نگرانی هایی درباره تخریب قسمتهایی از محدوده قلعه تاریخی ضرغام در کهنوج

به گزارش وبلاگ پاییز، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، نگرانی هایی درباره تخریب قسمتهایی از محدوده قلعه تاریخی ضرغام در کهنوج ایجاد شده است.

نگرانی هایی درباره تخریب قسمتهایی از محدوده قلعه تاریخی ضرغام در کهنوج

گفته می گردد این قلعه به وسیله شخصی به نام امیرسعید خان رودباری ساخته و از زمان ساخت این قلعه اطلاعات دقیقی در دست نیست؛ گرچه بعضی تخمین زده اند قلعه ضرغام در دوران سلجوقی ها ساخته شده است.

بنابر بعضی مستندات تاریخی، این مکان تا زمان سلطنت قاجار در منطقه برقرار بوده تا اینکه در زمان شورش آقاخان محلاتی حاکم کرمان علیه حکومت قاجار و پناه بردن به این قلعه در سال 1257، قلعه به توپ بسته و بخشی از آن نیز تخریب می گردد.

اوایل دهه 60 هم برای ساخت منبع آب بخشی از این قلعه تخریب می گردد اما حالا اهالی کهنوج که این میراث برجا مانده در تاریخ را دوست می دارند نگران هستند بخش دیگری از این قلعه در نتیجه فعالیت های عمرانی شهرداری تخریب نگردد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمان گفت: سند قلعه به نام خانواده ضرغام است و بدون هماهنگی میراث فرهنگی، گفت و گویی با شهرداری نموده اند که در اختیار شهرداری بگذارند.

سعید شاهرخی افزود: میراث فرهنگی ورود می نماید و اگر این قلعه در اختیار شهرداری هم گذاشته شده، مانع نمی شویم اما شهرداری نمی تواند خارج از ضوابط حمایتی از این مکان هر کاری انجام دهد.

وی ادامه داد: با وزارت میراث صحبت کردیم که مقرر شد نمایندگانی از وزارت میراث فرهنگی برای آنالیز موضوع از نزدیک به کهنوج بیایند.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمان زمان تعیینی برای این سفر ارائه نکرد اما درباره وجود منبع آب در این قلعه گفت: این منبع از سالهای گذشته وجود داشته است و اگر تیم کارشناسی میراث حضور پیدا کند همه موارد از جمله احتیاج به بازسازی، بازسازی یا برطرف موانع مزاحم را مورد آنالیز قرار می دهد.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهنوج هم در این زمینه گفت: قلعه کهنوج جزو مستثنیات است و ثبت ملی نشده است.

موسی ابراهیمی با بیان اینکه جلوی ساخت و سازها در اطراف قلعه از سال 86 که میراث فرهنگی در کهنوج دارای نمایندگی شد گرفته شده، افزود: قرار است کارشناسان از کرمان در محل حضور یابند و حریم دقیق قلعه تعیین گردد.

وی ادامه داد: از دستگاه ها از جمله شهرداری خواسته ایم اعتباراتی اختصاص دهند تا این بنا بازسازی گردد.

ابراهیمی یادآور شد: فرماندار کهنوج هم بیان کرد که 10 میلیارد ریال در نظر گرفته و امیدواریم تخصیص داده گردد.

این مسئول افزود: در گذشته سرمایه گذار برای بازسازی و ایجاد سایت گردشگری اعلام آمادگی کرد اما موافقت نشد که در اختیار میراث قرار گیرد.

وی در خصوص فعالیت اخیر شهرداری در کنار این قلعه نیز شرح داد: شهرداری درخواست داده جاده کنونی را تسطیح کند و تخریبی صورت نگرفته است.

منبع: همگردی

به "نگرانی هایی درباره تخریب قسمتهایی از محدوده قلعه تاریخی ضرغام در کهنوج" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگرانی هایی درباره تخریب قسمتهایی از محدوده قلعه تاریخی ضرغام در کهنوج"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید