پیشرفت فیزیکی در عملیات احداث باند رفت قطعه دوم آزاد راه تهران-شمال

در احداث قطعه دوم آزادراه تهران- شمال اولویت بر احداث باند اول قرار گرفته است. اکنون باند اول بیش از 93 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. حفاری تونل ها در باند اول تمام شده و در بحث لاینینگ تونل فقط 60 یا 70 متر از لاینینگ به جای مانده و در قسمت گالری ها هم در مجموع 8 تا 9 پارت گالری داریم. سال جاری کار سیویل شامل حفاری تونل، لاینینگ، گالری، پل، کالورت و دیواره حائل در اسفند ماه به اتمام می رسد و مسیر به صورت یکپارچه قابل عبور خواهد بود.

مدیرعامل شرکت آزادراه تهران- شمال با اعلام این مطلب گفت: با حمایت رئیس بنیاد مستضعفان و حمایت های دولتی و یاری در تزریق منابع مالی در فصل بهار سال آینده، این قول را می دهیم که بحث عبور از باند اول قطعه دوم آزاد راه تهران- شمال منطقه 2 و اتصال به پل زنگوله در استان مازندران با موفقیت انجام گردد.

سعید شهسواری اضافه نمود: تغییراتی که در بحث روسازی داده شده به این لحاظ بود که تاخیرهایی که در قطعه اول رخ داد، تکرار نگردد و تغییرات اجرایی و ثانویه در بحث نگهداری را نداشته باشیم. اتفاقات خوبی در بازنگری طراحی افتاد و زمانی که عملیات سیویل را تمام می کنیم آنچه از کار اجرایی به جای مانده بحث روکش نهایی آسفالت و تاسیسات الکترومکانیکال است.

وی در ادامه گفت: در بحث تاسیسات با پیش بینی خوبی که صورت گرفته بحث خرید کابل ها، سینی کابل، چراغ، ترانس، کابل های جریان میانه و جریان ضعیف بحث UPS و دیزل ژنراتور ها صورت گرفته و حدود 65 درصد سینی کابل، ساپورت ها و چراغ ها نصب شده و امیدواریم تا اواخر سال این موضوع به صد در صد برسد. وی اضافه نمود: حدود 320 کیلومتر کابل کشی در طول 22 کیلومتر مسیر در یک باند داریم. خرید UPS ها صورت گرفته و جت فن ها نیز آماده نصب شده اما به علت تردد در تونل ها و جلوگیری از آسیب فیزیکی به آنها قرار است این جت فن ها را در فروردین ماه نصب کنیم.

اتمام عملیات حفاری دومین تونل بزرگ قطعه دوم آزاد راه تهران-شمال

شهسواری درباره تونل سه خطه (شماره 36 شرقی) باند رفت قطعه دوم آزاد راه تهران-شمال گفت: در قطعه دوم آزاد راه تهران- شمال از نظر طولی حدود 5/ 16 کیلومتر تونل وجود دارد. بزرگ ترین تونل آن، تونل البرز به طول 4/ 6 کیلومتر است که تونل شماره 36 بعد از تونل البرز بزرگ ترین تونل منطقه دوم آزادراه تهران -شمال است که طول آن تقریبا 1170 تا 1190 متر است. البته بعدا با توجه به احداث گالری هایی که به تونل 37 متصل می گردد، طول آن افزایش پیدا می نماید.

وی اضافه نمود: اهمیت این تونل به علت شرایط خاص اجرایی بود که آن را از سایر تونل های منطقه 2 متمایز می نماید و مسائل متعددی در بحث حفاری این قطعه وجود داشت. در قطعه دوم آزاد راه تهران-شمال، سازند های مختلفی در بحث زمین شناسی وجود دارد که در هیچ یک از محدوده راه های کوهستانی این اندازه تنوع زمین دیده نشده بود.

مدیرعامل شرکت آزادراه تهران- شمال در ادامه گفت: در این تونل هم در زمان حفاری با بحث آب های زیر زمینی طرف حساب بودیم که فعالیت حفاری را سخت می کرد. بعلاوه جنس متنوع زمین و وجود سازند های مختلف باعث شد که بخش عمده کار در قسمت های ناپایدار انجام گردد و به راحتی کار انفجار قابل انجام نبود.

وی اضافه نمود: در اینجا باید بحث تحکیمات اولیه انجام و در برخی نقاط باید بحث فورپرینگ (پیش لوله گذاری) انجام می شد، بعد بحث حفاری و بعد از آن قاب گذاری، شات زدن و تحکیمات ثانویه انجام می شد. در قسمت هایی از حفاری اصلا سربار وجود نداشت، یعنی زمانی که تونل حفاری می گردد قسمتی از هد تونل بیرون قرار می گرفت و امکان ترانش رو باز به علت نوع و شرایط جغرافیایی مسیر وجود نداشت.

شهسواری در ادامه گفت: با همتی که شرکت آباد راهان پارس به عنوان پیمانکار داشت، این تونل در حداقل زمان ممکن با سرعت مطلوب و بدون هیچ مشکل فنی انجام شد. این بخش بسیار مهم بود زیرا یکی از مخاطره آمیز ترین فعالیت ها در احداث این آزادراه، حفاری این تونل بود. به طوری که در حفاری تونل البرز نیز مسائل تونل شماره 36 وجود نداشت.

منبع: فرارو

به "تقویم تکمیل تهران، شمال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تقویم تکمیل تهران، شمال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید