معرفی کتاب: اگر اشتباه نموده باشیم، چه؟ نوشته چاک کلاسترمن

به گزارش وبلاگ پاییز، اگر در خصوص همه نظراتی که خیلی وقت است پذیرفته ایم و درونمان نهادینه شده است در اشتباه باشیم چه؟ آنقدر که دیگر خود را در جایگاهی نبینیم که بخواهیم به اشتباه بودنشان حتی یک لحظه هم فکر کنیم؟

معرفی کتاب: اگر اشتباه نموده باشیم، چه؟ نوشته چاک کلاسترمن

درباره نویسنده

چاک جان کلاسترمن (متولد 5 ژوئن 1972) نویسنده و مقاله نویس آمریکایی است که بیشتر آثارش روی فرهنگ عامیانه آمریکا متمرکز است. او تاکنون برای خیلی از مجلات مطرح دنیا مطلب نوشته است (نیویورک تایمز و اسکوائر). کلاسترمن علاوه بر آثار غیرداستانی اش همچنین دو رمان نیز با نام های جغد پایین شهری و مرد مرئی به رشته تحریر درآورده است.

مقدمه مترجم (نوشین سلیمانی)

آشنایی من با اثرِ شگفت انگیز چاک کلاسترمن کاملاً تصادفی بود و حال که ترجمه این کتاب را به اتمام رسانده ام خدا را شکر می کنم این آشنایی (ولو تصادفی) شکل گرفت. همواره به ترجمه آثار داستانی گرایش داشته ام، اما اگر اشتباه نموده باشیم چه؟ برای من به عنوان خواننده ای صِرف، آنچنان کششی داشت که فقط چند صفحه خواندن از آن کافی بود تا تصمیم بگیرم رسالت انتقال مفاهیم آن به خوانندگان فارسی زبان را خود بر عهده گیرم. البته این را هم بگویم که اساساً موضع جانبدارانه فمینیستی ندارم؛ با این حال شاید دیدن اینکه چاک در کلِ کتابش هرگاه می خواست به ضمیری اشاره کند از واژه She استفاده می کرد در علاقه ام به ترجمه این اثر منحصر به فرد بی تأثیر نبوده باشد.

و اما برویم سراغ اگر اشتباه نموده باشیم چه؟. با یک نگاه به جلد اصلی این کتاب- که در ماه ژوئن 2016 به چاپ رسید- هم می توان فهمید قرار است چه اعجوبه ای باشد. مبنای این کتاب بر پایه اشتباه بودن است: اشتباه کردن انسان ها در خصوص درک همه چیزهایی که شاید همواره آن ها را به عنوان معیارهایی استاندارد و فرضیاتی بدیهی در زندگی پذیرفته بودند. و حال تمرکز کلاسترمن بر این است که طوری به زمان حال نگاه کنیم که گویی زمان گذشته است تا شاید بشود کمی بیشتر به اشتباهات خود پی برده و دیگر هر چیزی را همان طور که هست چشم بسته نپذیریم. بگذارید خیالتان را راحت کنم: محال است این کتاب را بخوانید و وقتی شب روی تخت دراز کشیده اید فکرتان به ایده های قلقلک آمیزش مشغول نشود. کلاسترمن از تاریخ نظریه های علمی گرفته تا درک ما از نابغه های تاریخی و علاقه جمعی به سرگرمی و ورزش های حرفه ای همه چیز را با طنزی بی سابقه به چالش می کشد و درست همان لحظه که فکر می کنید در اشتباه بودید، شما را به همان پله اول بازمی گرداند. این شما و این هم دنیا دیوانه چاک که در آن، چهره های برجسته، دنیا های موازی، زمان، رؤیاها، دموکراسی، نمایش های تلویزیونی، ورزش، موزیک و … از هم باز شده و دوباره از نو چیده می شوند.

درباره کتاب

ما در فرهنگی از اطمینانِ موقتی زندگی می کنیم. صرف نظر از اینکه تیرِ این اطمینان هر چند وقت یک بار به سنگ می خورد، اوضاع همواره به همین منوال بوده است. اگرچه هیچ نسلی قبول ندارد دیگر چیزی برای یاد دریافت باقی نمانده است، اما هر نسلی به طور ناخودآگاه فرض می نماید چیزی که از پیش تعریف شده و مورد اقبال قرار گرفته (احتمالاً)، قرار است تا ابد به چشم یک واقعیت دیده شود. و حال این را در نظر بگیرید که زمان گذراست؛ نظرها دستخوش تغییر می شوند؛ عقاید برمی شود؛ آنچه زمانی به نظر معقول می آمده، درنهایت بی معنا جلوه خواهد نمود و جای خودش را به دیدگاه های مدرنی خواهد داد که حتی انکارناپذیرتر و قابل اطمینان تر به نظر می رسد، البته تا جایی که بالاخره روزی آن ها هم دیگر چنین نباشند. اگر اشتباه نموده باشیم چه؟ دنیا معاصر را طوری در پیش چشم نمودار می نماید که گویی متعلق به سال های بسیار دور است. چاک کلاسترمن سؤالاتی مطرح می نماید که گرچه به نظر ساده، اما بسیار عمیق اند: تا چه میزان نسبت به درک خود از نیروی جاذبه اطمینان داریم؟ تا چه میزان نسبت به درک خود از زمان اطمینان داریم؟ پانصد سال آینده چه خاطره ای از موزیک راک به جا می ماند؟ تا چه میزان باید نسبت به درکمان از محتوای خواب هایی که می بینیم جدی باشیم؟ تا چه میزان باید نسبت به درکمان از تلویزیون جدی باشیم؟ آیا همه رشته های ورزشی دست آخر روزی منقرض خواهد شد؟ آیا این احتمال وجود دارد که برجسته ترین هنرمندِ زمان ما کاملاً گمنام باشد (و یا حتی عجیب تر از آن، کاملاً نامی باشد، اما مورد بی احترامی قرار بگیرد)؟ آیا ممکن است به دموکراسی اهمیتی بیش از اندازه داده باشیم؟ و یا از همه زجرآورتر این سؤال که آیا ممکن است جاده دانش به بن بست خورده باشد؟ اگر اشتباه نموده باشیم چه؟که به طیف وسیعی از پرسش های عینی و ذهنی می پردازد برپایه مصاحبه هایی است که با متفکرین خلاقِ مختلف از جمله جورج ساندرز، دیوید برن، جاناتان لتم، کاترین شولز، نیل دگراس تایسون، برایان گرین، جانوت دیاز، آماندا پتروسیچ، رایان آدامز، نیک بوستروم، دان کارلین و ریچارد لیکلاتر و بسیاری از افراد دیگر انجام شده است. البته بخش هایی از این کتاب نیز تحلیل هایی غیرسنتی با چاشنیِ طنزِ خود نویسنده به تحریر درآمده است؛ کاری که فقط چاک جرئت انجام دادنش را داشت. اگر اشتباه نموده باشیم چه؟ دستاوردی به ظاهر غیرممکن است: کتابی است در خصوص چیزهایی که نمی توانیم بدانیم. چیزهایی که جوری شرح داده می شوند که گویی قبلاً انجامش داده ایم؛ یک جور راهنما برای نشان دادن نحو ه زندگی مان که یک زمان حال بوده و به تازگی به گذشته تبدیل شده است.

بخشی از متن کتاب

اگر در خصوص همه نظراتی که خیلی وقت است پذیرفته ایم و درونمان نهادینه شده در اشتباه باشیم چه؟ آنقدر که دیگر خود را در جایگاهی نبینیم که بخواهیم به اشتباه بودنشان حتی یک لحظه هم فکر کنیم؟ نظراتی که آنچنان در ما ریشه نموده است که آگاهی جمعی مان به ما می گوید حماقت محض است بخواهیم در خصوص چنین چیزهایی سؤالی مطرح کنیم و دچار شک شویم. بعضی اوقات چنین سؤالاتی به ظاهر شبیه سؤالاتی اند که بچه ها می نمایند، زیرا بچه ها زیر فشار توافق و عقل سلیم شست و شوی مغزی نمی شوند و این چیزها غافلگیرشان نمی نماید. همین ناسازگاری است که اجتناب ناپذیرترین تناقض های فکری را موجب می شود. اگر از افراد باهوش بپرسید آیا این را باور دارند که روزی در نهایت خلافِ ایده های اصلی که این روزها همگی قبول دارند و فرهنگ نیز آن ها را پذیرفته است ثابت می شود، در پاسخ می گویند: بله البته که باور داریم. حتماً چنین چیزی وجود دارد. این پدیده را هر نسلی که آمده و رفته است تجربه نموده… وجودی به قدمتِ ظهورِ انسان. و بعد به همان ها فهرست بلند بالایی از ایده های مشابه امروزی را بدهید و خواهید دید که وسوسه خواهند شد همه آ ن ها را از دم رد نمایند. محال است سؤالاتی که از پاسخ دادن به آن ها امتناع می کنیم مورد آنالیز قرار دهیم و البته در این نقطه است که دیگر یک جای کار خواهد لنگید.

آدرس اینستاگرام نوشین سلیمانی، مترجم این کتاب:

https://www.instagram.com/nooshimani/

خرید این کتاب از کتابفروشی آنلاین جیحون

خرید این کتاب از شهر کتاب آنلاین

منبع: یک پزشک

به "معرفی کتاب: اگر اشتباه نموده باشیم، چه؟ نوشته چاک کلاسترمن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی کتاب: اگر اشتباه نموده باشیم، چه؟ نوشته چاک کلاسترمن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید