راه تازه درمان سرطان های پیشرفته: ترکیب یک مولکول اسیدی با یک داروی ایمنی درمانی

به گزارش وبلاگ پاییز، محققان دانشگاه ییل و دانشگاه رود آیلند (URI) با اتصال دارو های ایمونوتراپی به مولکولی که جستجوگر محیط اسیدی سلول های سرطانی است، روش جدیدی را برای مبارزه با سرطان پیدا نموده اند. در آزمایشات روی موش ها، یک دوز واحد برای ریشه کن کردن تومور های پیشرفته کافی بود.

راه تازه درمان سرطان های پیشرفته: ترکیب یک مولکول اسیدی با یک داروی ایمنی درمانی

بزرگترین سلاح ما در برابر سرطان - و در واقع همه بیماری ها - سیستم ایمنی ما است، اما حتی گاهی اوقات به یاری احتیاج دارد. ایمونوتراپی یکی از روش هاست، یکی از روش های موسوم به مهارنماینده های ایست بازرسی ایمنی است. این دارو ها به طور مؤثر ترمز های طبیعی پاسخ ایمنی را از بین می برند و به آن اجازه می دهند برای مدت طولانی تری با سرطان مبارزه کند.

اما آن ها روی تومور های سرد که فعالیت ایمنی کمی برمی انگیزند، کار نمی نمایند. بنابراین نوع دیگری از دارو ها به نام آگونیست های STING طراحی شده اند تا این تومور های سرد را به تومور های گرم تبدیل نمایند که بیشتر پذیرای ایمونوتراپی هستند. اما این ها معایب خود را نیز دارند - یعنی هدف قرار دادن آن ها سخت است.

و اینجاست که مطالعه تازه کاربرد پیدا می نماید. محققان دانشگاه Yale و URI از مولکولی به نام پپتید درج با pH پایین (pHLIP) برای راهنمایی کردن دارو به مکان تومور اسنفاده نموده اند. pHLIP به محیط های اسیدی کشیده می گردد، مانند محیط هایی که سرطان در اطراف خود ایجاد می نماید.

دونالد انگلمن، یکی از نویسندگان این تحقیق گفت: زمانی که pHLIP با یک غشای سلولی با pH خنثی روبرو می گردد، برای مدت کوتاهی روی سطح می نشیند و سپس کنار می رود. اما اگر در یک محیط اسیدی باشد، پپتید به شکل یک مارپیچ جمع می گردد، از غشای سلولی عبور می نماید و در آنجا باقی می ماند.

تومور درمان نشده (بالا سمت چپ) بسیار اسیدی است، همانطور کهدر فلورسانس آن (بالا سمت راست) دیده می گردد. با این حال، طی چند روز پس از درمان تازه، تومور (پایین سمت راست) آغاز به کوچک شدن می نماید و اسیدیته آن کاهش می یابد (پایین سمت راست)

این تیم pHLIP را با آگونیست های STING همراه کردند، به طوری که اولی دومی را به سلول های سرطانی منتقل می نماید و به آن ها یاری می نماید تا وارد سلول توموری شوند.

آزمایش ها روی موش ها امیدوارنماینده بوده- محققان pHLIP-STING را به 20 موش مبتلا به تومور های روده بزرگ (کولورکتال) کوچک تزریق کردند و دریافتند که پس از یک بار تزریق، تومور ها در 18 موش در عرض چند روز کاملاً ناپدید شدند. در گروه دیگری با تومور های بزرگتر، در هفت موش از هر 10 موش تومور ناپدید شده.

در مقایسه، گروه دیگری از 10 موش فقط STING را بدون استفاده از pHLIP دریافت کردند. رشد تومور در هر 10 مورد کمی نماید شد، اما تومور ها باقی ماندند.

حتی به نظر می رسید که این درمان تازه اثر طولانی مدتی داشته باشد. این تیم سلول های سرطانی تازهی را به موش های تحت درمان که به مدت 60 روز بدون تومور بودند تزریق کردند و هیچ تومور تازهی ایجاد نشد که نشان می دهد حافظه ایمنی شکل گرفته است.

البته این روش تازه هنوز در خصوص نمونه های انسانی آزمایش نشده استو

این تحقیق در مجله Frontiers of Oncology منتشر شد.

منبع: URI

منبع: یک پزشک

به "راه تازه درمان سرطان های پیشرفته: ترکیب یک مولکول اسیدی با یک داروی ایمنی درمانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه تازه درمان سرطان های پیشرفته: ترکیب یک مولکول اسیدی با یک داروی ایمنی درمانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید