خبرنگاران عطوان :تحولات اخیر باعث تقویت موضع ایران در مورد برجام شده است

به گزارش وبلاگ پاییز، تهران - خبرنگاران - عبدالباری عطوان، تحلیلگر سرشناس دنیا عرب در تحلیلی گفت که موضع گیری های اخیر ایران و حمایت بعضی قدرت های دنیای مانند چین از توافق هسته ای موجب تقویت موضع تهران در مورد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شده است .

خبرنگاران عطوان :تحولات اخیر باعث تقویت موضع ایران در مورد برجام شده است

به گزارش روز شنبه وبلاگ پاییز ، عطوان در سرمقاله روزنامه رای الیوم نوشت : ایران لغو کامل تحریم ها را به عنوان شرط اصلی بازگشت خود به برجام اعلام نموده است و از طرف دیگر سخنگوی رسمی وزارت بازرگانی چین هم اعلام نمود که پکن از توافق هسته ایران حمایت می نماید و از منافع مشروع خود در همکاری با ایران دفاع به عمل می آورد.

به گفته این تحلیلگر دنیا عرب ، در کنار این مواضع، خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام نموده است که ایران ظرف چند ماه گذشته در فروش نفت خود به چین رکورد جدیدی را به ثبت رسانده است .

وی با اشاره به حمایت روسیه از لزوم اقدام عملی آمریکا برای بازگشت به برجام ، گفت که یک ائتلاف میان چین و روسیه با ایران شکل یافته است که کره شمالی هم بخشی از آن است ائتلافی که یک تحول مهم راهبردی در دنیا ایجاد نموده است که از پشتوانه قوی مالی و نظامی برخوردار است و مواضع اخیر آمریکا و اروپا به همین دلیل ارزیابی می گردد.

عطوان نوشت : همین امر باعث شده است تا آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا با انتشار مقاله ای با نام مستعار در نشریه کونگر تلگرام متعلق به مرکز آتلانتیک کاونسل آمریکا تاکید کند که از نظر واشنگتن ائتلاف روسیه و چین خط قرمز به شمار می رود و آمریکا به هر قیمتی که شده مانع از شکل گیری آن خواهد شد.

سردبیر رای الیوم در ارتباط با اتحادیه اروپا هم گفت : این اتحادیه از این ائتلاف جدید احساس خطر نموده و بی هیچ شک و تردیدی در جبهه آمریکا قرار خواهد گرفت و به همین دلیل ظرف چند روز گذشته تحریم های مالی و دیپلماتیک علیه چین اعمال کرد.

عطوان همچننین با اشاره به متهم شدن پکن از سوی واشنگتن مبنی بر نقض حقوق اقلیت ها گفت : چین در طی واکنش رسمی خود به اتهامات یاد شده تاکید نمود که آمریکا به عنوان قاتل بیش از دو میلیون عراقی و شعله ور کننده آتش جنگ در سوریه و لیبی و قبل از آن ویتنام آخرین کشوری است که می تواند از حقوق بشر سخن به میان آورد.

1487

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران عطوان :تحولات اخیر باعث تقویت موضع ایران در مورد برجام شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران عطوان :تحولات اخیر باعث تقویت موضع ایران در مورد برجام شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید