پلی استیشن VR 2 یا متا کوئست 2؛ کدام هدست واقعیت مجازی را بخریم؟مقایسه پلی استیشن VR 2 با متا کوئست 2

به گزارش وبلاگ پاییز، این روزها که بازار واقعیت مجازی داغ تر از هر زمان دیگری است، جا دارد به مقایسه دو مورد از برترین هدست های موجود در بازار بپردازیم؛ پلی استیشن VR 2 و متا کوئست 2. دو هدست فوق العاده باکیفیت از دو شرکت معروف و بزرگ یعنی سونی و فیسبوک که اگرچه قیمت نسبتا بالایی دارند اما این مورد ضعفی برای آن ها حساب نمی گردد چون در دسته هدست های واقعیت مجازی حرفه ای قرار می گیرند. در این مطلب همراه ما باشید تا شما را در انتخاب بین یکی از این دو دستگاه هدایت کنیم.

پلی استیشن VR 2 یا متا کوئست 2؛ کدام هدست واقعیت مجازی را بخریم؟مقایسه پلی استیشن VR 2 با متا کوئست 2

مقایسه پلی استیشن VR 2 با متا کوئست 2

نگاهی کوتاه به پلی استیشن VR 2 و متا کوئست 2

هدست های واقعیت مجازی در حال حاضر رشد بی تکراری را سپری می نمایند. با ورود اپل به این بازی، بحث ها پیرامون این فناوری مجذوب کننده، داغ تر از قبل هم شده به گونه ای که گفته می گردد اواخر سال جاری، هدست های واقعیت مجازی بیشتری راهی بازار می شوند. صرف نظر از هر شرکتی که قرار است به زودی یا در آینده ای دورتر وارد این عرصه گردد، در حال حاضر دو بازیگر اصلی این ماجرا سونی و متا هستند؛ شرکت هایی که طی سالیان مختلف کار روی هدست های واقعیت مجازی، به پیشرفت و تجربه قابل توجهی رسیده اند به گونه ای که اکنون هدست های این دو شرکت در دسته محصولات بالارده و پریمیوم قرار دارند.

هم پلی استیشن VR 2 و هم متا کوئست 2، آنقدر قابلیت و ویژگی دارند که اگر بخواهیم در یک مطلب به همه آن ها بپردازیم، قطعا از حوصله متن خارج خواهد بود. حتی از لحاظ قیمت هم تقریبا در یک محدوده قرار دارند و همین موضوع هم سبب شده تا انتخاب بین آن ها کار بسیار سختی باشد. پلی استیشن VR 2 برای کسانی مناسب است که پلی استیشن دارند و متا کوئست هم که بسیاری ها از آن به عنوان رجحانن هدست واقعیت مجازی حال حاضر یاد می نمایند، مورد پسند افرادی قرار می گیرد که می خواهند از هدست خود به صورت مستقل استفاده نمایند؛ قابلیتی که VR 2 از آن بی بهره است.

به عبارتی دیگر، پلی استیشن VR 2 صحنه های گرافیکی را مجذوب کننده تر به نمایش می گذارد و به گونه ای که تجربه تعامل با دنیای مجازی با این هدست شما را افسون خواهد نمود. البته متا کوئست 2 هم رقیب دست و پا بسته ای نیست چرا که می تواند جلوه های بصری را با کیفیت خوب (هرچند پایین تر از رقیب) و بدون احتیاج به هیچ دستگاه دیگر و به صورت کاملا مستقل برای شما به نمایش در بیاورد. از طرفی کسانی که طراحی مدرن تر و یک سری قابلیت های مجذوب کننده تر نظیر تجربه واقعیت مجازی حرفه ای تر، به سراغ پلی استیشن VR 2 می روند که همین سال جاری راهی بازار شده در حالی که متا کوئست 2 علی رغم بهره مندی از امکانات متعدد، محصولی است برای پاییز 2020!

به صورت کلی این دو هدست علی رغم داشتن امکانات زیاد مثل وجود 4 دوربین برای پایش حرکات و تشخیص موقعیت کاربر، تفاوت زیاد و اهداف متفاوتی هم با یکدیگر دارند. با ما در ادامه همراه باشید تا وارد جزئیات این مقایسه شویم و ببینیم در نهایت کدام یک از این دو هدست می تواند دست بالاتر را داشته و گزینه بهتری برای کاربران حرفه ای باشد؛ متا کوئست 2 یا پلی استیشن VR 2؟

مشخصات فنی

پلی استیشن VR 2 از لحاظ مشخصات فنی، حداقل روی کاغذ رجحان کاملا فاحشی به متا کوئست 2 دارد. در ادامه به جزئیات خواهیم پرداخت اما قبل از آن می توانید با نگاهی به جدول زیر، تفاوت بین آن ها را به شکل خلاصه مشاهده کنید.

نام محصولپلی استیشن VR 2متا کوئست 2
پردازندهپردازنده نه چندان قدرتمند مدیاتک برای پردازش حرکت های کاربر - متکی به قدرت بالای پلی استیشن 5کوالکام اسنپدراگون XR2
وضوح تصویر2000 × 2040 پیکسل1832 × 1920
نوع صفحهOLED (+HDR)LCD
رفرش ریت90 / 120 هرتز720 / 120 هرتز
میدان دید110 درجه89 درجه
لنزهااز نوع فرسنل با امکان تنظیم کامل از نوع فرسنل
قابلیت هاامکان پایش چشم، بازخوردهای لرزشی صورت، بهره مندی از جک هدفونامکان پایش سر، سازگار با کامپیوتر، پشتیبانی از فرامین صوتی، بی سیم
کنترلرکنترلر پلی استیشن سنسکنترلر لمسی متا کوئست 2
سیستم مورد احتیاجپلی استیشن 5دستگاه مستقل است (سازگاری با PC دارد)
وزن560 گرم503 گرم

همانطور که می بینید، روی کاغذ هر دو هدست به هم یک سری رجحان هایی دارند اما در نهایت پلی استیشن VR 2 نبرد را می برد. اما آیا در عمل هم اینچنین است و ما چنین فاصله ای را بین دو دستگاه شاهد خواهیم بود؟

نصب و راه اندازی

نصب هر دو هدست از لحاظ راه اندازی واقعا عالی هستند چرا که به سادگی می توانید بدون هیچ سنسور اکسترنالی (مثل آنچه که با والو ایندکس احتیاج است) آن ها را راه اندازی کنید. برای اتصال پلی استیشن VR 2 تنها کاری که باید انجام دهید این است که کابل USB-C را به دستگاه پلی استیشن متصل کنید. برای راه اندازی متا کوئست 2 هم به جز کابل شارژر که آن هم فقط در مواقع ضروری باید به هدست متصل گردد، به سیم خاصی برای اتصال احتیاج نخواهید داشت. البته این رجحان متا کوئست 2 از لحاظ کاربردی بودن یک ضعف هم دارد و آن این است که شما هیچوقت با پلی استیشن VR 2 نگرانی اتمام شارژ نخواهید داشت ولی با متا کوئست 2 این اتفاق پیش می آید و باید هر چند وقت یک بار آن را شارژ کنید. طول عمر باتری متا کوئست 2 هم آنقدرها که باید نیست ولی به نظر می رسد اینکه هیچ سیمی اطراف سر شما نیست باعث می گردد ارزش خرید آن بسیار بالا باشد.

برنده: متا کوئست 2

قیمت

از آن جایی که هر دو محصول در بازار ایران در دسترس قرار دارند، قیمت این دو محصول از اهمیت بسیار بالایی در این مقایسه برخوردار است. همانطور که در بالا هم گفته شده، هر دو هدست از لحاظ قیمت تقریبا در یک محدوده قرار دارند ولی کاملا از این حیث با هم برابر نیستند. در بازار خارج از کشور، پلی استیشن VR 2 به علت اینکه تازهتر بوده و امکانات بیشتری هم دارد، حدودا 550 دلار قیمت گذاری شده در حالی که متا کوئست 2 که تقریبا 3 سال از عرضه آن می گذرد، در مدل 128 گیگابایتی 400 دلار و در مدل 256 گیگابایتی هم 500 دلار قیمت گذاری شده است. بدین ترتیب در بدترین حالت 150 دلار و در رجحانن حالت تنها 50 دلار بین این دو هدست مجذوب کننده در بازار جهانی تفاوت وجود دارد.

در بازار داخل اما به علت نوسانات قیمتی شدید، ممکن است قیمت متفاوتی را هنگام خواندن مطلب شاهد باشید اما در حال حاضر پلی استیشن VR 2 با قیمت 32.150.000 تومان و متا کوئست 2 هم با قیمت 30.950.000 تومان (مدل 256 گیگابایتی) به فروش می رسند. این یعنی متا کوئست 2 حتی در گران ترین قیمت خود باز هم از رقیب مقرون به صرفه تر است اما این تفاوت قیمت خیلی فاحش نیست و نمی تواند معین نماینده باشد.

برنده: متا کوئست 2

قدرت سخت افزاری و گرافیک

اینکه یک هدست واقعیت مجازی بدون هیچ کابلی کار کند، یک ضعف بزرگ هم به همراه دارد و آن هم این است که قطعات الکترونیکی آن باید درون خود هدست تعبیه شوند. فضای کمی که درون هدست ها وجود دارد سبب می گردد شرکت سازنده نتواند گرافیک و پردازنده قدرتمندی درون آن تعبیه کند. این مشکل در متا کوئست 2 هم دیده می گردد. البته با تمام این تفاسیر، پردازنده بسیار خوب کوالکام اسنپدراگون XR2 در ارائه تجربه واقعیت مجازی عملکرد بسیار خوبی از خود به نمایش می گذارد و می تواند احتیاج شما را تا حد زیادی رفع کند اما پلی استیشن VR2 پشت سر خود، قدرت سخت افزاری بی نظیر پلی استیشن 5 را می بیند. قدرتی که قادر است بازی های نسل 9 را با بالاترین کیفیت پردازشی و گرافیکی به اجرا در بیاورد. در نتیجه سونی فقط هزینه ساخت را روی تعبیه قطعاتی گذاشته که بتوانند این توان گرافیکی بالا رد در غالب تصاویری باکیفیت به نمایش بگذارند و پیروز هم بوده است.

متا کوئست 2 از یک نمایشگر LCD بهره می برد که قادر است تصاویر را با وضوح 1832 × 1920 پیکسل به نمایش در بیاورد. از طرفی نمایشگر به کار رفته در پلی استیشن VR 2 از نمایشگری با پنل OLED بهره می برد که وضوح تصویر در آن به 2000 × 2040 پیکسل می رسد. این یعنی شما هم از لحاظ کیفیت تصویر و هم از لحاظ رنگ بندی و کنتراست تصویر، شرایط بسیار بهتری را در نماینده سونی شاهد خواهید بود. بنابراین چه از لحاظ گرافیکی و قدرت پردازشی و چه از لحاظ کیفیت تصویر، نماینده سونی لحظات لذت بخش تری را برای شما به ارمغان می آورد.

برنده: پلی استیشن VR 2

کیفیت کنترلرها و سنسورهای پایش حرکات

هر دو هدست به خاطر حرفه ای بودن، عملا از لحاظ کیفیت ساخت کنترلر هیچ ضعفی ندارند. دسته پلی استیشن فوق العاده است؛ کنترلری با ارگونومی استثنائی و قابلیت تشخیص سریع و دقیق حرکات دست و بعلاوه تمام دکمه ها و گزینه هایی که برای انجام یک بازی واقعیت مجازی احتیاج است را هم روی خود دارد. از طرفی کنترلر متا کوئست 2 هم دقیقا همین امکانات و قابلیت ها را با حس و حالی مشابه اما روی پلتفرمی متفاوت در اختیار شما قرار می دهد. البته کنترلر پلی استیشن VR 2 یک قابلیت از دوال سنس پلی استیشن 5 هم به ارث برده و آن، تریگرهای تطبیق پذیر است؛ قابلیتی که اندازه مقاومت و سختی تریگرها را بر اساس صحنه های اکشن بازی تنظیم می نماید. این فناوری اضافه در دسته نماینده پلی استیشن باعث می گردد شما تجربه مجذوب کننده تری از بازی های واقعیت مجازی داشته باشید. تجربه ای که شما را غرق در آن می نماید.

از لحاظ سنسورهای پایش حرکت هم هر دو محصول به لطف بهره مندی از 4 دوربین رو به بیرون، عملا تمام حرکات را شناسایی نموده و اجازه می دهند در دنیای وسیع بازی های واقعیت مجازی به گشت و گذار بپردازید و احساس کندی یا عمل نکردن چیزی به شما القا نگردد. اگرچه والو ایندکس از این حیث از هر دو محصول بهتر عمل می نماید اما با این حال پلی استیشن VR 2 و متا کوئست 2 از لحاظ پایش حرکت بر یکدیگر رجحان خاصی ندارند و مشابه در نظر گرفته می شوند.

برنده: پلی استیشن VR 2

تعداد بازی های پشتیبانی شده

متا کوئست 2 از لجاظ تعداد بازی واقعیت محازی و نرم افزارهای موجود با این قابلیت طی چند سال اخیر رشد قابل توجهی داشته به گونه ای که خیلی سخت است بتوانیم رقیبی در این زمینه برای آن پیدا کنیم. علاوه بر این ها، این هدست امکان اتصال به کامپیوتر را هم دارد؛ قابلیتی که در هدست پلی استیشن وجود ندارد و باعث شده شما بتوانید به طیف وسیعی از بازی های واقعیت مجازی در متا کوئست 2 دسترسی داشته باشید در حالی که با پلی استیشن VR 2 شما محدود به بازی های واقعیت مجازی پلی استیشن هستید که در مقایسه با بازی های PC، تعداد به مراتب کمتری دارند.

البته اگر پلی استیشن 5 از بازی های نسل قبل پشتیبانی می کرد، شاید می شد در این زمینه دو هدست را برابر دانست اما VR 2 به استور پلی استیشن متکی است؛ فروشگاهی که فقط بازی های پلی استیشن 5 نظیر Gran Turismo 7، Horizon: Call of the Mountain ،No Mans Sky ،Resident Evil: Village را به صورت واقعیت مجازی در اختیار شما قرار می دهد. این تمام چیزی است که به آن ها دسترسی دارید تا زمانی که توسعه دهندگان بازی های بیشتری را با این قابلیت برای پلی استیشن 5 طراحی نمایند.

برنده: متا کوئست 2

سایر قابلیت ها

علاوه بر قابلیت هایی که تا به امروز به آن ها در رابطه با پلی استیشن VR 2 و متا کوئست 2 اشاره کردیم، یک سری امکانات و قابلیت های دیگر هم وجود دارد که باید به آن ها اشاره کنیم. برای مثال پلی استیشن VR 2 از دوربین های فروسرخ بهره می برد که می توانند حرکات چشم شما را پایش نمایند. این قابلیتی است که فقط در هدست های فوق العاده گران قیمت از جمله متا کوئست پرو با قیمت 1500 دلار دیده می گردد تا کاربر با سرعت بسیار زیادی محیط اطراف خود را پایش کند. بعلاوه محیط اطراف با این قابلیت با جزئیات بیشتری به نمایش گذاشته می گردد در حالی که خیلی گرافیک تحت فشار قرار نمی گیرد. علاوه بر این ها، این قابلیت یاری می نماید بدون اینکه اصلا احتیاجی به ناوبری و گشت و گذار در منوهای مختلف به یاری کنترلر باشد، فقط با حرکات چشم بتوانید این کار را انجام دهید.

متا کوئست 2 برای آزادی عمل طراحی شده؛ این یعنی شما هیچ سیم اضافه ای در اطراف خود نمی بینید که مانع انجام حرکات تان گردد. بعلاوه هیچ احتیاجی به سیستم یا کنسول ندارد تا کار کند. این یعنی شما در هر مکان و زمانی که شرایطش فراهم باشد، می توانید با استفاده از این دستگاه به انجام بازی بپردازید. عدم وجود این قابلیت در پلی استیشن VR 2 سبب می گردد نماینده سونی شما را یک جانشین و وابسته به کنسول کند.

هدف سونی اما این بوده که با استفاده از قدرت سخت افزاری پلی استیشن 5، بیشترین لذت را در تجربه عناوین واقعیت مجازی در اختیار شما قرار دهد که این کار را هم به خوبی انجام داده است. شما دیگر نگران ذخیره سازی بازی ها در این هدست نیستید اما مستقل بودن متا کوئست 2 سبب شده شما قبل از خرید مجبور شوید وسواس بیشتری به خرج دهید تا مدلی با حافظه داخلی متناسب با احتیاج خود را انتخاب کنید.

از طرفی، هدست واقعیت مجازی سونی از بندهای بسیار نرم بهره می برد که فشاری به سر شما وارد نمی نماید. البته متا کوئست 2 هم کیفیت خوبی دارد ولی بسیاری از افراد برای ایجاد تعادلی بیت راحتی و وزن محصول، به خرید بندهای دیگر روی می آورند. از لحاظ باتری هم متا کوئست 2 تقریبا 2 تا 2.5 ساعت دوام می آورد اما در پلی استیشن VR 2 خبری از باتری و تمام شدن شارژ هدست نیست؛ هرچند سنس ها (کنترلرهای آن) هر 3 الی 4 ساعت احتیاج به شارژ دارند.

پلی استیشن VR 2 هیچ بلندگوی داخلی ندارد و اگر می خواهید تجربه شنیداری لذت بخشی داشته باشید باید یک هدفون باکیفیت بخرید. متا کوئست 2 اسپیکر دارد ولی کیفیت آن خیلی بالا نیست تا در این حالت هم مجبور به خرید شوید. ولی به صورت کلی داشتن اسپیکر از نداشتن آن بهتر است.

برنده: پلی استیشن VR 2

پلی استیشن VR 2 یا متا کوئست 2؟ کدام یک ارزش خرید بیشتری دارد؟

متا کوئست 2

نکات مثبت

  • قیمت مناسب تر
  • تجربه ای کاملا بی سیم و بدون مزاحمت
  • امکان استفاده در هر زمان و مکان
  • بازی های واقعیت مجازی متعدد
  • آپدیت های متعدد و اضافه شدن قابلیت های تازه

نکات منفی

  • پردازنده موبایل نه چندان قدرتمند
  • پنل LCD
  • احتیاج به خرید لوازم جانبی متعدد

پلی استیشن VR 2

نکات مثبت

  • برند پلی استیشن یعنی بازی های مجذوب کننده فراوان
  • نمایشگر OLED با کیفیت عالی
  • قابلیت پایش حرکات چشم
  • میدان دید 110 درجه ای
  • عدم احتیاج به باتری و شارژر
  • بهره مندی از توان سخت افزاری پلی استیشن 5

نکات منفی

  • فقط با پلی استیشن 5 کار می نماید و مستقل نیست
  • اتصال بی سیم ندارد
  • قیمت بالاتری حتی از خود پلی استیشن 5 دارد

سخن پایانی

اگرچه هر دو دستگاه نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارند، اما انتخاب بین آن ها با علم بر مواردی که گفته شده خیلی نمی تواند سخت باشد. اگر پلی استیشن 5 دارید یا می خواهید در آینده ای نزدیک آن را بخرید، خرید پلی استیشن VR 2 منطقی تر است چون این محصول وقتی با پلی استیشن 5 ترکیب می گردد، تجربه بسیار لذت بخشی را در اختیار شما قرار می دهد. اما اگر می خواهید مستقل و بدون احتیاج به کنسول و سیستم و… به تجربه بازی بپردازید، متا کوئست 2 قطعا گزینه بهتری است؛ حتی امکان اتصال به سیستم را هم دارد و این یعنی می توانید بازی های زیادی را به یاری آن انجام دهید.

پلی استیشن VR 2 یا متا کوئست 2؛ کدام یک را بخریم؟

پلی استیشن VR 2

متا کوئست 2

منبع: Dexerto ،Cnet

منبع: دیجیکالا مگ

به "پلی استیشن VR 2 یا متا کوئست 2؛ کدام هدست واقعیت مجازی را بخریم؟مقایسه پلی استیشن VR 2 با متا کوئست 2" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پلی استیشن VR 2 یا متا کوئست 2؛ کدام هدست واقعیت مجازی را بخریم؟مقایسه پلی استیشن VR 2 با متا کوئست 2"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید