با وعده جایزه گران قیمت توقع بچه ها را بالا نبرید

به گزارش وبلاگ پاییز، والدین نباید با دادن وعده جایزه گران قیمت و خرید آن سطح توقع فرزندانشان را بالا ببرند.

با وعده جایزه گران قیمت توقع بچه ها را بالا نبرید

به گزارش خبرنگار از ،هر کار خوبی برای ایجاد انگیزه نیازمند تشویق و پاداش است و انجام هر کار بد و اشتباهی عواقبی دارد. اما اندازه این تشویق ها، پاداش ها و هم تنبیه ها باید متناسب و حدودی داشته باشد.

عاطفه نوروزی کارشناس روانشناسی بالینی با اشاره به اینکه درنظر گرفتن پاداش برای کار های خوب بچه ها باید متناسب باشد، گفت:متاسفانه بعضی از والدین برای بچه ها خود برای انجام کار های معمولی پاداش عظیم در نظر می گیرند.

او اضافه نمود:در صورتی که والدین به این رفتار ها خود ادامه دهند سطح توقع فرزندانشان بالا می رود و برای انجام کار هایی که وظیفه آن ها به تعداد می آید توقع پاداش عظیمتر دارند.

نوروزی با اشاره به اینکه جایزه و پاداشی که برای بچه ها در نظر می گیریم باید مناسب سن آن ها باشد، گفت:در صورتی که بچه ها از پاداش عاطفی ارضاء شدند باید با پاداش هایی مانند انجام بازی های مورد علاقه آن ها،جایزه های کوچک مانند خرید مواد خوراکی، اسباب بازی مقرون به صرفه قیمت و بردن به پارک و منزل اقوام و دوستان و هم دادن ستاره به کار های خوب و معمولی استفاده کرد.

این کارشناس روانشناسی بالینی اضافه نمود:با توجه به اینکه بازی کردن با بچه ها هم می تواند نوعی پاداش فعالیت باشد، در هنگام بازی مورد علاقه بچه ها و مشارکت آن ها در بعضی کار ها مانند شستن ماشین، نباید از بچه ها انتقاد کرد و باید اجازه داد تا کودک از بازی فقط لذت ببرد.

او اضافه نمود:جایزه مادی باید متناسب با سن بچه ها باشد و در مرحله آخر باید عوامل تشویقی قرار گیرد، متأسفانه بعضی از والدین با خرید جوایز گرانقیمت مانند تبلت و گوشی و.. که اصلا مناسب سن آن ها نیست، سطح توقع فرزندان خود را بالا می برند.

این کارشناس روانشناسی بالینی گفت: خرید جوایز گرانقیمت نه تنها سطح توقع بچه ها را بالا برده و والدین نمی توانند در سنین بالاتر توقعات آن ها را برآورده نمایند بلکه فرزندانشان برای پیشرفت بیشتر انگیزه خود را از دست می دهند.

س

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "با وعده جایزه گران قیمت توقع بچه ها را بالا نبرید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با وعده جایزه گران قیمت توقع بچه ها را بالا نبرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید