دوج کوین را بهتر بشناسیم

به گزارش وبلاگ پاییز، بالاخره بعد از معرفی و آنالیز رمزارزهای پایه رسیدیم به دوج کوین؛ میم کوینی که حواشی زیادی داشته و توجهات زیادی را به سمت خود معطوف نموده است. دوج کوین یک ارز دیجیتال است که بر اساس یکی از معروف ترین میم های تمام دوران ساخته شده. نکته قابل توجه این است که ماهیت جوک گونه به بقای آن لطمه ای وارد ننموده و به لطف جامعه فعالی که دارد، به یکی از محبوب ترین ارزهای دیجیتال موجود تبدیل شده است. با خبرنگاران مگ برای آشنایی بیشتر این میم کوین محبوب همراه باشید.

دوج کوین را بهتر بشناسیم

معرفی

ورود بیت کوین در سال 2009 باعث شد که فضا برای رشد و عرضه آلت کوین ها مهیا گردد. از آن دوره به بعد، هزاران ارز دیجیتال برای مقاصد مختلف تجاری پا به عرصه گذاشتند. برخی ارزها در پی آن بودند که خود را به عنوان پول تثبیت نمایند و برخی هم مانند اتریوم می خواستند خود را به عنوان یک عامل اصلی در پلتفرم های قرارداد هوشمند مطرح نمایند.

در میان کوین های معرفی گردیده، Dogecoin شاید یکی از منحصر به فردترین رمزارزها باشد. این میم کوین که از سال 2014 که به جهانیان معرفی گردیده علاقه مندان به ارزهای دیجیتال را مجذوب خود نموده است. در این مقاله علت آن را شرح خواهیم داد.

تاریخچه مختصری از دوج کوین

تأسیس و راه اندازی

دوج کوین با نماد (DOGE) یک ارز دیجیتال منبع باز است که از یکی از شاخه های پایگاه کد لایت کوین سرچشمه می گیرد. همانطور که از نام آن پیداست، این میم کوین تا حد زیادی بر اساس میم معروف دوج است که در سال 2013 طوفانی در فضای اینترنت به پا کرد. تصویر اصلی این میم سگی از نژاد شیبا اینو را نشان می دهد که مونولوگ درونی آن با فونت کمیک Sans نمایش داده می گردد. بیلی مارکوس، یک برنامه نویس از استان اورگان بود که ایده ارز دیجیتال جوک را عنوان کرد. استدلال او این بود که یک ارز دیجیتال مقرون به صرفه تر می تواند شانس بیشتری برای جلب توجه عموم داشته باشد تا ارز گران قیمتی مثل بیت کوین.

تقریباً در همان زمان، جکسون پالمر از شرکت ادوبی در توییتی که اکنون حذف شده، گفت که در حال سرمایه گذاری در دوج کوین است، و مطمئناً این موضوع یکی از اتفاقات بزرگ برای دوج کوین در آن موقع بود. پالمر پس از دریافت بازخورد های خوب از مخاطبان، سایت dogecoin.com را راه اندازی کرد.

زمانی که مارکوس پس از راه اندازی وب سایت به طور تصادفی با آن آشنا شد، بلافاصله با پالمر تماس گرفت تا ایده خود را به واقعیت تبدیل کند و کار بر روی چیزی را که اکنون به نام Dogecoin شناخته می گردد را آغاز کرد. پس از راه اندازی، خبر ایجاد این ارز دیجیتال به سرعت در رسانه های اجتماعی پخش شد و در عرض چند ماه، به ارزش بازار چند میلیون دلاری رسید.

ابتکارات جامعه دوج کوین

جامعه Dogecoin به علت یاری های خیریه ای که در این مدت داشته معروفیت خوبی پیدا نموده است. اوایل این ارز دیجیتال به عنوان یک سیستم انعام در سایت هایی مانند Reddit مطرح شده بود، جایی که کاربران مقادیر کمی از Dogecoin را برای پاداش به سازندگان محتوا برای یکدیگر ارسال می کردند.

این رویه در جمع آوری یاری های اقتصادی جاه طلبانه تر توانست خود را بیشتر نشان دهد. در سال 2014، بیش از 30000 دلار Dogecoin برای تیم bobsled جامائیکا برای شرکت در بازی های المپیک زمستانی سوچی جمع آوری شد. این تیم کاملا واجد شرایط شرکت در المپیک زمستانی بود، ولی به خاطر مسائل اقتصادی نمی توانست برای این رویداد به روسیه برود.

در همان سال، جامعه این ارز دیجیتالی دو طرح دیگر را هم راه اندازی کرد. Doge4Water بیش از 30000 دلار Dogecoin دیگر برای حفر چاه در کنیا جمع آوری کرد و علاقه مندان به آن بعداً از راننده نسکار، جاش وایز با بیش از 50000 دلار دوج حمایت اقتصادی کردند. در نتیجه، وایز همراه با ماشین خود که لوگوی Dogecoin رویش نقش بسته بود در مسابقات حاضر شد.

بعلاوه ایلان ماسک مدیرعامل کمپانی تسلا، در توییتی گفته بود که Dogecoin ممکن است یکی از ارزهای رمزپایه مورد علاقه او باشد. بعدها پس از یک نظرسنجی در جامعه دوج کوین او به عنوان مدیرعامل دوج کوین به همگان معرفی گردید. (البته این مسئله یک شوخی بود که ایلان ماسک خیلی از آن بدش نمی آمد!)

پامپ معروف TikTok

اواسط سال 2020، ویدیویی که در برنامه اجتماعی TikTok وایرال شده بود واکنشی زنجیره ای ایجاد کرد که باعث شد قیمت دوج به شکل قابل توجهی افزایش یابد. به همین دلیل یک کاربر از دیگران خواسته بود تا در خرید دوج به او بپیوندند و به همه خاطرنشان کرد که با خرید این ارز دیجیتال و فروش آن به محض رسیدن قیمت به 1 دلار، همه ثروتمند خواهند شد. همین موضوع سبب شد که همه برای خرید دوج هجوم ببرند به طوری که حجم معاملات این ارز تنها طی هفت روز، بیش از 2.5 برابر هفته های قبل گردد. با این حال، این هیجان زودگذر بود و خیلی سریع فروکش کرد و از آن به بعد قیمت دوج کوین به شدت آغاز به کاهش کرد.

به چنین فعالیت هایی پامپ و دامپ می گویند. چنین طرحی در بازارهای سنتی به علت خطراتی که برای سرمایه گذاران دارد غیرقانونی تلقی می گردد. در این روش تبلیغ نمایندگان اندازه زیادی از یک دارایی را قبل از ایجاد هیاهو در خصوص آن خریداری می نمایند و باعث FOMO (ترس از دست دادن موقعیتی که می توانید در آن سود کسب کنید) می شوند و به این شکل دیگران را وسوسه به سرمایه گذاری می نمایند. در نتیجه، قیمت در مدتی کوتاه به طور قابل توجهی افزایش می یابد که این موقعیت اصطلاحا پامپ نامیده می گردد. سپس، تبلیغ نمایندگان دارایی های خود را می فروشند، که منجر به دامپ می گردد. بنابراین با فشار فروش بالا، قیمت سقوط می نماید و سرمایه گذارانی که در قیمت های بالا ارزدیجیتال خریداری نموده بودند با ضررهای هنگفتی روبرو می شوند.

دوج کوین چگونه کار می نماید؟

دوج کوین بر مبنای یک فورک لایت کوین (LTC) به نام Luckycoin کار می نماید. با این حال، از زمان آغاز به کار آن تا امروز تغییرات قابل توجهی در پروتکلش ایجاد شده است. پس بیایید با هم ببینیم که ارز دیجیتالی چگونه کار می نماید.

بلاک چین

مشابه بیت کوین، دوج هم از یک بلاک چین استفاده می نماید، جایی که بلاک های نو به وسیله سیستم اثبات کار اضافه می شوند. شرکت نمایندگان در این شبکه نرم افزار متن بازی را روی دستگاه های خود نصب می نمایند تا بتوانند در نقش گره کامل ظاهر شوند. برای کسانی که با فناوری بلاک چین آشنایی ندارند، این بدان معناست که هر شرکت نماینده یک نسخه کامل از پایگاه داده (که شامل تمام تراکنش ها است) را پیش خود نگهداری می نماید.

این سیستم غیرمتمرکز است زیرا هیچ مرجعی وجود ندارد که آن را کنترل کند. در عوض، کاربران اطلاعات را مستقیماً برای یکدیگر ارسال می نمایند و به تکنیک های رمزنگاری تکیه می نمایند تا بگویند آیا همتایانشان صادقانه عمل می نمایند یا خیر.

استخراج

در بلاک چین های اثبات کار مانند بیت کوین، فرآیندی به نام استخراج برای ایجاد سکه های نو استفاده می گردد. شرکت نمایندگان باید به شبکه ثابت نمایند که کار را انجام داده اند، که می توانید برای درک راحت موضوع این فرآیند را مانند حل کردن یک معمای پیچیده در نظر بگیرید.

این معما با هش کردن اطلاعات حل می گردد تا زمانی که کاربر بتواند خروجی ارائه دهد شبکه آن را معتبر می پذیرد. راه چاره را نمی توان به طور دستی فراوری کرد، بنابراین کاربران به جای آن از برق و توان محاسباتی پردازنده ها برای یافتن راه چاره استفاده می نمایند.

یک تفاوت عمده بین بیت کوین و لایت کوین این است که دومی از تابع هش SHA-256 برای استخراج استفاده نمی نماید. این یک تصمیم مهم بود که تیم لایت کوین آن را اتخاذ نمود تا به Scrypt، یک الگوریتم اثبات کار مقاوم در برابر ASIC متکی باشد.

به زبان ساده، این بدان معناست که ماشین های هدفمندی که برای استخراج بیت کوین استفاده می شوند، نمی توانند با رایانه های معمولی و GPUهایی که برای استخراج لایت کوین استفاده می شوند، رقابت نمایند. در تئوری، این موضوع منجر به استخراج به صورت غیرمتمرکز تر می گردد. با این حال، سختی استخراج لایت کوین به مرور زمان بالا رفته به طوری که کامپیوترهای شخصی دیگر برای استخراج لایت کوین مناسب نیستند.

به عنوان یک شاخه از لایت کوین، دوج کوین نیز الگوریتم Scrypt را به ارث برده است. با این حال، برای جلوگیری از هرگونه رقابت و کاهش خطرات امنیتی، توسعه دهندگان دوج به یک مدل استخراج ادغام شده روی آورده اند، به این معنی که استخراج نمایندگان لایت کوین می توانند به طور همزمان دوج کوین نیز کسب نمایند.

برای استخراج هر بلاک، یک دقیقه زمان مورد احتیاج است و پاداش هر بلاک 10000 DOGE است. بعلاوه حداکثر عرضه واحد برای دوج کوین وجود ندارد و بیش از صد میلیارد دوج کوین در حال حاضر در گردش است.

با دوج کوین چه کاری می توانید انجام دهید؟

مانند بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر، راه های مختلفی وجود دارد که می توانید دوج کوین را بدست آورید. یا می توانید خودتان آن را استخراج کنید، یا آن را به عنوان روش پرداخت برای کالاها و خدمات بپذیرید. با این حال، ساده ترین روش خرید آن به وسیله صرافی های ارز دیجیتال است.

هنگامی که دوج کوین خود را دریافت کردید، می توانید از آن مانند هر ارز دیجیتال دیگری بهره ببرید ، آن را برای مدت طولانی روی یک کیف پول سخت افزاری نگه دارید، آن را با سکه های دیگر مبادله کنید، دوج را با کالا مبادله نموده یا حتی آن را به دیگران انعام دهید.

جمع بندی

با وجود اینکه دوج کوین یکی از دارایی هایی است که وجود آن حول یک الگوی رفتاری اینترنتی می چرخد، با این وجود پیروز شده که یک جامعه اختصاصی از کاربران وفادار را برای خودش ایجاد کند و در طی شش سال، به ارزش بازار صدها میلیون دلاری برسد.

کاملاً تعیین نیست در ادامه راه جامعه اختصاصی دوج با این میم کوین چگونه رفتار خواهند کرد ولی با توجه به بلوغ رفتاری معامله گران خرد می توان تصور نمود این میم کوین در آینده کمتر تحت تأثیر تبلیغ نمایندگان برای ایجاد پامپ و دامپ قرار گیرد.

اطلاعات این مقاله فقط برای اهداف آموزشی عمومی ارائه شده و به هیچ عنوان توصیه سرمایه گذاری نیست.

منبع: Binance Academy / dogecoin.com / investopedia

منبع: دیجیکالا مگ

به "دوج کوین را بهتر بشناسیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوج کوین را بهتر بشناسیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید