جزیره ای که با اینکه خالی از سکنه است اما آلوده ترین جای دنیاست!

به گزارش وبلاگ پاییز، جزیره هندرسون | Henderson Island

معمولا جزایر دورافتاده و خالی از سکنه، بکرند و چشم اندازهای جذابی دارند. خالی بودن این جزایر از حضور انسان ها باعث می گردد تا زیستگاه مناسبی برای گونه های گیاهی و جانوری به وجود بیاید و مهمتر از همه اینکه در این جزایر اثری از زباله و آلودگی های انسانی نیست. وقتی صحبت از جزایر دورافتاده و بدون جمعیت می گردد همه ما یک همچین انتظاری داریم اما در نیمکره جنوبی جایی به نام جزیره هندرسون است که هم خالی از سکنه است و هم دورافتاده اما در کمال تعجب کثیف ترین جای دنیاست و سواحلش مملوء از زباله های پلاستیکی و نخاله هاست! اگر می خواهید بدانید چه به روز جزیره هندرسون آمده است در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید.

جزیره ای که با اینکه خالی از سکنه است اما آلوده ترین جای دنیاست!

جزیره دورافتاده هندرسون (Henderson Island) در اقیانوس آرام جنوبی و تقریبا در میانه راستا نیوزلند به شیلی واقع شده است. این جزیره یکی از 4 جزیره ای است که جزایر پیت کرن را تشکیل داده اند و تا هزاران کیلومتر در اطراف آن ها خبری از ساحل و خشکی نیست. حتما برایتان جالب است که بدانید جزیره ای دورافتاده در اعماق اقیانوس آرام چجوری کشف شده است؟ در سال 1789 تعدادی فراری که در پی جایی امن برای فرار می گشتند به جزیره پیت کرن در 190 کیلومتری جزیره هنرسون رسیدند، جزیره ای که تنها جزیره مسکونی در بین این 4 جزیره است.

هیچ کسی در جزیره هندرسون زندگی نمی نماید و به غیر از تعداد کمی از دانشمندان و تعدادی از ساکنان جزیره پیت کرن که گاهی گذرشان به این جزیره می افتند دیگر کسی به این جزیره نمی رود. این جزیره به قدری دورافتاده است که نزدیکی ترین خشکی در فاصله 5 هزار کیلومتری اش قرار گرفته است. از جزیره ای تا این حد دورافتاده و خالی از سکنه انتظار می رود که تمیز و بکر باشد اما عجیب است که این جزیره آلوده ترین جای جهانست و از آلودگی های انسانی در امان نمانده است. سواحل ماسه ای جزیره پر از آشغال است؛ از تور ماهی گیری و بطری های آب گرفته تا کلاه ایمنی و تکه های پلاستیکی.

با رفتن به سواحل این جزیره چیزی که اول از همه نظرتان را جلب می نماید زباله ها و نخاله های کناره های ساحل است. اینطور که محققان می گویند؛ 38 میلیون تکه پلاستیکی که در مجموع 18 هزار کیلو وزن دارند در سواحل این جزیره پراکنده شده اند. اما قسمت عجیب ماجرای زباله های این جزیره این است که بیشتر این نخاله ها که تقریبا 68 درصد هم هستند دیده نمی شوند و در زیر شن و ماسه ها پنهان شده اند! هر متر مربع از سواحل این جزیره بین 20 تا 670 تکه پلاستیکی در سطح و بین 50 تا 4500 تکه پلاستیکی در 10 سانتی متری زیر شن و ماسه ها دارد. از طرفی روز به روز تعداد این زباله ها بیشتر می گردد و هر روز حدود 3750 تکه زباله نو به سواحل شمالی اضافه می گردد. اگر این تخمین ها درست باشد جزیره هندرسون بیشترین اندازه آلودگی های پلاستیکی را در جهان دارد و اگر اندازه زباله هایش با همین سرعت زیاد گردد دیگر شاید اثری از این جزیره باقی نماند و در زیر تلی از زباله مدفون گردد!

این همه زباله از کجا می آید؟ همه این زباله ها زیر سر چرخاب جنوبی اقیانوس آرام است! جریان چرخان و بزرگ اقیانوسی که بین استرالیا و آمریکای جنوبی واقع شده است و به خط استوا محدود شده است. موقعیت این جزیره باعث شده که دقیقا در راستا این چرخاب باشد در واقع جزیره هندرسون در کناره های چرخاب جنوبی اقیانوس آرام واقع شده است و و جریان های چرخشی آب هم زباله های سراسر اقیانوس آرام جنوبی و قاره های دیگر را به خود جذب می نمایند. فکر می کنید زباله های این چرخاب در نهایت به کجا می رود؟ به ساحل جزیره هندرسون! البته این اتفاق فقط مخصوص اقیانوس آرام جنوبی نیست و در اقیانوس آرام شمالی هم دقیقا همین اتفاق می افتد و در آنجا ساحلی که قربانی زباله ها می گردد ساحل کامیلوی جزایر هاوایی است.

به گفته محققانی که در زمینه زباله های جزیره هندرسون تحقیق می نمایند، زباله های جزیره هندرسون از 24 کشور هر قاره به اینجا می آید. وقتی پلاستیک ها به سواحل این جزیره می آید به حال خود رها نمی شوند بلکه اشعه ماوارای بنفش خورشید آن ها را شنماینده و تکه تکه و به صدها و بلکه هزاران تکه تقسیم می نماید! برخی از ذرات پلاستیکی آن قدر ریز می شوند که طول آن ها حتی کمتر از 2 میلی متر می گردد و به راحتی در زیر ماسه ها مدفون و جزء همیشگی این جزیره تبدیل می شوند.

نکته غم انگیز درباره جزیره هندرسون این است که اینجا میراث جهانی است و در سال 1988 در فهرست میراث جهانی قرار گرفته است. علی رغم همه آلودگی هایی که در جزیره هندرسون وجود دارد هنوز هم اگر سری به وبسایت یونسکو بزنید توصیفات جالبی را از این جزیره می بینید: یکی از معدود آب سنگ های حلقوی جهان که محیط زیست بکرش از دست آدم ها در امان مانده است.

منبع: amusingplanet.com

منبع: الی گشت

به "جزیره ای که با اینکه خالی از سکنه است اما آلوده ترین جای دنیاست!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزیره ای که با اینکه خالی از سکنه است اما آلوده ترین جای دنیاست!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید