پذیرش دانشجویان رشته گردشگری متناسب با نیاز جامعه صورت نمی گیرد
به گزارش وبلاگ پاییز، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، پذیرش دانشجویان رشته گردشگری متناسب با نیاز جامعه صورت نمی گیرد.
محمد قاسمی خوزانی در خصوص شرایط رشته های گردشگری و هتلداری در کشور اظهار کرد: با توجه به اینکه ما برای آموزش دانشجویان رشته های گردشگری و هتلداری از اساتید مجرب و متخصص استفاده نمی کنیم، این امر باعث شده تا فارغ التحصیلان رشته های گردشگری بدون هیچ تخصص و تجربه ای وارد جامعه شوند.
وی افزود: در حال حاضر عده زیادی از اساتید، متناسب با تخصص خود تدریس نمی کنند و تا زمانی که به این موضوع توجه نشود شاهد حضور اساتیدی هستیم که انتها نامه و تخصص آنها متناسب با گردشگری و هتلداری نیست، اما متاسفانه در دانشگاه ها علیرغم نبود استاد متخصص این دو رشته، مدیریت گردشگری تدریس می شود.
این مدرس هتلداری و فعال گردشگری ادامه داد: تا زمانی که از اساتید متخصص و مجرب برای آموزش رشته گردشگری و هتلداری استفاده نکنیم، این اقدام در نهایت ختم به این می شود که کتابهایی را در دست داشته باشیم که تخصصی نیست و تنها آموزش را با مواردی که جمع آوری کردند تا رزومه ای برای خود داشته باشند برای تدریس استفاده می کنند.
وی اعلام کرد: اساتید به روزمه پژوهشی که باید داشته باشند هیچ توجهی نکرده و تنها به این فکر هستند که رزومه ای را هر چند بی کیفیت ارائه کنند؛ در نتیجه اگر از اساتید متخصص که حوزه فعالیت آنها گردشگری و یا انتها نامه دکتری گردشگری دارند، استفاده کنیم قطعا منجر به این خواهد شد تا در این زمینه پیروز تر و با کیفیت تر عمل کنیم.
قاسمی خوزانی شرح داد: برگزاری کارگاه های تخصصی از جمله موارد و راهکارهایی است که توانمندی اساتید را به خصوص در ارتباط با طرح ها و پژوهش ها افزایش می دهد، اما متاسفانه عده ای از اساتید مدرس در رشته گردشگری و هتلداری با چنین مدلی آشنا نیستند و نمی توانند طرح امکان سنجی گردشگری و همچنین امکان سنجی مالی را انجام دهند. متاسفانه برخی از اساتید حتی توان محاسبه و ارزیابی اکولوژیکی توسعه گردشگری را ندارند و در دانشگاه ها مباحثی را تدریس می کنند که مورد احتیاج و در اولویت جامعه نیست.
وی با بیان اینکه متاسفانه این پیوند میان احتیاجهای اجرایی کاربردی و همچنین سرفصل ها انجام نشده، اعلام کرد: افرادی این سرفصل ها را می نویسند که اصلا در حوزه گردشگری کار پژوهشی معناداری انجام نداده اند. بسیاری از سرفصل هایی که نوشته می شود از طریق اساتید غیرمجرب و غیر تخصصی است. افرادی که نوشتن سرفصل ها را انجام می دهند در واقع مسیر را روشن می کنند و نباید فردی غیر متخصص این هدف و روشنگری را انجام دهد.
وی با بیان اینکه ما نگرش سیستمی بر روی حوزه گردشگری نداریم، افزود: ما باید در سرفصل ها مباحث تخصصی را از طریق متخصصان و افرادی که در این حوزه فعالیت دارند و آگاه از احتیاجها هستند را تغییر دهیم تا بدانند چه مسائلی دارای اهمیت و متناسب با آنها طرح می شود.
این مدرس هتلداری و فعال گردشگری گفت: در کارگاه های تخصصی که مرتبط با گردشگری است باید افراد متخصص موضوعات مرتبط و مورد احتیاج جامعه را مطرح کنند و این افراد توانمند مطالب تخصصی را به صورتی الزام آور نیز ارائه کنند. حتی دانشجویان می توانند کارورزی خود را این گونه و در این کارگاه ها سپری کنند تا میزان تخصص این افراد نیز افزایش پیدا کند.
وی اظهار کرد: مواردی که ارائه شد نشان دهنده این است که ما با این شرایط و شرایط آموزشی بازار مطلوبی را هم نداریم و احتیاج است دوره های آمایش گردشگری داشته باشیم تا دانشجویان معنای آمایش را درک کنند. همچنین طرح های الزام آوری مانند طرح آمایش سرزمینی و طرح های هادی وجود دارد که دانشجویان اصلا این طرح ها را نمی شناسند و از آنها اطلاع ندارند که این امر باعث عدم پیروزیت در حوزه گردشگری می شود.
قاسمی خوزانی با اشاره به اینکه اکنون شاهد کمبود طرح های الزام آور و ایجاد تخصص به نام آمایش گردشگری هستیم، اعلام کرد: باید در این حوزه ها آسیب شناسی هایی صورت گیرد و از این مسئله آگاه باشیم که عمده بدنه کشور به چه مسائلی احتیاج و مدیریت در این حوزه ها در چه جایگاهی واقع شده است.
وی افزود: زمانی که تعداد دانشجویان کارشناسی جهانگردی 6258 نفر است بر چه اساسی این تعداد را برای این رشته پذیرش کردند که در آینده با این حجم از فارغ التحصیل در این رشته روبرو شویم که قطعا نارضایتی هایی را به همراه دارد و آنگونه که باید تخصص و آگاهی این رشته را هم ندارند و اصلا این تعداد احتیاج کشور نیست.
این مدرس هتلداری و فعال گردشگری گفت: بنابراین توجه به این مسائل باعث می شود که تناسب سازی در خصوص رشته های گردشگری و تعداد پذیرش دانشجو صورت گیرد و بدانیم چه رشته هایی مورد احتیاج است و به بازاریاب گردشگری احتیاج داریم.
وی در خصوص شرایط خراسان رضوی در حوزه آموزش رشته های گردشگری شرح داد: با توجه به اینکه مقطع دکتری رشته های گردشگری در خراسان رضوی وجود ندارد و مدیران هم هیچ تقاضا و احساس احتیاجی در این خصوص نمی کنند و اینکه خراسان رضوی استانی پهناور و بزرگترین قطب گردشگری را داراست نباید از ظرفیت کمی برخوردار باشد.
قاسمی خوزانی تاکید کرد: واقعیت این است که ما در خراسان رضوی سازمان های مختلفی داریم که به نوعی فرهنگی است و اگر بتوانیم موارد اجرایی را با احتیاجهای علمی و آموزشی کنار هم قرار دهیم قطعا اقدامات و راهکارهای مختلفی تحقق پیدا می کند که باعث می شود مسائل آموزشی رشته گردشگری نیز مرتفع شود.
منبع: همگردی