عروسِ اصفهان پیرایش می خواهد نه آرایش

به گزارش وبلاگ پاییز، خبرنگاران/اصفهان نیمۀ دوم فروردین ماه، تصاویری از نصب تونل نوری برای محور میانی چهارباغ خواجو در شبکه های اجتماعی منتشر شد؛ کاری که حسین کارگر، آن را یکی از اقدامات مهم و زیبای شهرداری منطقه 3 می داند اما یک مدرس دانشگاه توضیح می دهد که چرا این اقدام در شهری مثل اصفهان، نه مهم است و نه زیبا.

عروسِ اصفهان پیرایش می خواهد نه آرایش

بعد از اجرای پروژۀ صفوی سازیِ خیابان چهارباغ عباسی، به هر کس که دلش برای چهرۀ چند سالِ پیش این خیابان با مبلمان مدور و درخت های درهم تنیده اش تنگ می شد، توصیه می کردیم به چهارباغ خواجو پناه ببرد و اکنون که این خیابان به عنوان خیابان نمونۀ منطقه 3 اصفهان معرفی شده، خبر از اجرای طرح هایی برای تغییر شکل و شمایل آن به گوش می رسد.

اگر چه حسین کارگر، شهردار منطقه 3 اصفهان، پروژۀ سر و سامان دادن به چهارباغ خواجو را با عنوان پیرایش شهری این خیابان مطرح می کند، اما نصب تونل نوری در محور میانی این گذر تاریخی، نشان می دهد که بیش از پیرایش در حال آرایش این فضاست. لازم به ذکر است که علامه دهخدا در لغت نامۀ خود ذیل واژۀ پیراستن می نویسد: کم کردن از چیزی برای زینت و خوش آیند شدن و زیبا گشتن، چون پیراستنِ موی سر و درخت و جز آن و صراحتاً این کلمه را متضاد آراستن به معنی افزودن بر چیزی برای زیبا کردن آن می شمارد.

احمدرضا میرمقتدایی که در کارنامۀ خود چندین طرح زیباسازی شهری را داشته و هم اکنون مدیر گروه گرافیک دانشگاه سپهر است، دراین باره به وبلاگ پاییز می گوید: یکی از مسائل اساسی ما این است که سلیقه و روش و منش زیباسازی در اصفهان کاملاً تغییر کرده؛ به طوری که به جای زیباسازی مشغول آذین بندی شهریم.

او تصریح می کند: یکی از اصلی ترین مسائل در بحث زیباسازی، پالایش و پیراسته کردن فضا از آلودگی، بی نظمی و ناهنجاری های بصری است که در اصفهان هم به شدت زیادند، اما نمی دانم چرا به جای این اقدام، با تکیه بر سلیقۀ متوسط اجتماعی و فارغ از اشل حرفه ای می کوشیم چنان که در قدیم طاقچه ها را با گل پلاستیکی تزیین می کردیم، شهر را هم با افزونه های نامناسب زیبا کنیم.

این مدرس دانشگاه با تأکید بر این که اصفهان نیازی به نخ و ریسه و چراغانی و تونل نور ندارد، می گوید: اصفهان زیباست و آن قدر زیبایی دارد که کافی است غبار ناهنجاری های بصری را از آن بگیریم تا مثل یک الماس بدرخشد.

میرمقتدایی با بیان یک مثال که اهمیت پیراسته بودن شهر را یادآور می شود، توضیح می دهد: وقتی من در شهری از یک کشور غربی پشت چراغ قرمز می ایستم، تمام اجزای شهر به من می گوید بایست و تابع قانون باش، حال آنکه شهر خودمان بااین همه اغتشاش بصری، پشت چراغ قرمز پیام برو را به شهروند مخابره می کند. مگر نه اینکه وقتی خانۀ ما مرتب باشد خودمان را ملزم به رعایت نظم و انضباط می دانیم؟ پس وقتی مدام چیزهایی اضافه بر سازمان در شهر قرار بدهیم، ولو این که هدفمان زیباتر شدن باشد، شهر را آلوده تر و نامنظم تر کرده ایم.

او تصریح می کند: مسئولان ما باید به این نتیجه برسند که برای زیبا نشان دادن اصفهان، اتفاقاً خیلی از این تزیینات مصنوعی را باید دور ریخت تا اصالت زیبای شهر جلوه گر شود.

به گزارش وبلاگ پاییز، شاید بهتر باشد کسانی که به فکر زیباتر کردنِ عروسی چون نصف جهان هستند، این بیتِ پروین اعتصامی را نصب العین خود کنند:

نیکو، نکوست، غازه و گلگونه

نبود ضرور، چهرۀ زیبا را

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "عروسِ اصفهان پیرایش می خواهد نه آرایش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عروسِ اصفهان پیرایش می خواهد نه آرایش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید