9 برنامه غذایی عالی برای سلامت کلی بدن و کاهش وزن

به گزارش وبلاگ پاییز، رژیم های غذایی صرفا برای کاهش وزن نیستند. شما می توانید با رعایت رژیم های غذایی اصولی و سالم علاوه بر لاغری، عادت های غذایی خود را بهبود بخشیده و سلامت کلی بدنتان را تامین کنید. این تغییر سبک زندگی مطمئنا می تواند در طولانی مدت سلامت عمومی بدن را تامین کند. البته انتخاب یک برنامه غذایی مناسب برای بدن از بین انبوه رژیم ها و برنامه های غذایی گوناگون بسیار سخت است.

9 برنامه غذایی عالی برای سلامت کلی بدن و کاهش وزن

در این مطلب از وبلاگ پاییز مگ می خواهیم 9 برنامه غذایی که برای سلامت کلی بدن و کاهش وزن بسیار مناسب هستند و آسیبی به ارگان های بدن نمی رسانند را معرفی کنیم. البته از قلم نیاندازید که اولویت در این برنامه های غذایی سلامت بدن و تغییر سبک زندگی به سبکی سالم است.

آنچه می خوانید:

1. رژیم غذایی مدیترانه ای

2. رژیم غذایی DASH

3. رژیم غذایی منعطف گیاهخواری

4. رژیم غذایی MIND

5. رژیم غذایی WW

6. رژیم غذایی روزه متناوب

7. رژیم غذایی حجم سنجی

8. رژیم غذایی کلینیک مایو

9. رژیم غذایی کم کربوهیدرات

1. رژیم غذایی مدیترانه ای

رژیم غذایی مدیترانه ای از دوران قدیم به عنوان یک استاندارد طلایی برای تغذیه، پیشگیری از بیماری، سلامتی و طول عمر در نظر گرفته شده است. تمام این مزایا براساس نوع مواد غذایی و روش استفاده از آن ها به دست می آید.

جزئیات رژیم غذایی

رژیم غذایی مدیترانه ای براساس غذاهای سنتی مردم کشورهایی مثل ایتالیا و یونان مصرف می نمایند تنظیم شده است و در آن مواد غذایی زیر دیده می گردد:

  • سبزیجات
  • میوه ها
  • غلات کامل
  • ماهی
  • آجیل
  • عدس
  • روغن زیتون

بعلاوه در این سبک باید مواد غذایی مثل تخم مرغ، مرغ و لبنیات را در حد اعتدال مصرف کرد و از گوشت قرمز هم به شکل محدودی استفاده کرد.

محدودیت های رژیم غذایی

  • غلات تصفیه شده
  • چربی های ترانس
  • گوشت های فرآوری شده
  • غذاهایی با شکر اضافه
  • غذاهای فرآوری شده

فیله ماهی حسون جنوب پمینا - 700 گرم

97,100

91,800

تومان

فیله ماهی شوریده جنوب پمینا - 500 گرم

234,500

217,100

تومان

خرید ماهی

مشاهده همه

مزایای سلامتی رژیم غذایی

این رژیم غذایی تاکید بر مصرف غذاهای فرآوری نشده یا کم فرآوری شده دارد و در کنار مصرف گیاهان می تواند باعث کاهش خطر ابتلا به چندین بیماری مزمن گردد. بعلاوه این رژیم غذایی امید به زندگی را در افرادی که از آن پیروی می نمایند افزایش می دهد. جالب است بدانید که رژیم غذایی مدیترانه ای اثرات پیشگیرانه ای در برابر بعضی از سرطان ها دارد.

این رژیم غذایی در نگاه اول برای کاهش خطر بیماری های قلبی طراحی شده است اما مطالعات مختلفی که روی آن اجرا شده نشان می دهد که الگوی غذایی گیاهی همراه با چربی غیراشباع زیاد، می تواند به کاهش وزن افراد هم یاری کند.

در آنالیز کامل و تحلیلی که در 5 مطالعه اخیر اجرا شده است معین شده است که رعایت رژیم غذایی مدیترانه ای در یک سال، تاثیر چشمگیری در کاهش وزن افراد داشته است. جالب است بدانید که نتایج این تحقیقات با تحقیقاتی که روی رژیم های کم کربوهیدرات اجرا شده مشابه است.

در مطالعه ای دیگر که روی بیش از 500 فرد بزرگسال در مدت زمان 12 ماه انجام شد معین شد که رعایت رژیم غذایی مدیترانه ای سرعت کاهش وزن را نسبت به دیگر رژیم ها 2 برابر می نماید. بعلاوه مواد غذایی این رژیم غنی از آنتی اکسیدان است که خنثی کردن رادیکال های آزاد، با التهاب و استرس اکسیداتیو مبارزه می نماید.

در مطالعات اخیر معین شده است که رژیم غذایی مدیترانه ای خطر اختلالات روانی مثل زوال شناختی و افسردگی را هم کاهش می دهد. بعلاوه مصرف گوشت کمتر در این رژیم غذایی، باعث ایجاد شرایط پایدارتری برای زیست بوم طبیعی زمین می گردد.

معایب رژیم غذایی

این رژیم غذایی بر مصرف محصولات لبنی هیچ تاکیدی ندارد، به همین علت اگر قرار است این رژیم را رعایت کنید باید روش های مطمئنی برای مصرف کلسیم و ویتامین D انتخاب کنید.

2. رژیم غذایی DASH

DASH یک برنامه غذایی است که برای یاری به درمان یا پیشگیری از ایجاد فشار خون بالا طراحی شده است. در این رژیم غذایی بر خوردن میزان زیادی میوه، سبزیجات، غلات کامل و گوشت بدون چربی تاکید شده است. بعلاوه مصرف نمک، گوشت قرمز، شکر و چربی در آن کم است. DASH یک رژیم لاغری نیست، اما اغلب افرادی که آن را رعایت می نمایند خبر از کاهش وزن خود داده اند.

جزئیات رژیم غذایی

رژیم غذایی DASH وعده های غذایی خاصی از گروه های مواد غذایی مختلف را توصیه می نماید. تعداد وعده هایی که در این رژیم غذایی مصرف می گردد ارتباط مستقیمی با میزان کالری دریافتی شما دارد. مثلا یک فرد عادی در این رژیم این وعده های غذایی را مصرف می نماید:

  • 5 وعده سبزیجات
  • 5 وعده میوه
  • 7 وعده کربوهیدرات سالم مثل غلات کامل
  • 2 وعده لبنیات کم چرب
  • 2 وعده یا کمتر گوشت بدون چربی

علاوه بر این ها، مصرف آجیل و دانه ها به میزان 2 تا 3 بار در هفته توصیه می گردد.

مزایای سلامتی رژیم غذایی

این رژیم غذایی می تواند سطح فشار خون و چندین عامل خطرزا در ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهد. بعلاوه در تحقیقات معین شده است که این برنامه غذایی می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه و کولورکتال (سرطان روده بزرگ) را هم کم کند.

مطالعاتی که روی این برنامه غذایی اجرا شده نشان می دهد رعایت آن می تواند به کاهش وزن افراد هم یاری کند. مثلا در 13 مطالعه اخیر، افرادی که 8 تا 24 هفته از رژیم غذایی DASH پیروی نموده بودند وزن بیشتری نسبت به دیگران کم نموده اند.

در مطالعه دیگری هم مشاهده شده است که افراد بزرگسال مبتلا به چاقی، بعد از 12 هفته رعایت این رژیم نه تنها وزن کلی بدنشان کم شد، بلکه درصد چربی بدن و توده های چربی آن ها هم بدون کاهش بافت ماهیچه ای کم شده است. نکته قابل توجه در این رژیم غذایی، مبارزه با علائم افسردگی و بعلاوه ریسک ابتلا به آن است.

معایب رژیم غذایی

این نکته را هم نباید فراموش کرد که کاهش مصرف نمک با افزایش مقاومت به انسولین و اختلالاتی که به علت کمبود پتاسیم ایجاد می گردد ارتباط مستقیم دارد. البته در این مورد احتیاج به انجام تحقیقات بیشتری داریم، اما بهتر است در صورت انتخاب این رژیم غذایی، مراقب میزان پتاسیم دریافتی بدنتان باشید.

3. رژیم غذایی منعطف گیاهخواری

شاید بتوان گفت گیاهخواری محبوب ترین رژیم غذایی در دنیا است. عده ای به علت حمایت از حیوانات حفظ زیست بوم طبیعی زمین گیاهخوار می شوند و عده ای دیگر برای استفاده از مزایای سلامتی این برنامه غذایی را انتخاب می نمایند. رژیم های گیاهخواری همواره هم سخت نیست. در نسخه انعطاف پذیرتر گیاهخواری مصرف محصولات حیوانی ممنوع نیست اما باید در حد اعتدال مصرف شوند.

جزئیات رژیم غذایی

رژیم های گیاهخواری عادی مصرف انواع گوشت را ممنوع یا محدود می نماید و در بعضی از آن ها مصرف لبنیات حیوانی هم مجاز است. هواداران رژیم غذایی وگان مصرف هیچ ماده غذایی با منشا حیوانی، حتی لبنیات و عسل، مجاز نیست. اما در رژیم منعطف گیاهخواری اینگونه نیست و فقط مصرف مواد غذایی با منشا حیوانی کمی محدود می گردد. اصول رعایت این برنامه غذایی این ها هستند:

  • مصرف پروتئین گیاهی به جای حیوانی
  • مصرف میوه ها، سبزیجات، حبوبات و غلات کامل به میزان زیاد
  • مصرف غذاها به طبیعی ترین شکل به جای مصرف غذاهای فرآوری شده
  • محدود کردن مصرف قند و شیرینی

محدودیت های رژیم غذایی

در این برنامه غذایی گاهی می توانید گوشت و محصولات حیوانی را هم مصرف کنید اما میزان آن نباید زیاد باشد.

مزایای سلامتی رژیم غذایی

مطالعات نشان داده است که رژیم های غذایی طراحی شده براساس گیاهخواری می تواند باعث بهبود بعضی از بیماری های مزمن گردد. مثلا بهبود نشانگرهای سلامت متابولیک، کاهش فشار خون و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 از مزایای رعایت رژیم های غذایی گیاهخواری است.

بعلاوه گیاهخواری می تواند در کاهش وزن هم موثر باشد. ذکر این نکته هم لازم است که افرادی که در پی یک سبک زندگی پایدار و هماهنگ با محیط زیست هستند می توانند با کاهش مصرف گوشت از کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، کاهش جنگل زدایی و کاهش تخریب خاک حمایت نمایند.

معایب رژیم غذایی

رعایت رژیم های گیاهخواری در طولانی مدت می تواند سخت باشد. این کار در رژیم هایی که مصرف گوشت را ممنوع یا محدود می نماید سخت تر هم می گردد.

4. رژیم غذایی MIND

این رژیم غذایی ترکیبی از رژیم های DASH و مدیترانه ای است و با ایجاد یک الگوی غذایی، بر سلامت مغز تمرکز دارد.

جزئیات رژیم غذایی

رژیم غذایی MIND مثل برنامه غذایی منعطف گیاهخواری برنامه غذایی دقیقی ندارد، اما می گوید که در هر روز باید از هر 10 گروه غذایی در وعده غذایی هفته استفاده کرد. همین موضوع می تواند مواد مغذی مورد احتیاج مغز را تامین نموده و در افزایش سلامت آن نقشی اساسی داشته باشد. در هر هفته از رژیم غذایی MIND باید وعده های غذایی به شکل زیر مصرف گردد:

  • 6 وعده یا بیشتر سبزیجات سبز رنگ
  • 1 وعده سبزیجات غیرنشاسته ای
  • 5 وعده یا بیشتر آجیل

سایر غذاهایی که مصرف آن ها در این رژیم غذایی آزاد و مناسب است:

  • انواع توت ها
  • لوبیا
  • روغن زیتون
  • غلات کامل
  • ماهی
  • گوشت پرندگان

قارچ دکمه ای کامل ملارد - 400 گرم

36,000

تومان

سیب زمینی Fresh میزان 1 کیلوگرم

16,000

تومان

خرید میوه و سبزیجات

مشاهده همه

مزایای سلامتی رژیم غذایی

تحقیقات نشان می دهد که رژیم غذایی MIND می تواند در کاهش خطرات ابتلا به آلزایمر در افراد موثر باشد. بعلاوه این برنامه غذایی در افزایش مهارت های شناختی، نسبت به سایر رژیم ها، بیشتر است. کند کردن فرآیند زوال عقل و بهبود انعطاف پذیری در کهنسالان هم از مزایای سلامتی قابل توجه این رژیم غذایی است.

کارشناسان می گویند این رژیم ممکن است در به تاخیر انداختن آغاز اختلالات حرکتی در بیماران پارکینسون هم موثر باشد. با توجه به کاهش وزن در دو رژیم غذایی DASH و مدیترانه ای، رعایت این برنامه غذایی هم می تواند منجر به کاهش وزن گردد.

یکی از راه های کاهش وزن در این رژیم کاهش یا قطع مصرف غذاهای زیر است:

  • کره
  • پنیر
  • گوشت قرمز
  • غذای سرخ شده
  • شیرینی ها

5. رژیم غذایی WW

نام این رژیم غذایی از عبارت Weight Watchers (به معنای ناظران بر وزن) گرفته شده و در گذشته یک رژیم لاغری محبوب در سراسر دنیا بوده است. در این رژیم مصرف هیچ ماده غذایی ممنوع نیست، اما باید براساس تعداد امتیازات مجاز روزانه غذا بخورید تا به وزن ایدئال برسید.

جزئیات رژیم غذایی

این رژیم غذایی مبتنی بر امتیازاتی است که به کالری، چربی، فیبر و ارزش غذایی نوشیدنی ها داده می گردد. شما باید برای رسیدن به وزن ایدئال به برنامه امتیازبندی روزانه خود پایبند باشید و بیشتر از آن مصرف نکنید.

مزایای سلامتی رژیم غذایی

در مطالعاتی که اخیرا اجرا شده معین شده است افرادی که رژیم WW را رعایت می نمایند 2.6٪ بیشتر از افرادی که از رژیم های دیگر استفاده می نمایند وزن کم نموده اند. بعلاوه وزن ایدئال در افرادی که این رژیم را رعایت می نمایند پس از گذشت چند سال حفظ شده است.

انعطاف پذیری در نوع و میزان مصرف مواد غذایی، رعایت این رژیم را بسیار آسان نموده است. افرادی که محدودیت های غذایی دارند، مثل افرادی که آلرژی های غذایی خاص دارند، می توانند به راحتی این رژیم را رعایت نموده و با هیچ مسئله ای روبرو نشوند.

معایب رژیم غذایی

درست است که این رژیم غذایی انعطاف پذیر است اما رعایت آن در طولانی مدت می تواند پرهزینه باشد. مزایای سلامتی و بالینی این رژیم غذایی معمولا بعد از گذشت 52 هفته (یک سال و یک ماه) قابل مشاهده خواهند بود. بعلاوه اگر امتیاز شماری را براساس مصرف مواد غذایی ناسالم انجام دهید، می تواند اثربخشی آن را از بین برده و حتی به سلامتی تان آسیب برساند.

6. رژیم غذایی روزه متناوب

روزه متناوب یک استراتژی غذایی است که براساس چرخه ای از دوره های روزه داری و غذاخوردن طراحی شده است. مدل های مختلفی از این رژیم غذایی وجود دارد و مشهورترین آن روش 16/8 است. یعنی شما باید کل کالری مورد احتیاج یک روز را باید در 8 ساعت دریافت کنید و در 16 ساعت دیگر هیچ غذایی نخورید.

روش 5:2 یک مدل دیگر از رژیم روزه متناوب است که میزان کالری مصرفی روزانه را 2 روز در هفته به 500 تا 600 کالری محدود می نماید. این یک رژیم لاغری است که تاثیرات عمیق و قدرتمندی بر سلامت بدن و مغز دارد.

جزئیات رژیم غذایی

زمان مجاز برای مصرف غذا در رژیم روزه داری متناوب محدود است، پس کار برای محدود کردن میزان کالری دریافتی آسان است. به همین علت رعایت این رژیم می تواند باعث کاهش وزن گردد. البته اگر در زمان مجاز بیش از حد بخورید نتیجه قطعا برعکس خواهد بود.

مزایای سلامتی رژیم غذایی

روزه داری متناوب اثرات ضدپیری، افزایش حساسیت به انسولین، بهبود سلامت مغز و کاهش التهابات دارد. مطالعات علمی در فاز حیوانی و انسانی نشان می دهد که روزه داری متناوب می تواند سلامت قلب را افزایش داده و طول عمر را بیشتر کند. بعلاوه این رژیم در کاهش وزن موثر است.

در آنالیز های اجرا شده معین شده است که روزه داری متناوب در یک دوره 2 هفته تا 1 ساله می تواند باعث کاهش وزن از 0.8٪ تا 13٪ گردد. این میزان از کاهش وزن در هیچ رژیم دیگری مشاهده نشده است. بعلاوه این رژیم غذایی با حفظ توده عضلانی، فرآیند چربی سوزی را افزایش داده و متابولیسم را بهبود می بخشد.

قوانین و مقررات این رژیم غذایی مثل دیگر رژیم ها نیست و احتیاجی به خریدهای خاص و پردردسر برای پخت غذا ندارد. روزه داری متناوب را با هر نوع غذایی می توانید رعایت کنید و با یک برنامه غذایی ساده هم می توانید با این رژیم کاهش وزن داشته باشید. نکته مجذوب کننده در این رژیم، کمتر شدن میزان پخت وپز و ظرف شستن در آن است چون تعداد وعده های غذایی مصرفی کمتر از هر رژیم دیگری است.

معایب رژیم غذایی

به طور کلی روزه داری متناوب برای اغلب بزرگسالانِ سالم بی خطر است. اما افرادی که به افت سطح قند خون حساس هستند باید قبل از آغاز روزه داری متناوب با یک متخصص تغذیه مشورت نمایند. افراد زیر در گروهی که به افت سطح قند خون حساس هستند قرار می گیرند:

  • افرادی که دیابت دارند.
  • افرادی که وزن کمی دارند.
  • افرادی که به اختلال خوردن دچار هستند.
  • خانم هایی که باردار هستند یا به نوزادشان شیر می دهند.

7. رژیم غذایی حجم سنجی

رژیم غذایی حجم سنجی به وسیله باربارا رولز، استاد تغذیه دانشگاه پن استیت، طراحی شده و به جای یک رژیم غذایی سخت، سبک زندگی فرد را در طولانی مدت تغییر می دهد.

جزئیات رژیم غذایی

این برنامه غذایی برای کاهش وزن طراحی شده و از شما می خواهد از غذاهای سرشار از مواد مغذی کم کالری و پر آب بهره ببرید. بعلاوه مصرف غذاهای پرکالری مثل کوکی ها، آب نبات ها، آجیل ها، دانه ها و روغن ها هم در این رژیم محدود است.

این رژیم غذاها را بر اساس تراکم کالری به 4 دسته تقسیم می نماید:

  • دسته اول؛ شامل غذاهای بسیار کم کالری مثل میوه ها و سبزیجات بدون نشاسته، شیر بدون چربی و سوپ هایی با آب گوشت می گردد.
  • دسته دوم؛ شامل غذاهای کم کالری مثل میوه ها و سبزیجات نشاسته ای، غلات، غلات صبحانه، گوشت کم چرب، حببات و غذاهای مخلوط کم چرب می گردد.
  • دسته سوم؛ شامل غذاهایی با کالری میانه مثل گوشت، پنیر، پیتزا، نان و بستنی می گردد.
  • دسته چهارم؛ شامل غذاهای پرکالری مثل بسکوئیت ها، چیپس، آب نبات شکلاتی، آجیل، کره و روغن می گردد.

وعده های غذایی در این رژیم معمولا از ترکیب غذاهای دسته اول و دوم تشکیل می گردد و میزان بسیار محدودی از دسته سوم و چهارم را در خود جای می دهد. بعلاوه روزانه 30 تا 60 دقیقه ورزش در روز هم در این رژیم توصیه می گردد.

محدودیت های رژیم غذایی

مصرف هیچ ماده غذایی در این رژیم غذایی کاملا ممنوع نیست.

مزایای سلامتی رژیم غذایی

این رژیم مصرف غذاهای مغذی کم کالری اما سرشار از فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی را توصیه می نماید. مصرف این مواد می تواند میزان مواد مغذی در بدن را افزایش داده و کمبودهای تغذیه ای را از بین ببرد. میزان غذاهای فرآوری شده در این رژیم غذایی محدود است و در نتیجه، خطر ابتلا به بعضی از سرطان ها و بیماری های قلبی را کاهش می دهد. آنالیز های اجرا شده روی بیش از 3000 نفر که این رژیم را دنبال می نمایند نشان داده است که این رژیم می تواند منجر به کاهش وزن گردد.

معایب رژیم غذایی

درست است که این رژیم مزایای سلامتی زیادی دارد و در کاهش وزن موثر است، اما برای رعایت آن باید درک صحیحی از میزان مواد مغذی موجود در مواد غذایی مختلف داشته باشید. در غیر این صورت، صرفا با کاهش میزان کالری مصرفی، ممکن است میزان مواد مغذی موجود در وعده های غذایی را هم کاهش دهید. این موضوع تاثیرات منفی زیادی بر سلامتی خواهد داشت.

8. رژیم غذایی کلینیک مایو

رژیم غذایی کلینیک مایو به وسیله یک کلینیک تغذیه ای با همین نام طراحی شده است.

جزئیات رژیم غذایی

این رژیم غذایی با هدف تغییر سبک زندگی طراحی شده و رفتارهای ناسالم تغذیه ای را با رفتارهای سالم جایگزین می نماید. این رژیم می تواند بر افزایش طول عمر و کاهش وزن موثر باشد. مصرف هیچ ماده غذایی در این برنامه غذایی ممنوع نیست، اما یک هرم غذایی در آن طراحی شده که میزان غذاهایی که مصرف می کنید و بعلاوه میزان ورزش مورد احتیاج را معین می نماید.

میوه ها، سبزیجات و فعالیت بدنی پایه هرم را تشکیل می دهند. کربوهیدرات ها در لایه بعدی و پروتئین و لبنیات در بالای کربوهیدرات ها قرار دارند. بعد از آن چربی ها و در نوک هرم هم شیرینی ها قرار دارند. این رژیم غذایی شامل دو مرحله است. مرحله اولیه 2 هفته است که برای کاهش وزن با معرفی 5 عادت سالم تر و ترک 5 عادت ناسالم آغاز می گردد.

مرحله دوم بیشتر یک تغییر سبک زندگی است که برای طولانی مدت طراحی شده و درباره انتخاب غذاهای مغذی، میزان آن ها و بعلاوه نوع و میزان فعالیت بدنی به شما آموزش می دهد.

مزایای سلامتی رژیم غذایی

درباره این رژیم غذایی تحقیقات کمی اجرا شده است اما هواداران آن می گویند در طول 2 هفته اول توانسته اند تا 4.5 کیلوگرم و در مرحله دوم تا 1 کیلوگرم وزن کم نمایند. فیبر مصرفی در این رژیم غذایی بسیار زیاد است و در نتیجه می تواند احساس سیری را بیشتر نموده، در کاهش وزن موثر باشد. کارشناسان معتقدند رعایت این رژیم غذایی می تواند در کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 موثر باشد.

معایب رژیم غذایی

تمام برنامه غذایی، دستورالعمل اجرا، تمرینات و دستور پخت غذاهای این رژیم غذایی در اینترنت به صورت رایگان موجود است اما خرید مواد غذایی مورد احتیاج این رژیم می تواند بسیار هزینه بر باشد.

9. رژیم غذایی کم کربوهیدرات

رژیم های کم کربوهیدرات از محبوب ترین رژیم ها برای کاهش وزن هستند. از جمله رژیم های کم کالری می توان به رژیم اتکینز، رژیم کتوژنیک (کتو) و رژیم کم کربوهیدرات با چربی بالا (LCHF) اشاره نمود. بعضی از این رژیم ها مصرف کربوهیدرات را به شدت کم می نمایند اما بعضی دیگر مصرف آن را به کمتر از 10٪ تا 30٪ کل کالری مصرفی روزانه کاهش می دهند.

جزئیات رژیم غذایی

رژیم های کم کربوهیدرات با کاهش کربوهیدرات و افزایش پروتئین و چربی در رژیم غذایی کار می نماید. البته مصرف پروتئین در این رژیم نسبت به رژیم های کم چرب، بیشتر است. این نکته مهمی است چون مصرف پروتئین می تواند به کاهش اشتها، افزایش متابولیسم و حفظ توده عضلانی یاری کند. در این رژیم ها بدن از اسیدهای چرب به جای کربوهیدرات استفاده می نماید تا انرژی مورد احتیاج خود را به دست آورد.

گوشت قیمه ای گوساله رالاگ - 1000 گرم

364,000

تومان

گوشت چلوگوشتی گوساله ممتاز رالاگ - 1000 گرم

364,000

تومان

خرید گوشت قرمز

مشاهده همه

مزایای سلامتی رژیم غذایی

تحقیقات نشان داده است که رژیم های غذایی کم کربوهیدرات می توانند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را، با کاهش سطح کلسترول و فشار خون، کم کند. بعلاوه این رژیم ها ممکن است سطح قند خون و انسولین را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بهبود ببخشد.

مطالعات زیادی نشان می دهند رژیم های کم کربوهیدرات می توانند به کاهش وزن یاری نمایند و از رژیم های کم چرب هم موثرتر باشند. در مطالعه ای که 68128 شرکت نماینده در آن آنالیز شدند، معین شد که رژیم های کم کربوهیدرات نسبت به رژیم های کم چرب، باعث کاهش وزن بیشتری می گردد. بعلاوه این رژیم ها در سوزاندن چربی های مضر شکم کاملا موثر هستند.

معایب رژیم غذایی

در بعضی از موارد مشاهده شده است که پیروی از رژیم کم کربوهیدرات باعث افزایش سطح کلسترول بد (LDL) و مسائل گوارشی شده است. در شرایط بسیار نادر، رعایت یک رژیم کم کربوهیدرات ممکن است باعث ایجاد شرایط متابولیک بسیار خطرناک کتواسیدوز گردد. در صورتی که این شرایط درمان نگردد می تواند باعث مرگ گردد.

مرور کلی

رژیم های غذایی مختلف می توانند باعث کاهش وزن شما شده و فواید منحصربه فردی برای سلامتی شما داشته باشند. بعضی از محبوب ترین رژیم های غذایی مدیترانه ای، WW، MIND، DASH، روزه داری متناوب، گیاهخواری منعطف، کم کربوهیدرات، کلینیک مایو و حجم سنجی از برترین و سالم ترین رژیم های غذایی برای کاهش وزن و تغییر سبک زندگی هستند.

البته مثل همواره توصیه ما به شما این است که قبل از آغاز هر رژیم غذایی حتما با یک متخصص تغذیه مشورت کنید تا براساس شرایط بدن شما تغییراتی در آن ایجاد کند. با این کار از بروز عوارض رژیم غذایی جلوگیری نموده و با خیالی آسوده روی کاهش وزن و تغییر سبک زندگی تان تمرکز می کنید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت وبلاگ پاییز مگ را بخوانید.

منبع: healthline

منبع: دیجیکالا مگ

به "9 برنامه غذایی عالی برای سلامت کلی بدن و کاهش وزن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 برنامه غذایی عالی برای سلامت کلی بدن و کاهش وزن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید