بازنگری طرح تفصیلی تهران با رویکرد توسعه حمل و نقل

به گزارش وبلاگ پاییز، طرح تفصیلی تهران با رویکرد توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی بازنگری می گردد.

بازنگری طرح تفصیلی تهران با رویکرد توسعه حمل و نقل

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با تأکید بر اینکه اجرای طرح TOD در شهر تهران یک ضرورت است، گفت: طرح تفصیلی شهر تهران می بایست با رویکرد توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی مورد بازنگری قرار گیرد.

حمیدرضا صارمی اظهار کرد: طی سه دهه گذشته، مدیریت های شهری، کوشش های زیادی را برای برطرف این چالش داشته اند که از آن جمله می توان به ساخت اتوبان ها، پل ها، تقاطع های غیر همسطح، تعریف طرح های ترافیکی، ایجاد معابر، توسعه خدمات الکترونیک و ... اشاره نمود که این کوشش ها همچنان ادامه دارد.

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه روزانه 19.4 میلیون جابجایی با خودرو در شهر تهران انجام می گردد، گفت: اکنون نسبت زمان تأخیر به زمان سفر 38.3 درصد است؛ بنابراین می توان گفت که اگر اقدامات و برنامه های اجرا شده در این حوزه، موثر واقع شده بود، امروز با چالش ترافیک و مسائل اجتماعی ناشی از آن روبرو نبودیم.

صارمی ادامه داد: نکته دیگری که باید در بحث کنترل ترافیک به آن توجه داشت، این است که نمی توان جمعیت شهر تهران را کاهش داد و روش های سلبی و ایجاد محدودیت در ساخت و ساز نیز که تا به امروز اعمال شده، حاصلی جز افزایش فشار تقاضا برای مسکن و تورم بالا در این حوزه نداشته، تا جایی که دسترسی به مسکن را برای دهک های مختلف جامعه سخت نموده است.

وی اضافه نمود: از طرفی ما در تهران بیش از 1.003 کیلومتر بزرگراه، 1.205 کیلومتر شریان های درجه یک و دو و 2.010 کیلومتر خیابان فرعی داریم که اگر قرار بود با توسعه آن ها، مشکل ترافیک حل گردد، اکنون مسئله اصلی مدیریت شهری، مقابله با چالش های ترافیکی نبود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با تأکید بر اینکه توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی TOD یکی از تجربیات پیروز در جهان برای حل چالش ترافیک شهر ها است، گفت: این طرح مبتنی بر بهره مندی حداکثری از ظرفیت ایستگاه های حمل و نقل عمومی پرسرعت شامل مترو و BRT است، یعنی اگر محل سکونت شهروندان در نزدیکی ایستگاه های این خطوط قرار گیرند و استفاده از حمل و نقل عمومی موجب کاهش زمان سفر های درون شهری گردد، قاعدتاً افراد ترجیح می دهند به جای استفاده از خودروی شخصی، از این سیستم برای تردد در سطح شهر استفاده نمایند؛ بنابراین باید برنامه ریزی برای شهر به نحوی باشد که محل زندگی شهروندان، در نزدیکی یک ایستگاه حمل و نقل عمومی پر سرعت قرار داشته باشد.

وی با بیان اینکه TOD بدون وجود ایستگاه های حمل و نقل عمومی پرسرعت معنا پیدا نمی کند، گفت: نکته قابل توجه این که هدف طرح مذکور، صرفاً محدوده های سکونتی نیست بلکه محدوده های خدماتی را نیز در بر می گیرد. با توجه به اینکه 17.4 درصد سفر ها در شهر تهران، آموزشی و حدود 43.4 درصد مربوط به اشتغال است، اگر بتوانیم این دو نوع سفر را مدیریت کنیم، مشکل ترافیک مرکز را حل نموده ایم و یکی از راه چاره های مدیریتی، استقرار کاربری های آموزشی و خدماتی در محدوده ایستگاه های مترو و BRT است.

وی اضافه نمود: TOD در پی ایجاد منطقه ها پیاده محور خودکفا است، به این معنا که در مرحله اول برای کاهش سفرها، در اطراف ایستگاه های مترو یا BRT یک محله خودکفا ایجاد و تمام خدمات مورد احتیاج شهروندان در آنجا تأمین می گردد تا تمام سفر ها در آنجا به صورت پیاده صورت گیرد. در مرحله دوم، اگر قرار باشد، بخشی از خدمات در منطقه ها دیگر مستقر شوند، این خدمات باید در اطراف ایستگاه های مترو یا BRT باشد تا به راحتی بتوان برای دریافت خدمات از یک ایستگاه به ایستگاه دیگر تردد کرد. بدین ترتیب عدالت فضایی درشهر تهران محقق می گردد و سفر های درون شهری ر ا نیز می توان کنترل کرد.

وبلاگ پاییز اجتماعی شهری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "بازنگری طرح تفصیلی تهران با رویکرد توسعه حمل و نقل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازنگری طرح تفصیلی تهران با رویکرد توسعه حمل و نقل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید