غار آویشو گیلان

به گزارش وبلاگ پاییز، در این مقاله از مجموعه مقالات قسمت جاهای دیدنی ایران سفری به گیلان خواهیم داشت و در آن یکی از جاذبه های بسیار زیبا به نام غار آویشو را مورد آنالیز قرار خواهیم داد و آن را به شما معرفی خواهیم کرد. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید…

غار آویشو گیلان

غار آویشو در منطقه ای به همین نام در 40 کیلومتری جنوب غربی شهر شاندرمن شهرستان ماسال و استان گیلان می باشد که یکی از پدیده های زیبا این استان محسوب می گردد.

غار آوایشو یا آبیشو (به زبان محلی آویشو) در شهر شاندرمن شهرستان ماسال قرار گرفته است و یکی از شگفت انگیزترین غارهای طبیعی ایران محسوب می گردد. جهت رسیدن به غار آوایشو آنقدر زیبا است که خود به تنهایی یک جاذبه جهانگردی جداگانه به شمار می آید. در ادامه با قابلیت های غار آوایشو بهتر آشنا خواهید شد.

قابلیت های خارق العاده غار آویشو

این غار بسیار زیبا در ارتفاع 1300 متری از سطح دریا واقع شده است. ورودی آن حدود 19 متر ارتفاع و 14 متر عرض دارد. فضای داخلی غار به مقدار ای زیبا است که سفر به دورن آن، حکم سفر به سزمین عجایب را دارد و تا مدت ها در یاد هر جهانگرد باقی خواهد ماند. بعد از ورود به غار اشکال فوق العاده زیبای آهکی را در آن مشاهده خواهید کرد که طی چندین سال به دست طبیعت ساخته شده است. وجود ستون های آهکی بزرگ نیز یکی دیگر از شگفتی های غار آویشو به شمار می آید. علاوه بر ماهیت زیباشناختی غار که سفر به چنین مکانی را برای جهانگردان مجذوب نماینده کرده است، درون غار هفت آبشار تماشای موجود است که تصویر آن ها در فکر ماندگار می ماند.

غار آویشو؛ یک غار آهکی دارای قندیل

با وجود این که حضور هفت آبشار در غار آویشو می تواند علت مجذوب نماینده و محبوب شدن این غار باشد؛ اما علت اصلی معروفیت آویشو وجود قندیل های موجود در سقف آن است. سقف این غار تماماً از قندیل های فوق العاده زیبا پوشیده شده است. به همین علت سقف غار را می تواند یکی از خاص ترین منظره ها موجود در طبیعت در نظر گرفت. غار آویشو حدود 2 کیلومتر طول دارد. بر روی غار آویشو تا به حال تحقیقات زیادی انجام نشده است، اما وجود اشکال آهکی در دل کوه به خوبی تعیین می نماید که این غار قدرمت زیادی دارد. این اشکال آهکی بر اثر عبور آب های جاری بر روی سنگ های آهکی در دل کوه و فرسایش سنگ ها و حل شدن مواد معدنی آن ها در آب ایجاد شده است.

پس غار آویشو طی چندین قرن شکل گرفته است؛ زیرا برای تشکیل هر یک سانتی متر استلاگمیت و استلاکتیت های باید چیز حدود 100 سال وقت صرف گردد. آویشو یکی از اهداف عالی برای کوهنوردی و غارنوردی محسوب می گردد. همین امر باعث شده تا شکل اولیه غار و نقشه های تهیه شده از آن تنها از طریق غارنوردان و کوهنوردان محلی تهیه گردد. سالانه خیلی از علاقه مندان به طبیعت و غارنوردان از این مکان فوق العاده زیبا تماشا می نمایند.

جهت رسیدن به غار آویشو

برای سفر به این غار منحصر به فرد، باید از شهرستان ماسال- شهر شاندرمن- منطقه ای آویشو در 4 کیلومتری شهر شاندرمن عبور کنید. به طور دقیق باید گفت: غار آویشو بین منطقه ها تائی بنه و انده چو و خماسون در دره ای کم آب واقع شده است. برای رسیدن به این غار باید در دل جنگل سفر کنید. سفر به این غار می تواند با یک برنامه کوهنوردی یا پیاده روی لذت قسمت همراه باشد. خوشبختانه، شهرستان ماسال، پر از جاذبه های طبیعی و تاریخی فراوان است.

وجود علاقه مندان به جاذبه های طبیعی و سفر گروه های کوهنوردی برای مشاهده این غار گویای این مطلب است که این منطقه می تواند به یکی از جاذبه های پررونق استان گیلان تبدیل گردد. هم اکنون حتی با وجود شناخت کم مردم ایران از وجود غار آویشو و محدود آن و امکانات بسیار کمی که تنها از طریق مردم محلی منطقه ارائه خواهد شد، سالانه عده زیادی به این مکان سفر می نمایند. زیبایی های موجود در منطقه، منظره، آب و هوای استان گیلان و شگفتی های خارق العاده موجود در غار آویشو از پتانسیل بالایی برای جذب جهانگردان و علاقه مندان به جاذبه های طبیعی برخوردار است.

با سفر به این منطقه زیبا علاوه بر تماشا غار آویشو، می توانید به منطقه ها جنگلی طلا سکو، آری دول و چسلی سفر کنید. از طرف دیگر، انواع ییلاق ها مثل شالما، رشته پشته، خشکه دریا و مکان های تاریخی مثل منطقه باستانی اسبه ریسه، منطقه باستانی درخانه و ییلاق باستانی سنگ بست، دره خون و بقعه متبرکه سبز قبا نیز در جهت حرکت شما قرار دارند.

منبع: تاپ تراول

به "غار آویشو گیلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غار آویشو گیلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید