نجات پوزه کوتاه از چاه

به گزارش وبلاگ پاییز، گاندوها را در ایران فقط در استان سیستان و بلوچستان می گردد دید؛ نزدیکی های چابهار و راسک و نیکشهر و سراوان. شاید اسمش به گوشتان خورده باشد، تمساح پوزه کوتاه تالابی یا به زبان بلوچی گاندو سال هاست در این منطقه زندگی می نماید و با روستانشینان این منطقه ها اخت شده است.

نجات پوزه کوتاه از چاه

به گزارش گاندوها را در ایران فقط در استان سیستان و بلوچستان می گردد دید؛ نزدیکی های چابهار و راسک و نیکشهر و سراوان. شاید اسمش به گوشتان خورده باشد، تمساح پوزه کوتاه تالابی یا به زبان بلوچی گاندو سال هاست در این منطقه زندگی می نماید و با روستانشینان این منطقه ها اخت شده است و مردم هم با این تمساح همزیستی مسالمت آمیزی دارند و به نوعی در کنار هم زندگی می نمایند.

گاندو که تا چند سال پیش در معرض انقراض قرار داشت، حالا در منطقه ها حفاظت شده به وسیله سازمان محیط زیست زندگی می نماید و با اینکه جانوری بسیار خجالتی، محتاط و ترسو است، اما اگر گذرتان به جنوب ایران و استان سیستان و بلوچستان بیفتد، می توانید در محدوده سواحل مکران برخی از این تمساح ها را ببینید که برای غذاخوردن از آب بیرون آمده اند.

محدوده حفاظت شده گاندو بیش از 465 هزار هکتار است و بنا به سرشماری های محیط زیست، در حدود 500 تمساح گاندو در این محدوده وجود دارد و با اینکه گاندوها در محدوده های حفاظت شده زندگی می نمایند، اما گاهی پیش می آید که گاندوهای کوچک تر به علت نزدیکی زیستگاهشان به زمین های کشاورزی، به داخل چاه کشاورزی سقوط نمایند. در چند روز گذشته هم اگر فضای مجازی را دنبال نموده باشید، حتما این خبر را خوانده اید که یکی از این گاندوها در روستای کهنانی کش بلوچستان، در چاه آب کشاورزی اهالی روستا برای چند روز گیر افتاده بود و امیدی به زنده ماندنش نبود، اما به یاری اهالی روستا، بعد از یک هفته گاندو زنده از چاه خارج و به زیستگاهش برگردانده شده.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید گاندوها یکی از دلایل سفر گردشگران به سیستان و بلوچستان هستند و به عنوان تنها گونه حاضر از راسته تمساح ها در ایران و بزرگ ترین خزنده در ایران محسوب می شوند و ضروری است که سازمان محیط زیست فکری به حال گاندوهای کوچک و رفت وآمدشان به زمین های کشاورزی بکند تا این اتفاق هر سال تکرار نگردد.

منبع: همشهری آنلاین

به "نجات پوزه کوتاه از چاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نجات پوزه کوتاه از چاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید