خبرنگاران لوکاشنکو برای برگزاری انتخابات مجدد در بلاروس شرط معین کرد

به گزارش وبلاگ پاییز، مسکو - خبرنگاران - رئیس جمهوری بلاروس که پیشنهاد مخالفان دولت برای برگزاری دوباره انتخابات ریاست جمهوری را رد نموده بود برای برگزاری این انتخابات شرط معین کرد.

خبرنگاران لوکاشنکو برای برگزاری انتخابات مجدد در بلاروس شرط معین کرد

به گزارش وبلاگ پاییز، الکساندر لوکاشنکو روز دوشنبه در گفت وگو با شبکه تلویزیونی بلاروس-24 این احتمال را بعید ندانست که پس از تایید قانون اساسی جدید، انتخابات ریاست جمهوری برگزار گردد.

به گفته وی کار برای تنظیم قانون اساسی جدید جریان دارد.

لوکاشنکو گفت که آماده است از بخشی از اختیارات خود صرف نظر کند اما این اقدام نباید تحت فشار و به وسیله اعتراضات خیابانی باشد.

وی با بیان اینکه ما احتیاج به قانون اساسی جدید داریم، خطاب به مردم بلاروس اظهار کرد: شما باید قانون اساسی جدید را به وسیله همه پرسی بپذیرید زیرا که ما قانون اساسی قبلی را در همه پرسی قبول کردیم.

وی اضافه نمود: اگر شما می خواهید می توان بر اساس قانون اساسی جدید انتخابات ریاست جمهوری، پارلمانی و ارگان های محلی دولتی برگزار کرد.

رئیس جمهوری بلاروس اعلام کرد که پیشنهاد نموده است که آرا انتخابات ریاست جمهوری دوباره شمرده گردد. اما مخالفان دولت این ایده را رد نموده و بر برگزاری انتخابات جدید اصرار دارند.

به گفته لوکاشنکو، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان دیروز با وی تماس گرفته و پیشنهاد گفت وگو داده است.

وی اضافه نمود: من می دانم که آنان (مخالفان دولت) چه مذاکره نمایندگانی را برای گفت وگو معین نموده اند. دیروز مرکل تماس گرفت و پیشنهاد گفت وگو داد. گیتاناس نئوسدا رئیس جمهوری لیتوانی نیز یکی دیگر از مذاکره نمایندگان است.

لوکاشنکو این را نیز گفت که لازم نیست برای منحرف کردن او به سوی غرب یا شرق کوشش نمایند.

ناآرامی ها در بلاروس در پی اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در این کشور شروع شد و به بخش هایی از جامعه سرایت کرد که به طور معمول وفادار به رئیس جمهوری تلقی می شدند، به طوری که کارگران کارخانه های عظیم دست از کار کشیدند و بخشی از بدنه پلیس، روزنامه نگاران رسانه های دولتی و یکی از سفیران بلاروس به صف معترضان پیوستند.

مخالفان لوکاشنکو مدعی اند که وی در انتخابات ریاست جمهوری تقلب نموده است تا ماندن خود در قدرت را تضمین کند. اما لوکاشنکو با استناد به نتایج رسمی اعلام شده که از تصاحب بیش از 80 درصد آرا از سوی وی حکایت دارد، شکست در انتخابات را رد نموده است.

در همین حال، اوکاشنکو اعلام نموده که روسیه بر آمادگی برای ارائه یاری های لازم به بلاروس برای حل مسائل این کشور براساس قرارداد ایجاد دولت اتحادی روسیه و بلاروس و به وسیله سازمان پیمان امنیت جمعی اعلام آمادگی نموده است.

بلاروس کشوری کوچک در غرب روسیه است که تنها 10 میلیون نفر جمعیت دارد اما از این نظر حائز اهمیت است که آخرین سنگر روس ها در مقابل پیشروی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به مرزهای روسیه به حساب می آید.

سایر همسایگان غربی روسیه در اروپای شرقی شامل لهستان و سه کشور حوزه بالتیک دیرزمانی است که به غرب پیوسته و به عضویت ناتو درآمده اند.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران لوکاشنکو برای برگزاری انتخابات مجدد در بلاروس شرط معین کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران لوکاشنکو برای برگزاری انتخابات مجدد در بلاروس شرط معین کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید