شورای همکاری خلیج فارس 2015؛ از جنگ افروزی در یمن تا بحران مالی

به گزارش وبلاگ پاییز، پادشاهی سلمان، ائتلاف سعودی علیه یمن ، کاهش بهای نفت و تاثیر آن بر بودجه و هزینه های مختلف این کشور به اضافه میانجیگری عمان در صحنه یمن از جمله مهم ترین تحولاتی است که است که اعضای شورای همکاری خلیج فارس در سال 2015 شاهد آن بودند.

شورای همکاری خلیج فارس 2015؛ از جنگ افروزی در یمن تا بحران مالی

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ پاییز به نقل از روزنامه رای الیوم، پادشاهی ملک سلمان بن عبدالعزیز به عنوان جانشین ملک عبدالعزیز که در ژانویه سال گذشته فوت کرد، میانجیگری عمان در صحنه یمن و نیز بین ایران و آمریکا و تغییرات مهم اجتماعی و مالی در بین اعضای شورای همکاری خلیج فارس مهم ترین رخدادهایی است که این کشورها در سال 2015 با آن روبرو بودند.

مهم ترین تحولات هر یک از اعضای شورای همکاری خلیج فارس در سطوح مختلف سیاسی، اجتماعی، نظامی و مالی بر اساس گزارش این رسانه عرب به توضیح زیر است:

عربستان

مهم ترین رخدادی که عربستان در شروع سال 2015 شاهد آن بود پادشاهی ملک سلمان بن عبدالعزیز بوده است. وی به عنوان جانشین ملک عبدالله بن عبدالعزیز انتخاب شد.

با به قدرت رسیدن ملک سلمان، محمد بن نایف به عنوان ولیعهد انتخاب شده و محمد بن سلمان نیز جانشین ولیعهد معرفی گردید تا جایی که بعضی این تحولات را به مثابه دمیدن خون تازه و جوان به هرم قدرت در کشور دانستند.

رهبری ائتلاف موسوم به مشروعیت منصور هادی

در سطح نظامی نیز عربستان رهبری ائتلاف موسوم به حمایت مشروعیت از عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی فراری یمن علیه جنبش انصار الله و نیروهای ارتش این کشور را (با هدف بازگرداندن مزدور خود به قدرت) دست گرفت.

ریاض همچنین پس از آن از تشکیل ائتلاف اسلامی به منظور مبارزه با تروریسم و افراط گرایی با حضور 34 کشور اطلاع داد آن هم در شرایطی که سوالاتی درباره گروه های تروریستی مطرح بوده و بعضی کشورها نیز از اینکه نام آنها ضمن اعضای این ائتلاف اعلام شده است، ابراز شگفتی کردند.

مهم ترین رخداد مالی عربستان در سال 2015 اعلام بودجه سال 2016 تحت تاثیر کاهش قیمت نفت بود.

امارات متحده عربی

در سال میلادی ای که گذشت، امارات مراسم تشییع تعدادی از نظامیان خود را که در جریان عملیات موسوم به توفان قاطعیت به رهبری سعودی در یمن از دست داده بود، برگزار کرد و به کوشش های خود برای مبارزه با تروریسم ادامه داد.

در سطح مالی نیز نکته قابل ملاحظه در امارات بالابردن بهای سوخت و ربط دادن آن به قیمت های جهانی بود که به این ترتیب امارات اولین کشور عربی خلیج فارس بود که چنین اقدامی را انجام داد.

در سطح اجتماعی نیز موضوع معروف به شبح ریم در صدر مسائل اجتماعی نهاده شد به این معنی که در این حادثه این تبعه اماراتی یک شهروند آمریکایی را به ضرب چاقو به قتل رساند.

علاوه بر این امارات در بین کشورهای عربی از نظر شاخص رفاه اجتماعی رتبه نخست را به خود اختصاص داد و پس از آن به ترتیب کویت، عربستان و مغرب نهاده شدند.

کویت

در سطح امنیتی مهم ترین رخداد این کشور انفجار در مسجد امام صادق(ع) بود که داعش مسئولیت آن را به عهده گرفت. این انفجار 27 قربانی داشت.

در سطح نظامی نیز موضوع قانون خدمت نظامی در کشور مطرح شد در حالی که وزارت دفاع آمادگی خود را برای اجرای این قانون در طول دو سال اظهار داشت.

در کنار این موضوع، میزبانی کشور از بزرگترین آموزش نظامی در خاک و آب با مشارکت نیروهای آمریکایی و کشورهای عرب خلیج فارس تحت عنوان پایان 2015 مطرح شد.

در سطح اجتماعی نیز کویت در صدر فهرست کشورهای عربی حامی اصل برابری بین زن و مرد نهاده شد.

بحرین

بحرین در زمینه نظامی در سال 2015 در صدر رسانه های انگلیس در ارتباط با افتتاح اولین پایگاه دریایی آن در خاک بحرین نهاده شد.

به اضافه اینکه اخبار مربوط به اعزام نیرو به اردن نیز حائز اهمیت بود، زیرا به این ترتیب بحرین بعد از امارات دومین کشوری بود که در چارچوب کوشش بین المللی علیه داعش نیروهای خود را راهی اردن کرد.

اما در سطح اجتماعی موضوع سلب تابعیت 72 نفر از شهروندان بحرینی در راستای اقدامات وزارت کشور تحت عنوان حفظ امنیت و مبارزه با تروریسم (ادامه اقدامات تجاوزکارانه و ضد بشری آل خلیفه) سرو صدا به پا کرد.

قطر

میزبانی قطر از بازی های جام جهانی فوتبال سال 2022 و به عبارت دقیق تر فیفا در ماه نوامبر به جای برگزاری آن طبق معمول در تابستان جلب توجه کرد.

همچنین مسئولان قطری تاثیرگذاری حوادث فیفا بر میزبانی جام جهانی فوتبال را تکذیب کردند.

در بخش نظامی و سیاسی نیز مهم ترین موضوع سال گذشته در قطر این بود که سفیر ترکیه در دوحه از تصمیم برای تاسیس پایگاه نظامی با گنجایش سه هزار نظامی در خاک قطر اطلاع داد آن هم در شرایطی که موضوع میانجیگری قطر در بین گروه های تروریستی مانند جبهه النصره و نیز عملیات تبادل اسیران با لبنان نیز جلب توجه کرد.

اما در زمینه مالی و اجتماعی مهم ترین رخداد سال گذشته در قطر اعلام لغو نظام کفالت و اعلام قانون جدید ساماندهی ورود و خروج مسافران و مسائل اقامت آنان بود.

عمان

در سطح سیاسی و دیپلماتیک، عمان بر نقش مهم خود در میانجیگری بین ایران و آمریکا و نقش مهم خود به عنوان حلقه ارتباطی بین طرف های مختلف یمن تاکید داشت.

اما در بخش اجتماعی سفر هری شاهزاده انگلیس به عمان و پایکوبی با شمشیر و معرفی چند منطقه عمان به عنوان مناطق توریستی از مهم ترین اتفاقات اجتماعی عمان در سال 2015 به شمار می آید.

طوفان چابالا که بخش هایی از عمان و یمن را درنوردید و باران هایی که با بارندگی شش سال برابری می کرد مهم ترین رخدادهای طبیعی سال گذشته این کشور را رقم زد.

پ17

منبع: تسنیم

به "شورای همکاری خلیج فارس 2015؛ از جنگ افروزی در یمن تا بحران مالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شورای همکاری خلیج فارس 2015؛ از جنگ افروزی در یمن تا بحران مالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید