با آدم های منفی اینگونه رفتار کنید!

به گزارش وبلاگ پاییز، افراد منفی، هیچ منطقی را نمی پذیرند

مقابله با این افراد کمی سخت است اما نکته جالب اینجاست برخی از این افراد از آثار مخرب خود بر اطرافیان خبر ندارند و یا از ایجاد رفتارهای تنش آمیز لذت می برند که البته تعداد آنها روز به روز زیاد هم می گردد. وجود این افراد هر محیطی را بسیار ناآرام و استرس زا می نماید. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

با آدم های منفی اینگونه رفتار کنید!

اثرات مخرب استرس را دست کم نگیرید. شاید بهتر است بدانید با استرس زیاد، آثار منفی جبران ناپذیری به مغزتان وارد خواهید کرد. این آثار طولانی مدت به نورون های هیپوکمپوس مغزتان ضربه میزند.

هیپوکمپوس بخشی از مغز است که مسئولیت حافظه و استدلال را بر عهده دارد. گذراندن هفته ها استرس می تواند آثار تخریبی غیر قابل بازگشت روی دندریت های نورون (بخشی از نورون که باعث ایجاد ارتباط بین آن ها می گردد) و تحمل ماه ها استرس می تواند برای همواره نورون ها را از بین ببرد. استرس یک مانع غیر قابل تماشا در راه موفقیت است و می تواند بر عملکرد مغز شما اثرات منفی بسیاری بگذارد.

بسیاری از منابع استرس در محیط کار به راحتی قابل یافتن هستند. اگر مؤسسه غیرانتفاعی شما درصدد دریافت مبلغی برای ادامه حیات خود است، طبیعتا شما نیز استرس بسیاری متحمل خواهید شد؛ اما به احتمال زیاد راهی برای مدیریت این استرس پیدا نموده اید. اما به غیر از منابع معین، برخی منابع استرس غیر قابل پیش بینی هستند که بیشترین آثار مخرب را روی شما دارند.

تحقیقات تازه در دانشگاه فردریش شیلر آلمان نشان می دهند که قرار گرفتن در معرض محرک هایی با تأثیرات منفی قوی بر شما (همان تأثیراتی که هنگام برخورد با افراد منفی دچار آن می شوید)، باعث می شوند مغز پاسخی با استرس بسیار زیاد داشته باشد. علت افراد منفی هر چه باشد، باید طوری با آن ها برخورد کرد تا هزینه های سنگین آن را پرداخت نکنید.

توانایی مدیریت احساسات و حفظ آرامش زیر فشار، تأثیر مستقیم بر عملکرد شما دارد. TalentSmart تحقیقی با مشارکت بیش از نیم میلیون انسان انجام داده است که نشان می دهد بیش از 90 درصد افراد با عملکرد بالا، توانایی بسیار زیادی در کنترل احساسات خود در شرایط استرس زا دارند و می توانند در این شرایط آرامش خود را حفظ نمایند. این افراد استراتژی هایی برای مقابله با افراد منفی دارند تا آن ها را کنار بگذارند و تأثیرات منفی آن ها را خنثی نمایند.

هر چند روش های بسیاری برای مقابله با این افراد وجود دارد که در ادامه می توانید بخشی از مهم ترین و برترین آن ها را مشاهده کنید. مهم ترین مورد در این نکات این است که در نظر داشته باشید توانایی شما برای کنترل خود، بسیار بیشتر از آن چیزی است که تصور می کنید.

1. مشخص مرز و محدودیت

افراد منفی خبری بد هستند؛ چرا که غرق در مشکلاتند و راه چاره ها را نمی بینند. آن ها می خواهند افراد دیگر را نیز با خود همراه نمایند تا در خصوص افکار مخرب خود حس خوبی داشته باشند. برخی افراد برای رعایت ادب به صحبت های افراد منفی گوش می دهند و این دقیقا همان مرز بین یک گوش شنوای خوب و غرق شدن در افکار منفی این افراد است.

شما می توانید این اتفاقات را با ایجاد محدودیت و فاصله گرفتن از این افراد در زمان های لازم، از خود دور کنید. این موضوع را از زاویه ای دیگر ببینید: آیا حاضر هستید در کنار یک فرد سیگاری برای مدت طولانی بنشینید و اجازه بدهید دود سیگار او وارد ریه های شما گردد؟ شما از این افراد فاصله می گیرید و در مقابل افراد منفی نیز باید همین فرایند را طی کنید. یکی از راه های مقابله با افراد منفی پرسیدن این سؤال است که چه روشی برای حل مشکل دارید. با این سؤال افراد منفی یا ساکت خواهند شد یا مکالمه را در جهت سازشی پیش خواهند برد.

2. خود را بالاتر بکشید

افراد منفی اعصاب شما را به هم می ریزند چون غیرمنطقی هستند. در این مورد اصلا اشتباه نکنید: رفتار آن ها کاملا نقطه مقابل علت و منطق است. پس چرا به خود اجازه می دهید که پاسخی احساسی به آن ها بدهید و در گرداب آن ها گرفتار شوید؟ هر چقدر فرد غیر منطقی تر باشد، کار برای شما برای فرار از تله آن ها راحت تر است. از کوشش برای برخوردی متقابل مانند آن ها خودداری کنید. از این افراد فاصله بگیرید و طوری با آن ها برخورد کنید که در واقع این افراد پروژه ای علمی هستند (یا می توان گفت شما همچون روانشناسی برای آن ها هستید). اصلا احتیاجی نیست به آشفتگی احساسی آن ها واکنشی نشان دهید.

3. از احساسات خود آگاه باشید

حفظ فاصله عاطفی، احتیاج به آگاهی دارد. اگر ندانید افراد چگونه شما را عصبی می نمایند، نمی توانید جلوی این کار آن ها را بگیرید. برخی اوقات ممکن است شما خود را در شرایطی بیابید که احتیاج به بازیابی دارید و برترین راهِ رو به جلو را انتخاب کنید. این موضوع طبیعی است و باید از سپری شدن و صرف زمان برای این کار ترسی نداشته باشید.

موضوع را این گونه ببینید: اگر یک فرد که پایداری روانی ندارد به شما نزدیک گردد و بگوید او جان اف. کندی است، به احتمال زیاد وی را جدی نخواهید گرفت. اگر شما نیز همکاری با اخلاق مخرب دارید، برخی اوقات بهتر است تنها لبخند بزنید و از کنار سخن آن ها بگذرید. اگر می خواهید با این افراد مقابله کنید، بهتر است برای خود زمان خریداری کنید و پس از یافتن راه چاره مناسب این کار را بکنید.

4. برای خود مرزهایی مشخص کنید

این مورد بخشی است که بسیاری از افراد در آن ضعف دارند یا آن را نادیده می گیرند. برخی تصور می نمایند که چون با افراد منفی زندگی و کار می نمایند، راهی برای کنترل آشوب به وجود آمده ندارند. البته این موضوع ممکن است درست باشد. زمانی که خود را بالاتر از فرد دیگر ببینید، می توانید مشاهده کنید که رفتارهای آن ها قابل پیش بینی و قابل درک است. این موضوع باعث خواهد شد تشخیص بدهید چه زمان و چه موقع با افراد منفی روبرو شوید و چه زمانی آن ها را نادیده بگیرید. برای مثال، حتی اگر شما با فردی روی پروژه ای خاص تیمی کار می کنید لزوما احتیاجی نیست با تمامی افراد گروه به صورت یکسان ارتباط و برخورد داشته باشید.

می توانید برای خود مرزی مشخص کنید؛ اما این کار را باید عاقلانه و پویشگرانه انجام دهید. اگر اجازه بدهید کارها فرایند طبیعی خود را طی نمایند، خود را در شرایط سخت بسیاری خواهید یافت. اگر مرز مشخص کنید و بدانید چه موقع و چه زمانی احتیاج به مقابله با افراد منفی دارید، می توانید بخش بزرگی از آشفتگی به وجود آمده را کنترل کنید. باید سلاح های خود را حفظ و از مرزهای خود دفاع کنید تا زمانی که فردی خواست به آن ها دست اندازی کند، آمادگی لازم را داشته باشید.

5. از مبارزه و کوشش دست برندارید

افراد باهوش می دانند کوشش بدون وقفه چه اهمیتی دارد، به خصوص اگر در محیطی سمی باشند. در مشاجره ها، احساسات کنترل نشده باعث می شوند تا درگیر مبارزه ای شوید که می تواند آثار مخرب بسیاری روی شما داشته باشد. اگر احساسات خود را بشناسید و پاسخی مناسب داشته باشید، می تواند مشاجره ها را عاقلانه برگزینید و در زمان مناسب وارد جنگ شوید.

منبع: الی گشت

به "با آدم های منفی اینگونه رفتار کنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با آدم های منفی اینگونه رفتار کنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید