بچه ها با خواندن کلاس اولی، کتاب اولی با داستان آشنا می شوند، جمله های کتاب فارسی خشک و رسمی هستند

به گزارش وبلاگ پاییز، به گزارش خبرنگار خبرنگاران (ایبنا)، مجموعه کتاب های داستانی 40جلدی کلاس اولی، کتاب اولی در پنج سطح از سوی انتشارات کتاب های فندق منتشر شده است. این مجموعه باهدف ترویج کتاب خوانی و یاری به مهارت روان خوانی دانش آموزان کلاس اول تألیف شده است. بعلاوه فرصتی طلایی برای پرورش مهارت روان خوانی و کتاب خوانی بچه ها است. این کتاب ها به شیوه ای مجذوب کننده و شیرین بچه ها را به دنیای خیال انگیز داستان ها می برند.

بچه ها با خواندن کلاس اولی، کتاب اولی با داستان آشنا می شوند، جمله های کتاب فارسی خشک و رسمی هستند

کلاس اول دبستان فرصتی طلایی برای کتاب خوان شدن بچه ها ماست و کتاب درسی برای پرورش مهارت روان خوانی و کتاب خوانی بچه ها کافی نیست. والدین اگر می خواهند که دانش آموز کلاس اولی شان در همان ماه های اول آموزش، حروف الفبا را به خوبی یاد بگیرد، باید از معجزه داستان خوانی غافل نشوند. هرکدام از کتاب های کلاس اولی، کتاب اولی براساس حروفی نوشته شده اند که کلاس اولی ها درس به درس با آنها پیش می روند.

با این شیوه کودک می تواند هر زمان با آموزش حروف مدرسه، کتاب داستان مربوط به همان حروف را به تنهایی بخواند و از همان ماه های اول لذت باسواد شدن را بچشد. سپس با انجام فعالیت های پایانی هر کتاب و خواندن جمله هایی طولانی تر، دایره واژگان را توسعه دهد. بچه های که در ابتدای مسیر فارسی آموزی هستند با خواندن داستان های سطح 1 تا 5 می توانند مرحله به مرحله و گام به گام با حروف الفبا و صداهای بیشتری آشنا شوند؛ به مرور کتاب های پرحجم تری بخوانند، مهارت خواندن و نوشتن خود را ارتقا دهند و اعتمادبه نفس بیشتری پیدا نمایند. به همین منظور گفت وگویی داشتیم با مژگان کلهر، یکی از نویسندگان این مجموعه که در ادامه می خوانید:

ایده نوشتن این مجموعه چطور به فکر تان رسید؟

ایده اصلی کار را آتوسا صالحی عنوان نمود و بعد از تصویب شدن طرح به وسیله نشر افق، من، معصومه یزدانی و لاله جعفری و صالحی گروهی تشکیل دادیم و با هم فکری هم کلیت کار به این شکل منتشر شد.

آیا کودکی که این مجموعه را می خواند این احتمال برایش وجود دارد که با خواندن این کتاب ها و شیوه آموزش دچار تضاد گردد؟

خیر. فکر نکنم دچار تضاد گردد؛ این کتاب ها در تکمیل آموزش های کلاس اول هستند، با یاد گرفتن تدریجی حروف الفبا، بچه ها می توانند کتاب های سطح های مختلف را بخوانند؛ در اصل یاری می نمایند به روان خوانی کودک؛ چون کتاب فارسی کلاس اول به تنهایی برای روان خوانی کودک کافی نیست.

چه خلاهایی در کتاب های درسی و سرفصل ها دیدید که فکر کردید با این کتاب ها پر می گردد؟

قصد ما این بود که بچه ها را از همان ابتدای یادگیری با داستان و ادبیات آشنا کنیم، چیزی که در کتاب های فارسی اصلا وجود ندارد! به خصوص فارسی اول دبستان. جمله های کتاب فارسی خشک و رسمی هستند و اصلا حس برانگیز نیستند. ما می خواستیم یک کلاس اولی با یادگرفتن فقط پنج حرف ببیند که می تواند کتاب بخواند و دیگر لازم نیست بزرگ ترها برایش داستان بخوانند و همین حس خوبی به کودک می دهد. حس استقلال و بزرگ شدن و باسواد شدن.

شیوه نگارش داستان و موضوعات سفارشی بود یا خودتان به این نتیجه رسیدید که از این داستان ها و ژانرها بهره ببرید؟

شیوه کار سفارشی نبود، ما براساس حرف هایی که در هر سطح یک کلاس اولی یاد می گیرد، داستان ها را نوشته ایم؛ مثلا اگر حرف ص را یاد گرفته است، سعی می کنیم از کلماتی که ص دارند در داستان مان استفاده کنیم. انتخاب سوژه ها اختیاری بود و هر نویسنده خودش تصمیم می گرفت چه داستانی بنویسد و در نهایت کار در جمع خوانده و با نظر دوستان اصلاح و در خاتمه کار برای چاپ ارسال می شد؛ البته باید از تصویرگرهای توانای این مجموعه هم یادی کنم که با تصاویر زیبا متن ها را کامل نموده اند.

سعی کردید در خلق داستان ها چه عنصری را موضوع قرار دهید؟ یعنی موضوع داستان دینی، ایرانی، اصول زندگی و... باشد.

ما سعی کردیم تنوع را در کارهایمان رعایت کنیم، از نظر انتخاب شخصیت، فضاسازی، تمرین های آخر کتاب و انتخاب سوژه ها و حتی پیامی که هر داستانی برای مخاطب کلاس اولی دارد.

درباره سطح بندی ها شرح دهید؛ اینکه بر چه اساسی مجموعه را به پنج سطح تقسیم کردید؟

این مجموعه در پنج سطح نوشته شده است. در سطح اول فقط پنج حرف و یک حرکت اَ را می خوانند و با اینکه تعداد کلمات در این سطح محدود است؛ اما سعی نموده ایم از ادبی بودن کار چیزی کم نگردد و داستانی مستقل برای بچه ها خلق نموده ایم.

در سطح دو، پنج حرف دیگر به حرف های سطح یک اضافه می شوند و تعداد کلماتی که یاد می گیرند بیشتر و بیشتر می گردد و همین طور تا سطح پنج پیش می روند. در سطح پنج تمام حروف الفبا را خوانده اند و می توانند تمام کلمه ها را بخوانند. ما براساس کتاب فارسی اول دبستان این سطح بندی را انجام داده و پیش رفته ایم و با اعراب گذاری یاری نموده ایم بچه ها راحت تر متن ها را بخوانند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "بچه ها با خواندن کلاس اولی، کتاب اولی با داستان آشنا می شوند، جمله های کتاب فارسی خشک و رسمی هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بچه ها با خواندن کلاس اولی، کتاب اولی با داستان آشنا می شوند، جمله های کتاب فارسی خشک و رسمی هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید