آلاچیق روف تایل چیست؟ آشنایی با محبوب ترین آلاچیق ایرانی ها

به گزارش وبلاگ پاییز، حیاط خانه ها فضای بزرگی است که می توان با کمی تلاش آن را به بهترین فضای خانه تبدیل کرد. آلاچیق از بهترین المان هایی است که می توان در حیاط و محوطه های باز اجرا کرد. امروزه انواع مختلفی از آلاچیق طراحی و اجرا می شوند اما بدون شک آلاچیق روف تایل به لحاظ زیباشناختی و معماری یکی از بهترین ها به شمار می آیند. در این مطلب به طور مفصل به معرفی آلاچیق روف تایل می پردازیم.

آلاچیق روف تایل چیست؟ آشنایی با محبوب ترین آلاچیق ایرانی ها

آلاچیق روف تایل چیست؟

آلاچیق روف تایل نوعی آلاچیقی است که در ساخت سقف آن از روف تایل استفاده شده است. این نوع آلاچیق با سبک دکوراسیون کلاسیک اروپایی و شرقی همخوانی دارد و در ابعاد، اشکل مختلف و طبق سلیقه مشتری تولید می شود. روف تایل در واقع کاشی های سفالی یا بتنی هستند که در طرح های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. ناگفته نماند که امروزه روف تایل هایی از جنس پلاستیک فرآوری شده نیز به کار گرفته می شوند.

اجزای سازنده آلاچیق روف تایل چیست؟

به طور کلی اجزای سازنده انواع آلاچیق به سه بخش کف، چارچوب و سقف تقسیم می شود و هرکدام به طور مجزا و از مواد و مصالح مختلف ساخته می شوند. در ساخت کف آلاچیق روف تایل معمولا از پوشش های کف مرسوم برای حیاط، مانند سنگ، سرامیک یا موزاییک استفاده می شود. برای ساخت چارچوب آلاچیق هم از چوب یا فلز استفاده می شود که با توجه به آب و هوا و سلیقه مشتری انتخاب می شود.

مطلب پیشنهادی: طراحی و اجرای روف گاردن: انواع روش های اجرای بام سبز

برای اجرای سقف هم از متریال مختلفی مانند ورق گالوانیزه، سفال و … استفاده می کنند که این مورد هم به بودجه و سلیقه مشتری بستگی دارد. به طور کلی برای ساخت سقف آلاچیق روف تایل بهترین گزینه استفاده از تایل است که دو نوع سفال و بتنی را بهترین انواع آن است.

بهترین متریال برای سقف آلاچیق روف تایل کدام است؟

همانطور که در بالا نیز به آن اشاره شد، برای اجرای سقف آلاچیق روف تایل معمولا از دو نوع تایل یا کاشی سفالی یا بتنی استفاده می شود که در ادامه به طور مجزا به معرفی هر کدام می پردازیم.

تایل سفالی

این نوع تایل یا کاشی که برای پوشش سقف های شیبدار یا شیروانی استفاده می شود، از خاک رس تهیه شده است. در فرآیند تولید آن خاک رس را به صورت خمیر در می آورند و درون قالب هایی می ریزند و وقتی شکل گرفت آن را تا دمای 1100 درجه سانتی گراد می پزند. از این رو از مقاومت بالایی در برابر ضربات احتاقتصادی و همچنین تغییراتی دمایی و اقلیمی برخوردار هستند.

تایل بتنی

تایل یا کاشی بتنی که در اجرای آلاچیق روف تایل به کار برده می شود در واقع از ترکیب ماسه و سیمان ساخته می شود که در قالب ریخته می شود و پس از سخت شدن مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع از تایل ها نسبت به تایل سفالی از مقاومت ضربه ای بالاتری برخوردار هستند اما در مقایسه با آن وزن بیشتری دارد.

مطلب پیشنهادی: روف گاردن، 10 چالش نگهداری از فضای بام سبز

مقایسه بین تایل سفالی و بتنی، کدام یک بهترند؟

در اجرای آلاچیق روف تایل، تایل سفالی به دلیل پخته شدن مقاومت زیادی دارد و در هنگام بارندگی آب تا 6 درصد در آن نفوذ می کنند ولی تایل بتنی در هنگام بارندگی تا 13 درصد آب جذب می کند. جذب آب در تایل بتنی باعث به وجود آمدن قارچ و لکه روی آن می شود در صورتی که در تایل های سفالی به دلیل رخنه کمتر آب این موارد به وجود نمی آید.

تایل های سفالی به دلیل طبیعی بودن مواد سازنده آن مقاومت بالایی در برابر عوامل طبیعی مانند باران، برف، نور آفتاب و … دارند و تا حدود 100 سال عمر می کنند ولی تایل های بتنی به دلیل مقاومت کمتر در برابر عوامل بیرونی تا 50 سال عمر مفید دارد. از همین رو تایل های سفالی به نگهداری زیادی نیاز ندارند ولی تایل های بتنی نگهداری زیادی را طلب می کنند.

نوع رنگی در تایل های سفالی به طیف رنگی قرمز، سفید، زرد و قهوه ای محدود می شود ولی تایل های بتنی در رنگ های متنوع دیده می شوند. رنگ تایل های سفالی به دلیل طبیعی بودن در دراز مدت تغییر نمی کند و رنگ پریده نمی شود ولی این تغییرات برای تایل های بتنی به درجات مختلف پیش می آید.

از تایل های سفالی بیشتر در آب و هوای گرم، معتدل و مرطوب استفاده می شود زیرا در دمای زیر صفر دچار یخ زدگی و شکستگی می شوند ولی این مشکل برای تایل های بتنی پیش نمی آید به همین دلیل از آن ها در مناطق سردسیر بیشتر استفاده می شود.

همانطور که در بالا نیز به آن اشاره شد، تایل های بتنی در آلاچیق روف تایل نسبت به تایل های سفالی وزن بیشتری دارند و برای نصب آن ها باید از مقاومت میزان تحمل بار چارچوب اطمینان حاصل کرد. علاوه بر این از نقطه نظر اقتصادی بودن نیز باید خاطر نشان کرد که تایل های سفالی گران تر از تایل های بتنی هستند.

نحوه اجرای آلاچیق روف تایل چگونه است؟

آلاچیق روف تایل را می توان در حیاط و روف گاردن استفاده کرد و برای اجرای آن ابتدا لازم است محل نصب را انتخاب کرد. پس از انتخاب محل نصب آلاچیق، اقدامات لازم برای زیرسازی آن را انجام دهید. کف و چارچوب آلاچیق را بنا کنید و سپس نسبت به نصب سقف آن اقدام نمایید.

بیشتر بخوانید: اجرای روف گاردن ، راهنمای مرحله به مرحله ساخت روف گاردن

در اجرای سقف آلاچیق لازم است شکل سقف تعیین شود سپس زیرسازی سقف با استفاده از ورق یا الوار انجام شود. پس از آن از الوار نازک برای تکیه گاه تایل ها بر روی سقف استفاده می شود. تایل ها چه بتنی باشند چه سفالی توسط میخ یا پیچ به الوار نازک زیرین خود متصل می شوند و برای محکم شدن آن ها از ملات سیمان در زیر و پشت تایل ها استفاده می شود. در هنگام نصب تایل ها دقت شود که همپوشانی آن ها مناسب باشد تا در موقع بارندگی آب از لابه لای آن ها به داخل نفوذ نکند.

سخن آخر

آلاچیق روف تایل از انواع آلاچیق های مورد پسند بسیاری از ایرانی ها است و با سبک معماری کلاسیک اروپایی و شرقی هماهنگی خوبی دارد. این نوع آلاچیق با سقف تایلی از جنس سفال با ماندگاری بالا و زیبایی برای بیشتر مناطق ایران مناسب هستند و جلوه زیبایی به حیاط خانه و ویلاها می بخشند. استفاده از تایل یا کاشی بتنی نیز با توجه به مقاومت بالا در برابر تغییرات دمایی و همچنین ارزان بودن نسبت با کاشی سفالی می تواند گزینه مناسبی باشد.

منبع: ویکی ساختمان

به "آلاچیق روف تایل چیست؟ آشنایی با محبوب ترین آلاچیق ایرانی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آلاچیق روف تایل چیست؟ آشنایی با محبوب ترین آلاچیق ایرانی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید