آمادگی انجمن ارتقای کتابخانه های عمومی برای همکاری با مدرسه ها

به گزارش وبلاگ پاییز ، در بیانیه محمد حسن زاده - استاد دانشگاه تربیت مدرس و رئیس انجمن ارتقای کتابخانه های عمومی ایران - آمده است: ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ

آمادگی انجمن ارتقای کتابخانه های عمومی برای همکاری با مدرسه ها

نون سوگند به قلم و آنچه می نویسند

بار دیگر، در آستانه بهار دانایی و ماه مهر و مهربانی قرار داریم. امسال در حالی به استقبال بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید می رویم که به دلیل شیوع کرونا، شرایط به کلی با سال های گذشته متفاوت است. از یک سو، شوق آموختن در دل و جان معلمان و دانش آموزان جاری است و از سوی دیگر، مسئولین و خانواده ها نگران سلامتی دانش آموزان و دست اندرکاران دخیل در امر آموزش و پرورش هستند. در این شرایط خوف و رجاء و در کنار این شوق و دلواپسی تواَمان، شیوه های آموزش نیز دچار تحول و دگردیسی شده است.

سیاستگذاران، مجریان، آموزگاران و حتی خانواده ها با فضای آموزش تلفیقی (حضوری-الکترونیکی) آشنا شده و با کاربست فناوری های نوین و سامانه های آموزش الکترونیکی خو گرفته اند. اقدامات دولت برای فراهم آوری ملزومات و تدوین و اجرای سیاست های تسهیل گر نیز شدت بیشتری گرفته است. هرچند هنوز نقاطی از کشور و همچنین بخشی از خانواده ها به لحاظ زیرساخت های فناوری و اتصال پذیری با مشکلاتی دست به گریبان هستند، اما مهمترین کمبود و دلواپسی نبود یا کمبود سواد اطلاعاتی در بین خانواده هاست که موجبات نگرانی نحوه تعامل دانش آموزانِ نوورود به فضای مجازی را فراهم می آورد.

حضور پیروز و اثربخش در فضای مجازی به ویژه برای نسل جدید، مستلزم کسب مهارت های اطلاع یابی و سواد اطلاعاتی مناسب از سوی معلمان، خانواده ها و دانش آموزان است تا ضمن پیشگیری از آسیب های احتمالی ویرانگر، بسترهای بهره گیری حداکثری از شیوه های نوین آموزشی نیز فراهم شود. همان گونه که در بیانیه های سالیان پیش نیز اشاره شده است، کتابخانه های عمومی کشور با گستره وسیعِ ملّی از ظرفیت های بالقوه مناسبی برای کمک به مدارس در گوشه و کنار کشور برخوردارند و مهمتر از آن، کتابداران شاغل در کتابخانه های عمومی، با شوق و اشتیاق وافر علاقه مند به همکاری با مدارس در تامین منابع اطلاعاتی و ارائه خدمات مربوط به ارتقای سواد اطلاعاتی هستند. تجربیات جهانی نشان می دهد که همکاری کتابخانه ها و مدارس، به ارتقای بازدهی آموزش در مدارس انجامیده است. دستیابی به این مهم، نیازمند برونگرایی هر چه بیشتر کتابخانه های عمومی از یک سو، و گرایش و تعامل هر چه بیشتر مدارس به کتابخانه های عمومی محل خود از سوی دیگر است.

تسریع اقدامات جاری و رفع چالش های سخت افزاری و نرم افزاری به همفکری، همکاری و همکمک بین سازمان ها، نهادها و بخش های مختلف نیاز مبرم داشته و بستری برای همدلی مومنانه در راستای اعتلای میهن عزیزمان مهیا ساخته است. انجمن علمی ارتقای کتابخانه های عمومی ایران طبق وظیفه بنیادین خود به سیاق سال های پیشین ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی جدید و بهار دانش به همه خانواده ها، به ویژه خانواده فرهیخته آموزش و پرورش کشورمان، آمادگی خود را برای هرگونه همکاری و تسهیل گری در این زمینه اعلام می دارد و برای همگان آرزوی پیروزیت دارد.

با آرزوی توفیق الهی

14 شهریور 1399

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "آمادگی انجمن ارتقای کتابخانه های عمومی برای همکاری با مدرسه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمادگی انجمن ارتقای کتابخانه های عمومی برای همکاری با مدرسه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید