دوازدهمین سال روز ثبت جهانی سازه های آبی تاریخی شوشتر

به گزارش وبلاگ پاییز، دوازدهمین سال روز ثبت جهانی سازه های آبی تاریخی شوشتر با حضور جمعی از مسئولان محلی شامل امام آدینه، مدیر پایگاه سازه های آبی شهرستان، شهردار، فرمانده نیروی انتظامی، اعضای شورای شهر و مردم فرهنگ دوست شوشتر، پنجم تیرماه 1400 در محل خانه تاریخی مرعشی واقع در پایگاه میراث جهانی شوشتر برگزار گردید.

دوازدهمین سال روز ثبت جهانی سازه های آبی تاریخی شوشتر

در این مراسم، از پنج مدال طلای میناکاری با اِلِمان های سازه های آبی و معماری شوشتر که به وسیله گروه فراوریی طلا و جواهر محمود طراحی و فراوری شده بود، رونمایی شد.

سیستم آبی تاریخی شوشتر که به نام سازه های آبی تاریخی شوشتر هم شناخته می گردد، مجموعه ای به هم پیوسته از 13 اثر تاریخی شامل پلها، بندها، آسیاب ها، آبشارها، کانال های دست کند و تونل های عظیم راهنمایی آب هستند که در ارتباط با یکدیگر کار می نمایند و در دوران هخامنشیان تا ساسانیان، جهت بهره گیری بیشتر از آب ساخته شده اند. در سفرنامه مادام ژان دیولافوآ باستان شناس نامدار فرانسوی از این محوطه به اسم عظیم ترین مجموعه صنعتی پیش از انقلاب صنعتی یاد شده است. این 13 اثر تاریخی به فاصله کمی از یکدیگر درمحدوده شهر شوشتر واقع شده اند با احراز معیارهای 1 ، 2 و 5 ، با اسم سیستم آبی تاریخی شوشتر به صورت یکجا به اسم دهمین اثر ایران در لیست میراث جهانی یونسکو با شماره 1315 به ثبت رسیده اند . (منبع ویکی پدیا)

گروه فراوریی طلا و جواهر محمود

یک کسب و کار با قدمت 150 سال هست که در زمینه فراوری و عرضه طلای میناکاری 22 عیار فعالیت می نمایند.

مدیریت این مجموعه از کارآفرینان برتر حوزه طلا و جواهر هستند و هم اکنون دارای 2 شعبه در شوشتر و اهواز هستند، بعلاوه 4 نمایندگی فعال در سطح کشور محصولات ایشان را عرضه می نمایند.

این مجموعه در راستای انجام رسالت فرهنگی و اجتماعی خود 5 مدال طلای میناکاری با المان های سازه های آبی و معماری شوشتر طراحی و فراوری کردند که در جشن پنجم تیرماه از این محصولات هنری رونمایی کردند.

نمونه محصولات طلای سنتی بجا مانده از آثار پدر عظیمان ایشان هم اکنون در موزه شخصی گالری محمود در گالری اهواز موجود است.

منبع: چمدان

به "دوازدهمین سال روز ثبت جهانی سازه های آبی تاریخی شوشتر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوازدهمین سال روز ثبت جهانی سازه های آبی تاریخی شوشتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید