نحوه زنده کردن سوابق بیمه ای ناموجود
به گزارش وبلاگ پاییز، خبرنگاران : مدیرکل نامنویسی و حساب های انفرادی سازمان تأمین اجتماعی چگونگی احیای سوابق بیمه ای ناموجود بیمه شدگان تأمین اجتماعی را تشریح کرد.

مهناز قربانی مقانکی / ارتباط بیمه ای و پرداخت حق بیمه، شرط اصلی برای ارائه انواع خدمات بیمه ای و درمانی به بیمه شدگان تأمین اجتماعی و افراد تحت تکفل آنان است و سوابق بیمه ای هر فرد، در واقع کارنامه ایام بیمه پردازی او به سازمان تأمین اجتماعی است که به هنگام برقراری و ارائه خدمات مختلف بیمه ای، در کنار نرخ حق بیمه پرداختی، مبنای اصلی برقراری و ارائه خدمات کوتاه مدت و بلندمدت بیمه ای و محاسبه مبلغ قابل پرداخت است.
به گزارش وبلاگ پاییز و به نقل از مهر،در خصوص هر فرد شاغل در یکی از کارگاه های مشمول قوانین کار و تأمین اجتماعی، کارفرما مکلف است صورت مزد، حقوق و حق بیمه مربوطه را در مهلت قانونی و طبق ترتیبات پیش بینی شده در قانون تأمین اجتماعی، به صورت ماهانه محاسبه و به شعب سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کند. طبق ماده 39 قانون تأمین اجتماعی، مهلت قانونی برای تحویل فهرست و پرداخت حق بیمه هر ماه، حداکثر تا آخرین روز ماه بعد است و کارفرمایان مکلف هستند حق بیمه کارگران و شاغلان را در مهلت قانونی به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت نمایند. با پرداخت حق بیمه ماهانه، برای هر فرد بیمه شده، سابقه بیمه پردازی ایجاد می شود که این سوابق در بانک های اطلاعاتی این سازمان نگهداری می شود.
اما چرا سابقه بیمه برای بیمه شدگان مهم است؟ همانطور که گفته شد، سابقه بیمه به منزله ماه ها و سال های پرداخت حق بیمه است که ملاک ارائه تعهدات کوتاه مدت و بلندمدت به بیمه شدگان است؛ مثلاً برای پرداخت هدیه ازدواج به بیمه شدگان اجباری، داشتن حداقل 720 روز سابقه بیمه پردازی احتیاج است یا برای احراز شرایط بازنشستگی، برحسب شرایط مقرر در ماده 76 قانون تأمین اجتماعی، داشتن حداقل مشخصی از سابقه بیمه پردازی احتیاج است.
مدیرکل نامنویسی و حساب های انفرادی سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اهمیت موضوع سوابق بیمه پردازی، به همه گروه های بیمه شدگان توصیه می نماید با ثبت نام در سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی به نشانی ES.TAMIN.IR سوابق بیمه ای خود را به صورت مرتب کنترل و آنالیز نمایند و می افزاید: غالب کارفرمایان مرتبط با این سازمان، خوش حساب و متعهد هستند و حق بیمه کارگران را در موعد مقرر پرداخت می نمایند؛ ولی بعضاً مشاهده می شود که بعضی کارفرمایان در پرداخت حق بیمه کارگران کوتاهی کرده اند و یک یا چند ماه حق بیمه برای بیمه شدگان پرداخت نشده و در میان سوابق بیمه ای بیمه شدگان، خلاءهایی ایجاد شده و این در صورتی است که کارگر در آن مقطع در محل کار شاغل بوده و مزد یا حقوق یا حق الزحمه دریافت کرده است. این گروه از بیمه شدگان می توانند برای بازیابی سوابق آن ماه یا ماه هایی که حق بیمه آن پرداخت نشده، به صورت قانونی اقدام نمایند.
محمد محمدی می افزاید: این گروه از بیمه شدگان می توانند به شعب تأمین اجتماعی مراجعه نمایند و مدارک و مستنداتی که حاکی از اشتغال و دریافت مزد یا حقوق یا حق الزحمه در آن مقاطع باشد را به شعبه ارائه دهند و فرم ادعای سابقه را تکمیل نمایند.
در حال حاضر در سامانه خدمات غیرحضوری سازمان نیز بخش اعتراض به سوابق، فعال شده است تا بیمه شدگان بدون مراجعه به شعبه، درخواست خود را در این زمینه ارائه دهند. این درخواست ها و مدارک و مستندات ارائه شده در شعب تأمین اجتماعی در کمیته رسیدگی به ادعای سوابق آنالیز می شود و در صورت تأیید ادعای بیمه شده، اندازه حق بیمه با رعایت مقررات جاری محاسبه و به کارفرما ابلاغ و پس از طی مراحل قانونی، مدت مورد تأیید کمیته، جزو سابقه بیمه شده منظور می شود.
محمدی تأکید می نماید که مقرر شده است پس از ثبت اعتراض بیمه شدگان در خصوص سوابق ناموجود، سازمان تأمین اجتماعی ظرف 2 ماه، پس از رسیدگی فنی و کارشناسی، پاسخ پذیرش یا رد ادعای سابقه بیمه شده را اعلام کند و در صورت تأیید و احراز اشتغال بیمه شده در ایام ادعایی در کارگاه، موضوع به کارفرما برای پرداخت حق بیمه موردنظر ابلاغ می شود و پس از طی مراحل قانونی، سوابق ماه هایی که بیمه شده در کارگاه اشتغال داشته اما حق بیمه مربوط به آن ماه ها پرداخت نشده، در کارنامه سوابق بیمه فرد بیمه شده، ثبت خواهد شد.
یه گفته وی، سوالی که در اینجا مطرح می شود و اتفاقاً سوال بسیاری از بیمه شدگان است این است که آیا بیمه شدگان برای ماه هایی که کارکرد نداشته اند و به تبع آن، حق بیمه آنان نیز در آن ایام پرداخت نشده است و مابین سوابق بیمه ای آنها فاصله ایجاد شده است، خود رأساً می توانند مبالغ حق بیمه را پرداخت نمایند تا سابقه بیمه برای آنها منظور شود؟ محمدی در پاسخ به این پرسش می گوید: امکان تکمیل سوابق برای ماه های بدون کارکرد وجود ندارد.
این امکان صرفاً برای کسانی وجود دارد که در آن مقطع که برای آنها سابقه ایجاد نشده است، کار می کرده اند و کارفرما به هر علت، حق بیمه آنها را در مهلت مقرر قانونی پرداخت نکرده است و مدارکی دال بر اشتغال نظیر فیش حقوقی، حکم کارگزینی یا هر مدرکی که اثبات می نماید برای کارفرمای مدنظر کار کرده اند را در اختیار داشته باشند و این مدارک را به همراه مشخصات کارفرما و کارگاه به ضمیمه فرم ادعای سابقه، به شعب تأمین اجتماعی ارائه یا در سامانه خدمات غیرحضوری تأمین اجتماعی ثبت نمایند.
محمدی با تأکید بر اینکه صرفاً افرادی می توانند برای تکمیل سابقه بیمه اقدام نمایند که در ماه هایی که برای آنها حق بیمه پرداخت نشده، حتماً در کارگاه مورد ادعا شاغل بوده باشند، می گوید: البته یک استثنا هم داریم و آن هم مربوط به افرادی است که بالای 60 سال سن و دارای سابقه بیمه کمتر از 10 سال هستند و می خواهند با استفاده از قانون خاص تصویب شده برای این افراد، از مستمری بازنشستگی بهره مند شوند.
این گروه از افراد می توانند در صورت تمایل شخصی خود، سوابق بیمه پردازی خود را تا سقف 10 سال با پرداخت یکجای حق بیمه ایام به جامانده تا ده سال، تکمیل نمایند تا مطابق مقررات مستحق دریافت مستمری بازنشستگی از سازمان تأمین اجتماعی شوند.
وی بعلاوه یادآوری می نماید: با عنایت به صدور بخشنامه در شهریورماه سال 99 از سوی سازمان تأمین اجتماعی برای بیمه شدگانی که به علت ماهیت شغلی خود به صورت کسری از ماه در کارگاه های مشمول قانون تأمین اجتماعی اشتغال به کار دارند مانند منشی مطب پزشکان، معلمان و… امکان تکمیل سوابق بیمه پردازی در ایام جاری اشتغال پس از عقد قرارداد، به طور اختیاری فراهم شده است که این گروه از بیمه شدگان می توانند برای اطلاع از ضوابط و مقررات مربوط به تکمیل سوابق کسری از ماه - که البته فقط در خصوص ماه های پس از انعقاد قرارداد امکان پذیر خواهد بود- بخشنامه مرتبط با این موضوع را از سایت سازمان دریافت و مطالعه و با عقد قرارداد، نسبت به تداوم بیمه پردازی خود به صورت کامل اقدام نمایند.
محمدی به همه بیمه شدگان توصیه کرد به صورت منظم به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی به نشانی es.tamin.ir مراجعه و سوابق بیمه ای خود را مشاهده و آنالیز نمایند.
بعلاوه افراد در مقاطعی که به هر علت اشتغال ندارند، حسب مورد با انعقاد بیمه اختیاری یا بیمه مشاغل آزاد، بیمه پردازی خود را ادامه دهند تا میان سوابق بیمه ای آنها فاصله ای ایجاد نشود. گفتنی است هریک از بیمه شدگان با شماره گیری #1420*4* و ارسال شماره 2 و نهایتاً با ارسال شماره ملی آخرین سابقه ماه قبلی خود را با میزان کارکرد روزانه و بعلاوه دستمزد ماهیانه، دریافت نمایند.
منبع: توریسم آنلاین