آیا واکسن روسی کرونا را ریشه کن می نماید؟

به گزارش وبلاگ پاییز، رسانه های روسیه این روزها حجم بالایی از اخبار را در ارتباط با واکسن کرونای ساخت این کشور منتشر می نمایند؛ موضوعی که به سرعت در همه رسانه های مطرح دنیا بازتاب میابد. داشتن دست بالا در ساخت این واکسن، به تازه ترین حوزه رقابت ابرقدرت ها تبدیل شده و حداقل در کوتاه مدت، میتواند چهره ای برتر از کشوری ارائه دهد که در این زمینه پیشرو است.

آیا واکسن روسی کرونا را ریشه کن می نماید؟

به گزارش خبرگزاری وبلاگ پاییز، درحالیکه وزارت بهداشت روسیه چند روز پیش به صراحت اظهار داشت که این کشور مراحل آزمایش بالینی واکسن کرونا را پشت سر گذاشته و در روزهای آینده آن را ثبت می نماید، کشورهای دیگر تردیدهایی جدی به این ادعا وارد می نمایند.

واکسن روسی کرونا در چه مرحله ای است؟

بر اساس گفته تاتیانا گالیکووا، معاون نخست وزیر روسیه، دانشمندان این کشور با همکاری وزارت بهداشت، وزارت دفاع و مراکز تحقیقاتی-بهداشتی در حال کار روی ساخت چند ده واکسن کرونا هستند که از بین آنها دو پروژه چشم انداز بهتری دارند و اصلی ترین آنها نیز در مرکز ملی تحقیقات میکروبیولوژی و اپیدمی شناسی گامالئی در جریان است.

میخائیل موراشکو وزیر بهداشت روسیه اخیرا اظهار داشت که تست بالینی نخستین واکسن روسی کرونا در مرکز گامالئی با پیروزیت اجرا شده و در دو ماه آینده دو واکسن کرونای دیگر هم در این کشور تست بالینی خواهند داشت. در مرحله تست بالینی تعداد از کادر درمانی و مقامات شهرداری مسکو به صورت داوطلبانه این واکسن را دریافت نموده اند.

همچنین اعلام شده که این واکسن در روز 22 مرداد به صورت رسمی در مرکز گامالئی مسکو ثبت خواهد شد و سپس ابتدا به کادر پزشکی و سالمندان تزریق می گردد. در گزارش های دیگر از روسیه میخوانیم که در ماه اکتبر (مهر ماه) واکسناسیون عمومی کرونا در روسیه آغاز خواهد شد. در حال حاضر نظام بهداشت روسیه تمام توان خود را برای فراوری عمده این واکسن بکار گرفته است.

فناوری فراوری واکسن روسی کرونا چیست؟

وادیم تاراسوف، مدیر موسسه بیوتکنولوژی دانشگاه سچنووا میگوید که برای ساخت این واکسن نوعی فناوری بکار گرفته شده که 20 سال است استفاده می گردد. منظور تاراسوف همان فناوری وکتورهای ژن درمانی (Adenovirus Vectors) است که پیش تر برای ساخت واکسن ابولا و سندروم تنفسی خاورمیانه هم مورد استفاده قرار گرفته بود.

پاول ولچکوف ویروس شناس روس نیز اینگونه شرح می دهد که در استفاده از روش وکتورهای ژن درمانی، دانشمندان ذرات ویروسی را جدا نموده، ترکیبات بیماری زا را از آنها زدوده و مواد ژنی کووید-19 را در جای آنها قرار می دهند. ولچکوف می گوید دقیقا از همین روش برای ساخت ویروس هپاتیت ب هم استفاده شده بود.

واکسن روسی کرونا چه آزمایش هایی پشت سر گذاشته و تا چه حد مطمئن است؟

وزارت بهداشت روسیه اعلام نموده که با وجود پیروزیت آمیز بودن تست بالینی این واکسن، عملکرد دقیق آن زمانی معین می گردد که واکسناسیون عمومی اجرا شده و شاهد ایمنی دسته جمعی جامعه در برابر کرونا باشیم. الکساندر گینتسبورگ معاون مرکز گامالئی در این باره می گوید: با توجه به اینکه این واکسن هنوز دوره آزمایش روی بزرگسالان را پشت سر نگذاشته، فعلا نمی توان آن را بی خطر برای بچه ها دانست و تست روی بچه ها پس از سرانجام سومین مرحله تست روی بزرگسالان صورت خواهد گرفت.

از این 3 مرحله تا به امروز یک مرحله با پیروزیت پشت سر گذاشته شده و افراد داوطلب باید دو بار دیگر دوزهایی از واکسن کرونا را دریافت نمایند و با گذشت حداقل دو هفته، اگر نشانه های خاصی در آنها مشاهده نشد، میتوان آن را پیروزیت آمیز دانست. البته همین رویه باید برای گروه های مختلف سنی و همچنین بیماران کرونایی هم طی گردد که نیازمند زمان زیادی است.

نقدها و تردیدها به واکسن روسی کرونا

هرچند دانشمندان و محققان روسی که روی این پروژه کار می نمایند دائما می گویند رقبای خارجیِ آنها هنوز به مرحله تست بالینی هم نرسیده و در همان مراحل اولیه نتایج خوبی نگرفته اند، اما سیاسی شدن این رقابت در عرصه بین المللی باعث شده تردیدهای جدی به واکسن روسی کرونا وارد گردد. علاوه بر آن، سازمان بهداشت دنیای واکسن های روسی کرونا را همچون پروژه های دیگر کشورها، واکسن هایی در مرحله آزمایش بالینی میداند که کارایی نهایی آنها معین نیست.

اول از همه نقدهای جدی در داخل روسیه به تبلیغات گسترده رسانه ها از کارآمدی این واکسن مطرح شده است. ویتالیا زوِروا عضو آموزشگاه علوم روسیه در مصاحبه با رادیو کامسامولسکایا پراودا می گوید: آغاز ساخت یک واکسن تا انجام واکسناسیون عمومی جامعه، به طور متوسط 4 تا 5 سال طول می کشد. شاید بتوان این فرایند را کوتاه کرد اما نه آنطور که طی 6 ماه به نتیجه برسد. دور زدن و حذف بعضی مراحل هم خطرناک است پس به هیچ وجه با چند آزمایش اولیه نمی توان گفت که عملکرد مناسب واکسن روسی کرونا ثابت شده است. در چین در فاز نخست آزمایش بالینی 500 نفر شرکت نموده اند و آمریکایی ها می خواهند در فاز سوم روی 30 هزار نفر تست نمایند. پس نمی گردد تنها با آزمایش روی چند پزشک داوطلب، درباره موثر بودن این واکسن نظر قطعی داد.

نیکلای کریوچکوف ایمنی شناس روس هم می گوید: یک واکسن موثر و ایمن کرونا در بهترین حالت در بهار سال 2021 می تواند عرضه گردد و زودتر از آن ممکن نیست.

دکتر مینو محرز متخصص بیماری های عفونی و عضو کمیته علمی مبارزه با کرونا معتقد است روس ها در زمینه ساخت واکسن هنوز پیروز نشده اند و این یک نمایش است. به گفته او امکان ندارد ایران از واکسن ساخت روسیه استفاده کند چراکه ایمن بودنش اثبات نشده است.

کشورهای غربی هم از طرف دیگر به جنگ رسانه ای با روسیه برخواسته اند. در روزهای اخیر آمریکا، انگلیس و کانادا اعلام نموده اند که هکرهای مرتبط با روسیه کوشش نموده اند تا اطلاعات و تحقیقاتی که در مراکز این کشورها برای ساخت واکسن کرونا جریان دارد را به سرقت ببرند.

صدای آمریکا با مقایسه کوشش روسیه برای نخست شدن در این مسابقه با اولین ماهواره ای که شوروی در سال 1957 به فضا فرستاد، در گزارشی نوشته است: ثبت کردن واکسنی که هنوز مراحل آزمایش بالینی را به طور کامل پشت سر نگذاشته، نه تنها ممکن است موثر نباشد بلکه میتواند خطراتی در پی داشته باشد.

تعجیل در ساخت واکسن کرونا چه خطراتی دارد؟

ویتالیا زوروا دو خطر عمده را برای تعجیل در ساخت واکسن کرونا بر می شمرد. اول از همه ممکن است یک سال یا یک سال و نیم بعد از واکسناسیون، نشانه هایی عجیب و ناشناخته در بدن افراد بروز پیدا کند چراکه در طولانی مدت آزمایش نشده است. دوم اینکه در صورت عجله، معین نیست بدن تا چه زمانی در برابر این ویروس ایمن می ماند.

امیدی به واکسن روسی کرونا هست؟

معین است که روسیه تمام توان علمی خود را برای اول شدن در این رقابت بکار گرفته و مرکز گامالئی مسکو با همکاری وزارت دفاع این کشور حداقل یک گام از رقبای چینی و آمریکایی خود در آزمایش بالینی واکنس کرونا جلو هستند به طوریکه مرحله نخست تست روی چند ده نفر را هم با پیروزیت و نتایج مثبت پشت سر گذاشته اند اما تا ثابت شدن اثر قطعی این واکسن هنوز راه درازی در پیش است. همچنین روشن است که رسانه های روسیه به صورت هدفمند برای ارتقای صندلی بین المللی این کشور دائما اخباری مثبت و امیدوار نماینده از این فرایند به دنیا مخابره می نمایند در حالیکه رقبای چینی و آمریکایی آنها در این زمینه دست به عصا حرکت می نمایند.

البته که این تبلیغات گسترده روی رئیس جمهور آمریکا هم تاثیر گذاشته تا جایی که ترامپ هم ابراز امیدواری نموده که واکسن آمریکایی کرونا تا پیش از انتخابات در این کشور آماده گردد؛ ادعایی که دانشمندان آمریکایی آن را غیر ممکن می دانند. با این حال در شرایطی که هنوز اسناد علمی معتبری برای اثبات دقت واکسن روسی کرونا ارائه نشده و با در نظر دریافت طبیعت ویروس کویید-19 که دائما جهش میابد، ادعای وزارت بهداشت این کشور مبنی بر اینکه واکسناسیون عمومی کرونا حدود دو ماه دیگر در روسیه صورت می گیرد، هرچند ابهام آور است ولی این امیدواری را به همراه دارد که قطعا دانشمندان روسی پیش از ارائه این واکسن در کشور خود، از ایمنی و تاثیر آن اطمینان خواهند داشت.

قدرت شفیعی، دبیر ایراس و کارشناس مسائل روسیه

منبع: خبرآنلاین

به "آیا واکسن روسی کرونا را ریشه کن می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا واکسن روسی کرونا را ریشه کن می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید