26 معترض در تعطیلات سال نو میانمار کشته شدند

به گزارش وبلاگ پاییز، بر اساس گزارش رسانه های میانماری، روز گذشته 26 نفر از معترضان این کشور در تعطیلات سال نوی میانمار به دست ارتش کشته شدند.

26 معترض در تعطیلات سال نو میانمار کشته شدند

به این ترتیب آمار کشته شدگان به کودتای نظامی میانمار که از اول ماه فوریه سال جدید میلادی شروع شده به 738 نفر رسیده است.

رسانه میانماری ایروادی خاطرنشان کرد: دستکم 26 شهروند میانماری در طول تعطیلات سال نو کشته شده اند. احتمال افزایش تلفات به علت وخیم بودن حال تعدادی از مجروحان وجود دارد.

مردم میانمار سال نو خود را با آب بازی جشن می گیرند و تا سال گذشته آن ها با پاشیدن آب بر روی یکدیگر، تعطیلات پنج روزه سال نو را سپری می کردند.

اما سال جاری مردم این کشور تصمیم دریافتد برای گرامی داشتن یاد افرادی که در طول اعتراض به کودتا توسط ارتش میانمار کشته شده اند، جشن آب پاشی را برگزار ننمایند و در خیابان های شهرهای مختلف این کشور تظاهرات صلح آمیز انجام دهند.

اما این تظاهرات صلح آمیز با دخالت نیروهای امنیتی میانمار به خشونت کشیده شد.

خشم از انتشار تصاویر زندانیان شکنجه شده در میانمار

انتشار تصاویر معترضان زندانی در میانمار با چهره هایی خونین در شبکه تلوزیونی وابسته به ارتش این کشور، خشم مردم میانمار را بر انگیخته است.

گروه های ناظر در میانمار خواهان اقدام دنیای علیه ارتش میانمار شدند و از شکنجه و قتل زندانیان توسط ارتش این کشور ابراز نگرانی کردند.

الجزیره گزارش داد: تصاویر منتشر شده از چهار مرد و دو زن نشان می دهند که آن ها قبل از فیلم برداری مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند.

انجمن زندانیان سیاسی در میانمار در بیانیه ای گفت: ارتش از شکنجه به عنوان یک ابزار سیاسی استفاده می نماید. اگر جامعه دنیای اقدام نکند، بدون شک شکنجه و قتل ادامه خواهد یافت.

کیم جولیف یک محقق روابط مدنی و نظامی میانمار گفت: انتشار این تصاویر یک هدف را دنبال می نماید. ارتش به دنبال ایجاد وحشت در میان مردم است و نشان می دهد از توسل به خشونت ابایی ندارد.

عفو زندانیان توسط ارتش میانمار

فرمانده ارتش میانمار در حالی که بیش از سه هزار نفر از معترضان هفته گذشته بازداشت شده اند ،23 هزار نفر از زندانیان از جمله 137 شهروند خارجی را از زندان آزاد کرد.

شبکه میانماری ام آر تی وی همچنین خاطرنشان کرد که مین انگ لانگ فرمانده ارتش میانمار حکم محکومیت زندانیان دیگر را کاهش داده است.

این اقدامات به مناسبت فرا رسیدن سال نو در میانمار اجرا شده است.

هنوز مشخص نیست که در میان افراد آزاد شده، معترضان به کودتا و رهبران سیاسی این کشور حضور دارند یا نه.

رمضانی سخت برای مسلمانان روهینگیا ساکن در میانمار

تحلیل گران و فعالان اجتماعی اعلام نموده اند که کودتای نظامی در میانمار مسلمانان روهینگیا در این کشور را با شرایط وخیم تری روبرو نموده است و آن ها برای روز دریافت در ماه رمضان با شرایط بسیاری سختی روبرو هستند.

کودتا در میانمار موجب نگرانی بیشتری در مورد شرایط اقلیت ها بخصوص جامعه مسلمانان روهینگیا شده است که در گذشته هم با سرکوب خشونت آمیز ارتش میانمار رو به رو شده اند.

این درحالی است که بیش از یک میلیون از مهاجران روهینگیا در اردوگاه های مهاجران در بنگلادش با خطر آتش سوزی و آینده ای نامعلوم روبرو هستند.

میانمار مسلمانان روهینگیا را مهاجران غیرقانونی می داند و از دادن تابعیت به روهینگیایی ها خودداری می نماید و بسیاری از آن ها در طول چند دهه گذشته برای فرار از آزار و سرکوب ناچار از ترک کشور میانمار شده اند. در پی سرکوب سال 2017 در استان راخین نیز هزاران تن روهینگیایی ها کشته شدند و بیش از 700 هزار تن به بنگلادش فرار کردند.

ناصر زکریا رییس مرکز فرهنگی روهینگیا در شیکاگو گفت: مسلمانان روهینگیا در خطر بزرگی قرار دارند. آن ها نمی توانند از خود دفاع نمایند. ارتش قدرت زیادی دارد. روهینگیایی ها بازداشت ،شکنجه و به قتل می رسد و در ماه رمضان با شرایط سختی روزه می گیرند.

به گفته فعالان اجتماعی بیش از 149 هزار مسلمان روهینگیایی از سال 2012 تا به امروز به صورت اجباری در اردوگاه های مهاجران زندانی شده اند.

زکریا افزود: مین انگ لانگ فرمانده ارتش میانمار زمانی اعلام نموده بود که مسلمانان روهینگیا یک پروژه ناتمام از جنگ دنیای دوم در میانمار هستند.

سازمان ملل مسلمانان روهینگیا را ستمدیده ترین گروه اقلیت در دنیا معرفی نموده است. این گروه از زمان استقلال میانمار در سال 1948 با تبعیض و سرکوب روبرو بوده است.

انگیزه کودتای میانمار

ارتش میانمار یک دهه پس از موافقت با انتقال قدرت به دولت غیرنظامی، در اولین روز از ماه فوریه (آبان) با تصاحب قدرت به وسیله اجرای یک کودتا علیه دولت آنگ سان سوچی، ضمن اعلام شرایط فوق العاده برای مدت یک سال، سوچی و سایر رهبران سیاسی را بازداشت کرد.

میانمار که با نام برمه هم شناخته می گردد مطابق قانون اساسی سال 2008 یک جمهوری پارلمانی است اما بعضی منابع خارجی همچنین این کشور را یک رژیم اقتدارگرا می شناسند. ارتش میانمار از سال 1962 تا 2011 بر میانمار حکومت می کرد اما همچنان بخشی از قدرت را در اختیار خود نگاه داشته و تمام قدرت را به غیرنظامیان نداده است.

این کودتا موجب ایجاد فضای نگرانی و هراس در این کشور جنوب آسیا شده که پیش از حرکت به سمت حکومت دموکراتیک در سال 2011 نزدیک به 50 سال تحت حکومت های سرکوبگر نظامی قرار داشته است. بازداشت آنگ سان سوچی رئیس دولت و سایر سیاستمداران یادآور روزهایی است که بسیاری امیدوار بودند آن ها را پشت سر گذاشته باشند.

کودتای ارتش پس از چندین هفته تنش و اختلاف بین نظامیان و دولت در پی انتخابات پارلمانی آبان ماه و شکست حزب مخالف دولت مورد حمایت ارتش روی داد. حزب مخالف با ادعای تقلب خواهان تکرار انتخابات شد اما کمیسیون انتخابات از ادعای تقلب حمایت نکرد. این اولین کودتای ارتش علیه یک دولت غیرنظامی از سال 1962 و همچنین نقض آشکار قانون اساسی است که ارتش هم وعده محترم شمردن آن را داده بود. ، ایرنا

منبع: ایران آنلاین

به "26 معترض در تعطیلات سال نو میانمار کشته شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "26 معترض در تعطیلات سال نو میانمار کشته شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید