چرا برگ سبز گمرکی خودروهای وارداتی به خریداران ارائه نمی گردد؟

به گزارش وبلاگ پاییز، در میانه سومین سال ممنوعیت واردات خودرو، زمزمه هایی مبنی بر لغو این دستور ناگهانی به گوش می رسد. دولت و مجلس هر کدام به طرزی محافظه کارانه، چراغ سبز خود را نسبت به این موضوع نشان داده اند. این در حالی است که هیچ یک از این قوا، رسماً برنامه ای برای آزادسازی واردات خودرو اعلام نکرده اند.

چرا برگ سبز گمرکی خودروهای وارداتی به خریداران ارائه نمی گردد؟

در تیر ماه سال 1396 یک باره واردات خودرو و ثبت سفارش های نو متوقف شد. مسئولان وقت، علت این وقفه ناگهانی را به روزرسانی سایت گمرک اعلام کردند. اما 6 ماه بعد از این اتفاق، یعنی در پنجم دی 1396 محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت در کمیسیون اصل 90 به معضل بلاتکلیفی خودروهای وارداتی و بسته شدن سامانه ثبت سفارش اشاره نمود و درباره حل این مشکل به واردنمایندگان اطمینان خاطر داد.

در همان روزها واردات خودرو با سبک و سیاق نو بار دیگر موقتا آزاد شد. سامانه ثبت سفارش خودرو در حالی شروع به کار کرد که براساس یک قانون نو به واردنمایندگان اعلام شد واردات برای خودروهای بالای 40 هزار دلار همچنان ممنوع است. از سوی دیگر همزمان با این اتفاق تعرفه 45 درصدی واردات خودرو(تا قبل از 1396) که به 95 درصد تغییر نموده بود، به حدود 105 درصد رسید.

واردات خودروهای خارجی از ابتدای تیرماه سال 97 عملا ممنوع شد و این ممنوعیت وارداتی باعث شد تا مسائل زیادی در بازار خودروهای خارجی ایجاد شده و بعلاوه خودروسازان نیز در این زمینه دچار مسائلی شوند که حتی تا مدتی برای ورود قطعات نیز دچار مشکل بودند و فراوری نیز به پایین ترین سطح خود رسید.

بیشتر بخوانید: عایدی 10 هزار میلیارد تومانی دولت از آزادسازی واردات خودرو از منطقه ها آزاد

بعد از گذشت 10 ماه از این اتفاق، مسئولان تصمیم گرفتند خودروهای موجود در گمرک های کشور را با دلار 17 هزار تومانی ترخیص نمایند. این تصمیم انتها باعث شد در اردیبهشت 1398 خودروهایی که حدود 22ماه در گمرک ها خاک می خوردند، ترخیص و وارد بازار شوند.

اما مساله دیگر مربوط به گارانتی خدمات پس از فروش است که گفته می گردد شرکت های نمایندگی های رسمی باید به غیر نمایندگی ها گارانتی خدمات پس از فروش بدهند. این در شرایطی است که به گفته صاحبان خودرو این شرکت ها اعلام نموده اند که دیگر نمایندگی رسمی نیستند و در تحریم ها عزل شده اند و علتی ندارد که بخواهند تعهد سه ساله خدمات پس از فروش داشته باشند. از سویی دیگر این خودروها بیش از سه سال است که در گمرکها به جای مانده و دیگر شامل خدمات پس از فروش نمی شوند؛ بنابراین گارانتی به آنها اختصاص پیدا نمی نماید.

در حال حاضر، اغلب خودروهای وارداتی موجود در بازار آزاد که به وسیله نمایشگاه داران پشت ویترین نمایشگاه ها عرض اندام می نمایند، خودروهایی هستند که پس از ممنوعیت واردات در تیرماه 1396 برای ماه ها در گمرک زمین گیر شدند و خاک خوردند.

با توجه به این که همه این خودرو در پارکینگ های روباز نگهداری می شوند و زیر بارش و آفتاب قرار گرفته اند، معمولا رنگ بدنه آنها از بین رفته و حتما احتیاج به احیای رنگ دارند. از دیگر مواردی نیز که به قطع یقین در این خودروها خراب شده اند می توان به تایرها و باتری اشاره نمود.

برگ سبز گمرک، شناسنامه خودروهای وارداتی است و طبق قانون باید به خریدار تحویل گردد اما منابع مطلع می گویند بعضی شرکت های وارد نماینده و نمایشگاه داران که در پی سودجویی هستند، از این کار امتناع می نمایند.

تاریخ ورود و خروج خودروهای وارداتی که به گمرک می رسند دقیقا در سامانه گمرک کشور ثبت و در برگ سبز گمرکی خودروها درج می گردد.

سندی که به عنوان یکی از مدارک خودروهای وارداتی طبق قانون سازمان حمایت مصرف نمایندگان باید در اختیار خریداران این خودروها قرار بگیرد. ارائه یا عدم تحویل برگ سبز گمرکی خودروهای وارداتی، ده ها میلیون تومان سود یا زیان را عاید معامله گران این خودروها می نماید.

برگ سبز گمرکی خودروهای وارداتی همان مدرکی است که باید هنگام خرید خودروهای وارداتی به عنوان یکی از مدارک خودرو مطابق قانون به خریداران تحویل داده گردد. اتفاقی که متاسفانه این روزها رخ نمی دهد زیرا خریداران خودروهای وارداتی از اهمیت این سند بی خبرند. در این میان بعضی افراد ممکن است به تاریخ کارتکس خودرو رجوع نمایند که البته این تاریخ برای تشخیص زمان دقیق ترخیص خودرو از گمرک معتبر نیست.

به وسیله همین برگ سبز گمرکی خریدار و فروشنده می توانند به طور دقیق، زمان ورود و خروج خودروهای وارداتی در گمرک را پیگیری نمایند. اما در این میان بعضی نهادهای اجرایی، وارد نمایندگان و نمایشگاه های خودروهای وارداتی این سند را به بهانه های مختلف در اختیار خریداران قرار نمی دهند.

بیشتر بخوانید: ماجرای واردات خودروی کارنموده به کجا رسید؟

از آنجا که 90 درصد خودروهای وارداتی بعد از تیر ماه 1396 و پس از ماه ها معطلی در گمرک ترخیص شده اند، واردنمایندگان یا دلال ها برای فروش راحت تر و گران تر خودروهای خود این موضوع را به خریداران اعلام نمی نمایند.

به عنوان مثال بعضی نمایشگاه های خودرو هنگام فروش خودروهای وارداتی بدون هیچ سندی اعلام می نمایند که این خودرو جزو خودروهای مانده در گمرک نیست و بدون نشان دادن هیچ سندی، این خودروها را با قیمت بالا به مشتریان می فروشند.

از سوی دیگر هنگام خرید نیز در صورت نداشتن برگ سبز گمرکی به وسیله فروشنده با مطرح کردن این موضوع که این خودرو جزو آن دسته از خودروهایی است که بعد از تیر ماه 1396 (و پس از ماه ها توقف در گمرک) ترخیص شده اند، آن را با قیمتی بسیار پایین تر از بهای واقعی از فروشنده خریداری می نمایند.

منبع: بلاگ دیوار

به "چرا برگ سبز گمرکی خودروهای وارداتی به خریداران ارائه نمی گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا برگ سبز گمرکی خودروهای وارداتی به خریداران ارائه نمی گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید