شورای پناهندگان نروژ: سوری ها ممکن است با آوارگی مستمر رو به رو باشند

به گزارش وبلاگ پاییز، گروه حقوق بشری شورای آوارگان نروژ اعلام نمود، هر سالی که درگیری ها در سوریه ادامه داشته باشد و شرایط مالی وخیم باشد، صدها هزار سوری با آوارگی مستمر رو به رو هستند.

شورای پناهندگان نروژ: سوری ها ممکن است با آوارگی مستمر رو به رو باشند

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این گروه حقوق بشری در گزارشی گفت: اوضاع وخیم و مسائل اقتصادی به شدت باعث می شوند تا سوری ها خانه های خود را ترک نمایند اما اگر عملیات نظامی گسترده از سر گرفته شوند، تعداد سوری های آواره بیشتر خواهد شد.

در ادامه این گزارش آمده است: جنگ سوریه که اواخر ماه جاری میلادی 10 ساله می گردد منجر به عظیم ترین بحران آوارگی از زمان جنگ دنیای دوم شده است به طوری که از زمان شروع جنگ سوریه در سال 2011 میلادی هر ساله حدود 2.4 میلیون تن در داخل و خارج از این کشور آواره شدند.

جان ایگلند، دبیرکل شورای آوارگان نروژ این موضوع را یک دهه شرم برای بشریت دانست.

این جنگ سوریه را ویران و دودسته نموده است. نزدیک به نیم میلیون تن کشته شدند، نیم میلیون کودک در تبعید متولد شدند و سرنوشت ده ها هزار تن از مردم که زندانی یا به زور ناپدید شده اند هنوز معلوم نیست.

از جمعیت 23 میلیون نفری قبل از جنگ سوریه، حدود 5.6 میلیون تن در کشورهای همسایه یا اروپا پناهنده هستند. حدود 6.5 میلیون تن در داخل سوریه آواره شده اند و بیشتر آنها بیش از پنج سال است که همچنان آواره هستند.

به گفته این سازمان حقوق بشری، اگرچه درگیری ها در سال 2020 میلادی پس از آنکه دولت دمشق کنترل مجدد خود بر بیشتر بخش های این کشور را در جریان عملیات های نظامی به دست آورد، فروکش کرد اما در این سال 1.8 میلیون تن تازه آواره شدند. در همین سال به ازای هر فردی که به خانه اش بازگشت، حدود چهار تن تازه آواره شدند.

شورای آوارگان نروژ اضافه کرد: دست کم 60 درصد از افرادی که در ژانویه تازه آواره شده اند، به خاطر شرایط بد اقتصادی و نبود خدمات مجبور به ترک خانه هایشان شدند.

این شورا برای حل این بن بست در جنگ سوریه خواهان یک آتش بس سراسری و یک راه چاره سیاسی شد.

این سازمان حقوق بشری پیشبینی کرد که اگر درگیری ها و شرایط بد اقتصادی در سوریه به همین میزان ادامه داشته باشد، بحران سوریه طی دهه آینده احتمالا شاهد آواره شدن دست کم شش میلیون تن دیگر خواهد بود.

این سازمان گفت: به خاطر عدم امنیت و یک راه چاره سیاسی، دورنماهای ضعیفی برای بازگشت پناهندگان و آوارگان به خانه شان وجود دارد.

سال ها مذاکرات صلح با میانجی گری سازمان ملل هیچ نتیجه ای نداشت.

سماح حدید، مدیر پشتیبانی و رسانه در شورای آوارگان نروژ گفت: در همین حال 23 میلیون تن از جمله 13.4 میلیون سوری و اعضای کشورهای میزبان آوارگان به شدت احتیاجمند یاری های بشردوستانه هستند که بالاترین تعداد در این منطقه تا به امروز محسوب می گردد.

پاندمی کرونا تنها به این احتیاجها دامن زده و فشارهایی را بر یاری های بین المللی که تا به امروز عمدتا در رسیدگی به احتیاجهای این بحران عمیق ناکام مانده اند، به وجود آورده است.

براساس اسناد فاش شده، اهدانمایندگان عظیم به برنامه های یاری های بشردوستانه سوریه از جمله انگلیس در حال حاضر قصد دارند تا دست کم 67 درصد از یاری اقتصادی خود به این کشور جنگ زده را قطع نمایند.

حدید گفت: این مبلغ خیلی زیاد است. این کاهش یاری ها تنها نشان می دهد که دنیا، سوری ها را در زمانی که احتیاج دارند و مسائل در سراسر این کشور رو به افزایش است، تنها می گذارد.

وی اضافه کرد: اکنون باید به یاری های پایدارتر برای سوری ها که بسیاری از آنها احتیاجمند یاری برای پیدا کردن شغل هستند، بیندیشیم. بعضی ها به خاطر نبود خدمات یا امنیت مجددا به کمپ های آوارگان باز می گردند.

حدید در ادامه گفت: آنها با فقر که رو به افزایش است روبرو هستند و امکان فرار برای نجات جانشان را ندارند. در نتیجه آنها کاملا گیر نموده اند و اینطور که پیش می رود آنها در سال های آینده آواره خواهند شد. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین

به "شورای پناهندگان نروژ: سوری ها ممکن است با آوارگی مستمر رو به رو باشند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شورای پناهندگان نروژ: سوری ها ممکن است با آوارگی مستمر رو به رو باشند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید