روستای عروسان خور و بیابانک؛ مامن شیفتگان کویرگردی

به گزارش وبلاگ پاییز، یکی از پرطرفدارترین زمینه های گردشگری در ایران، کویرگردی بوده که همواره از علاقمندان و مخاطبان پروپاقرصی برخوردار هست. در سرزمینمان نیز آنقدر کویر بکر و مناطق خشک و بیابانی تماشایی وجود دارند که حس همگان نسبت به این موضوع را کاملا ارضا نمایند. یکی از این دیدنی های بی مثال که با شگفتی هایش میزبان گردشگران داخلی و خارجی بسیاری بوده، روستای عروسان خور و بیابانک نام دارد. با ما در این مقاله جذاب و خواندنی همراه شوید تا شما را با دیدنی های روستای عروسان اصفهان آشنا کنیم.

روستای عروسان خور و بیابانک؛ مامن شیفتگان کویرگردی

آشنایی

عروسان نام روستایی است در حوالی خور و بیابانک که به دلایل زیادی می توان آن را مقصدی ایده آل و شگفت انگیز برای کویرنوردان عزیز تلقی نمود. کویرگردی در روستای عروسان از حال و هوایی کاملا قدیمی برخوردار است. وجود درختان نخل پرشمار در این روستا در کنار بافت کهن و تماشایی بناهایش، سبب شده تا بسیاری از گردشگران در بخشی از برنامه مسافرتی خود سری هم به این روستای کویری بزنند.

در خصوص روستای عروسان خور و بیابانک شاید بد نباشد بدانید طبق آمار گرفته شده در سال 1385، جمعیت ساکنان این روستا 270 نفر تعیین شده که البته با توجه به دور بودن تاریخ نامبرده شده، نمی توان دیگر آن را موثق دانست! مردمان روستای عروسان اصفهان قادر به تولید 60 نوع خرما و رطب هستند. شغل بیشتر آنان کشاورزی و سپس مرغداری است البته، نباید از کارخانه بسته بندی مواد غذایی و خرماهای تولیدی این منطقه چشم پوشی کرد که سبب ایجاد شغل برای تعداد زیادی از جوانان و سرپرستان خانواده این روستا شد.

گویش و فرهنگ اهالی

مردم عروسان جوری از شما پذیرایی خواهند کرد که به قول معروف، نمک گیر لطف و مرحمت مردمان آن سامان شوید. تمامی اهلی روستا از خرد تا کلانشان به زبان محلی گرمه ای صحبت می کنند. مردم عروسان برای تمامی مراسمهای خود از یکسری سنت و باورهای مذهبی همچون آیین نخل برداری در تاسوعا و عاشورای حسینی و خواندن ترانه های محلی در کنار سازهای روستایی در مراسمهای شاد و عروسی پیروی می کنند. آنها حتی از شعرهای مخصوصی در زمانی که مشغول کار هستند نیز بهره می برند که در اصطلاح به آنها ترانه های کاری گفته می شود.

موقعیت جغرافیایی

حتما تا به امروز متوجه شده اید که خبری از شرایط جوی معتدل و مرطوب در روستای عروسان اصفهان نیست و در عوض، شرایط آب و هوایی این منطقه در اغلب روزهای سال گرم و خشک است. این روستای قدیمی و خوش منظره حدودا 920 متر از سطح دریا بالاتر بوده و شرایط حاکم برای اهالی این روستا بگونه ای است که می توانند شروع به پرورش شتر، خرما و همچنین لبنیات کنند.

با کویرگردی در روستای عروسان خور می توانید با کوه دوانبارو و همچنین روستای گرمه در بخش شمالی آن روبرو شوید و از رود پر تلاطمی که درست در حدفاصل دو کیلومتری بخش جنوبی عروسان به جریان افتاده نیز بازدید نمایید.

کلام آخر

به گفته تمام گردشگرانی که پیروز به کویرگردی در روستای عروسان شده اند، باید بگوییم حضور و تماشای اقصی نقاط این روستای ایرانی شبیه به یک رویای زیبا و جذاب است. حضور در زیر آسمان پرستاره و تاریک روستا بدون کوچکترین صدای مزاحم، قطعا باعث جلب رضایت شمار زیادی از شما گردشگران عزیز خواهد شد.

کویرگردان و گردشگران گرامی باید بدانید که در خود روستای عروسان هیچ مکان اقامتی خاصی برای شما در نظر گرفته نشده است مگر اینکه بتوانید خود را در خانه یکی از اهالی روستا میهمان کنید یا شب را در چادرهای مسافرتی سپری نمایید. با این حال، اقامتگاه بومگردی بارانداز طباطبایی آماده پذیرایی و اسکان شما مسافران عزیز بوده تا دغدغه ای جهت اقامت خود و همسفرانتان نداشته باشید.

منبع: همگردی

به "روستای عروسان خور و بیابانک؛ مامن شیفتگان کویرگردی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای عروسان خور و بیابانک؛ مامن شیفتگان کویرگردی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید