آغاز اجرای طرح جهش تولید در 320 هزار هکتار از دیمزار های اردبیل

به گزارش وبلاگ پاییز، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورز استان اردبیل از آغاز اجرای طرح جهش تولید در 320 هزار هکتار از دیمزار های این استان خبر داد.

آغاز اجرای طرح جهش تولید در 320 هزار هکتار از دیمزار های اردبیل

احمد شهریار گفت: این طرح در همه شهرستان های استان اردبیل در گروه محصولات گندم و جو، نخود و عدس، کلزا و کاملینا و گلرنگ گیاهان علوفه ای ماشک و اسپرس و نیز چند گونه گیاه دارویی اجرا می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورز استان اردبیل در همایش آغاز دومین سال اجرای طرح جهش تولید در دیمزار های شهرستان اردبیل بیان نمود: 54 درصد از اراضی مشمول این طرح مختص کشت گندم و 20 درصد مختص کشت جو بوده و نیز 25 از مساحت اراضی مشمول این طرح برای کشت دانه های روغنی کلزا، کاملینا و گلرنگ و گیاهان علوفه ای ماشک و اسپرس و یک درصد دیگر نیز برای کشت گیاهان دارویی اختصاص یافته است.

شهریار گفت: اجرای این طرح با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و سازمان جهاد کشاورزی از سال گذشته در این استان آغاز شده و با توجه به تجربه پیروز بویژه افزایش 40 درصدی در تولید گندم، اجرای آن در سال زراعی جاری نیز در استان آغاز شده است.

او با اشاره به قابلیت کشت محصول در 45 درصد از اراضی استان اردبیل گفت: این استان به رغم داشتن حدود یک درصد از مساحت کشور، بیش از چهار درصد محصولات کشاورزی کشور را تولید می کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورز استان اردبیل، آب و خاک را دو چالش اساسی بخش کشاورزی استان اردبیل برشمرد و اظهار کرد: کل اراضی استان اردبیل سالانه به 2.4 میلیارد متر مکعب آب کشاورزی نیاز دارد، در حالی که 1.8 میلیارد متر مکعب آب در اختیار این بخش قرار می گیرد.

شهریار با اشاره به کسری حدود 600 میلیون متر مکعبی آب کشاورزی در استان اردبیل بیان نمود: به رغم این کمبود و کسری، تولیدات استان در حوزه کشاورزی به علت به کارگیری روش های نوین کشت و و نوسازی شبکه های آبکمک، سال به سال افزایش یافته است.

او همچنین بهره وری آب کشاورزی در این استان را پایین گفت و گفت: هم اکنون از هر متر مکعب آب در این استان حدود یک کیلو گرم محصول کشاورزی تولید می شود در حالی که این رقم باید به 1.2 کیلوگرم افزایش یابد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورز استان اردبیل با اشاره به کاهش میانگین بارندگی در استان اردبیل به 220 میلیمتر و نیز افزایش 1.2 درجه ای دمای هوا در یک سال گذشته در این استان افزود: فرسایش خاک، فرونشست زمین و نیز فقیرتر شدن غنا و مواد مغذی خاک، از جمله مسائلی به شمار می رود که بخش کشاورزی استان اردبیل را دچار چالش کرده است.

شهریار توسعه کشت گلخانه ای، نوسازی شبکه ها و روش های آبکمک و نیز بهره گیری از شیوه های نوین کشت و تولید محصول را از جمله راه چاره های برون رفت از چالش های اساسی بخش کشاورزی در استان اردبیل ذکر کرد.

او گفت: اجرای طرح جهش تولید در دیمزار ها با این اهداف در کشور آغاز شده و در کنار اجرای طرح الگوی کشت، می تواند کشاورزی ایران را توسعه داده و با هدفدار کردن تولید، به تثبیت اقتصاد کشاورزی کشور کمک شایانی بکند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورز استان اردبیل، نیمی از 100 هزار هکتار اراضی کشاورزی شهرستان اردبیل را مربوط به اراضی دیم مطرح نمود و افزود: امسال در این اراضی ارقام مورد نظر در طرح جهش تولید در دیمزار ها کشت شده و همه مزارع این طرح تحت حمایت دولت قرار می گیرد.

وبلاگ پاییز اردبیل اردبیل

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "آغاز اجرای طرح جهش تولید در 320 هزار هکتار از دیمزار های اردبیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آغاز اجرای طرح جهش تولید در 320 هزار هکتار از دیمزار های اردبیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید