انتقاد از اعدام نوجوانان در عربستان، فرمان سلطنتی که اجرایی نشد

به گزارش وبلاگ پاییز به نقل از خبرگزاری رویترز، 2 گروه حقوق بشری در عربستان سعودی اعلام کردند که 5 نوجوان مُجرم در این کشور در انتظار حکم اعدام هستند.

انتقاد از اعدام نوجوانان در عربستان، فرمان سلطنتی که اجرایی نشد

به گزارش رویترز، شرایط کنونی در حالیست که 9 ماه پیش کمیسیون حقوق بشر عربستان سعودی (HRC) ادعا نموده بود که به اجرای حکم اعدام برای مجرمین کودک و نوجوان انتها می دهد!

در گزارش خبرگزاری رویترز در مورد انتقاد گروه های حقوق بشری از احتمال ادامه اعدام بچه ها و نوجوانان در عربستان سعودی آمده است: کمیسیون دولتی حقوق بشر عربستان سعودی که از پشتیبانی های ریاض برخوردار است، اوایل ماه مارس با استناد به فرمان سلطنتی ملک سلمان اعلام نمود که اعدام مجرمین نوجوان دیگر اجرایی نخواهد شد.

بر اساس اعلام این رسانه، این سازمان پیشتر ادعا نموده بود: اعدام مجرمان کم سن و سال دیگر اجرایی نخواهد شد و از این پس این افراد دوره زندان 10 ساله یا بیشتر خود را در مراکز نگهداری نوجوانان سپری می نمایند.

عبدلله الظاهر حین بازداشت تنها 15 سال داشت

گزارش رویترز در این خصوص می افزاید: بیانیه مذکور به زمان اجرای این فرمان اشاره ای نکرد؛ اما مقامات ریاض در واکنش به گزارش دیده بان حقوق بشر (HRW) در ماه اکتبر اعلام نمودند که حکم مذکور بلافاصله پس از اعلام آن اجرایی شده است. با این وجود، فرمان سلطنتی مذکور، هرگز نه به وسیله رسانه های دولتی و نه به وسیله بیانیه های رسمی در مطبوعات این کشور منتشر نشد.

رویترز در ادامه این گزارش آورده است: در ماه گذشته خبرگزاری رسمی عربستان (SPA) فهرستی از رویدادهای برجسته در سال 2020 را منتشر کرد که شامل چندین فرمان سلطنتی می شُد؛ اما تغییر حکم مجازات اعدام در آن وجود نداشت. سازمان هایی مانند دیده بان حقوق بشر، گروه های فعال ضد اعدام، سازمان اروپایی- سعودی حقوق بشر (ESOHR) و همچنین گروه هایی از قانون گذاران آمریکایی نگرانی های خود را در راستای خلاء های موجود در قوانین جدید اعدام بچه هاِ مجرم در عربستان سعودی اعلام نموده و اضافه نمودند که این خلاءها به قضات اجازه صدرو حکم اعدام برای مجرمان نوجوان را خواهد داد.

خبرگزاری مذکور ادامه داد: این گروه ها که پرونده مجرمان نوجوان را از نزدیک پیگیری می نمایند، می گویند که در پرونده یکی از این 5 نفر تجدید نظر شده و 8 نفر دیگر در این کشور با اتهاماتی روبرو شده اند که می تواند به مجازات اعدام منتهی گردد.

همه چشم ها به ریاض دوخته شده است

خبرگزاری رویترز در ادامه اضافه نمود: گروه های مدافع حقوق بشر می گویند عربستان که سابقه حقوق بشری این کشور به ویژه پس از قتل جمال خاشقجی (منتقد ریاض) توسط عوامل ریاض در سال 2018 میلادی زیر ذره بین جهانی قرار گرفته است، از بزرگترین اعدام نمایندگان به شمار می آید. محمد بن سلمان ولیعهد و رهبر بالقوه این کشور در سال های گذشته از حمایت شدید دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برخوردار بوده است.

علی النمر در سال 2012 در حالی بازداشت شد که فقط 17 سال داشت

این گزارش در ادامه اضافه می نماید: اما جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا که آخر هفته جاری (روز چهارشنبه) قدرت را از ترامپ تحویل می گیرد، سوابق حقوق بشری این پادشاهی را پست و منفور خوانده و می گوید خط مشی سخت تری را در این زمینه اتخاذ خواهد نمود.

بر اساس مشاهدات رویترز، 6 سناتور آمریکایی در ماه اکتبر به سفارت عربستان در آمریکا نامه نوشته و خواهان آنالیز مجدد تمام پرونده های مجازات اعدام برای افرادی شدند که جُرم خود را در دوران کودکی یا نوجوانی انجام داده اند.

در این میان، تام مالینوفسکی (Tom Malinowski) نماینده دموکرات سنا و یکی از امضاءنمایندگان این نامه در ماه گذشته به رویترز اعلام نمود که اگر عربستان سعودی اعدام مجرمان نوجوان را دنبال کند بازگشت ریاض به روابط این چنینی با آمریکا دشوارتر خواهد شد.

وی در ادامه ادعا کرد که نگاه بایدن به سیاست های حقوق بشری عربستان بسیار با ترامپ متفاوت است!

داوود المرهون از سال 2012 با 17 سال سن در بازداشت است

تیم بایدن از اظهار نظر در باره مقاله رویترز خودداری کرد؛ اما این خبرگزاری با استناد به بیانیه قبلی دولت جدید مدعی است که این دولت روابط آمریکا با عربستان را دوباره ارزیابی خواهد نمود!

آمار مورد اختلاف

بنا به اذعان رویترز، علی النمر و داوود المرهون در سال 2012 با اتهام شرکت در تظاهرات گسترده در یکی از استان های شرقی این کشور، بازداشت شدند. آنها در آن سال تنها 17 سال داشتند. عبدلله الظاهر حین بازداشت تنها 15 سال داشت.

این 3 نفر از افرادی هستند که مجازات اعدام آنها هنوز لغو نشده است. آنان از سوی دادگاه جرایم ویژه عربستان سعودی به قطع سَر محکوم شدند.

رویترز نوشت: محمد بن سلمان پس از برکناری ولیعهد سابق و تصدی این پُست در سال 2018 میلادی، به اصلاحات اجتماعی متعهد شد و اعلام نمود که استفاده از مجازات اعدام را به حداقل خواهند رساند.

اما براساس آمار گروه های حقوق بشر در سال 2019 حدود 185 نفر در عربستان اعدام شدند.

از سوی دیگر و بنا با اذعان این خبرگزاری غربی، در پرونده ای که از نزدیک توسط گروه های مدافع بشر پیگیری می گردد، محمد الفرج 18 ساله با مجازات مرگ روبرو است. او در سال 2017 و در 15 سالگی به دلیل شرکت در تظاهرات و مراسم ترحیم مرتبط با اعتراضات مردمی علیه ریاض بازداشت شد.

محمد الفرج نوجوان با مجازات اعدام روبرو است

منبع: خبرگزاری مهر

به "انتقاد از اعدام نوجوانان در عربستان، فرمان سلطنتی که اجرایی نشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقاد از اعدام نوجوانان در عربستان، فرمان سلطنتی که اجرایی نشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید