نقد و آنالیز بازی شین مگامی تنسه 3؛ حلول فرشته مرگ
به گزارش وبلاگ پاییز، امکان ندارد مخاطب ما باشید و نام مجموعه بازی های شین مگامی تنسه (Shin Megami Tensei) به گوش تان نخورده باشد. کم و بیش از این مجموعه عظیم و تاثیراتش صحبت نموده ایم، اما تا به حال امکان تجربه درست و درمان این سری قدیمی به راحتی فراهم نبوده است. به لطف بازسازی یکی از معروف ترین و بهترین قسمت های این مجموعه، یکی دو دهه به عقب برمی گردیم و یکی از بهترین نقش آفرینی های ژاپنی تاریخ را دوباره آنالیز می کنیم. شین مگامی تنسه 3 به صورت بازسازی شده روی کنسول های امروزی عرضه شده است.
شین مگامی تنسه 3 حتی در زمان خود هم عجیب بود؛ چه برسد به بازی ها و رسانه های امروزی که اگر همه چیز را حاضر و آماده مقابل مخاطب نگذارند، صدایش در می آید. فقط هم از نظر فرایند و گیم پلی نمی گوییم و از دیدگاه داستانی و حتی طراحی بصری هم شین مگامی تنسه 3 سبک خاص خود را دنبال می نماید. بازی قدم به قدم در صورت مخاطب می کوبد؛ طوری که انگار تمام کوششش را می نماید تا گیمر را بی خیال ادامه کار کند، اما گیم پلی آن قدر درگیر نماینده و سوال های مطرح شده آن قدر جذاب هستند که برخلاف کوشش های بازی، نمی توان از پای آن بلند شد.
بازسازی شین مگامی تنسه 3 روی پلتفرم های امروزی، دقیقا همان نسخه اصلی است که با وضوح تصویر بیشتر و تعدادی تغییر خوب اجرا می شود. این حرکت در راستای حفظ دیدگاه اصلی سازندگان بسیار پسندیده است، اما بدون شک امکان هزینه کردن و بازسازی شین مگامی تنسه 3 به عنوان یک بازی که مخاطب خاص خود را دارد و افراد زیادی سراغش نمی فرایند، منطقی نبوده است.
از طرف دیگر، ما آمده ایم این نکته را گوشزد کنیم که اتفاقا فرایند سخت و شاید اعصاب خرد کن بازی، خوراک جمعیت قابل توجهی از گیمرهای امروزی است؛ منظورمان گیمری است که نه تنها ترسی از پیدا کردن راه با کوشش های پی در پی خود ندارد و از تکرار مبارزه با یک غولآخر نمی ترسد، بلکه دقیقا دنبال چنین بازی ای می شود. شین مگامی تنسه 3 هم به بهترین شکل ممکن به گیمری که پا به پای و راه بیاید، پاداش می دهد و تجربه ای فراموش نشدنی مقابلش می گذارد. به جرات می توانیم بگوییم که بازسازی شین مگامی تنسه 3 به نام Shin Megami Tensei III: Nocturne HD در زمان بسیار خوبی عرضه شده است.
پوکمون اما ترسناک
صحبت از شین مگامی تنسه بدون ورود به موضوع قدمت و اهمیت آن ممکن نیست. بسیاری از سبک ها و مجموعه های عظیمی که امروزه در صنعت بازی وجود دارند، در شین مگامی تنسه ریشه می گیرند. ساده تر بگوییم، وجود پوکمون و بازی های شبیه به آن همگی به خاطر شین مگامی تنسه است. پیدایش مجموعه شین مگامی تنسه به چند دهه پیش بازمی شود و از همان ابتدای کار، این پیدایش با معرفی سیستمی کاملا جدید به بازی های ویدیویی همراه بوده است. مبارزه با هیولاهای مختلف و جمع کردن آن ها به عنوان سبکی از نقش آفرینی، در اولین شماره شین مگامی تنسه معرفی می شود.
سری بازی های شین مگامی تنسه احترام زیادی برای هیولاهای خود قائل است. تمام هیولاهایی که در دنیای شین مگامی تنسه و حتی مجموعه های فرعی آن مثل پرسونا و شیطان دیجیتال می بینیم، همگی بر پایه افسانه های مختلف طراحی شده اند؛ از دیوها و هیولاها و شیاطین آسیای شرقی گرفته تا هندی و ایرانی و اروپایی، هر موجود افسانه ای و ماورایی که در سری شین مگامی تنسه وجود دارد، در پی حجم زیادی تحقیقات طراحی شده است.
به عنوان یک نقش آفرینی نوبتی ژاپنی، شین مگامی تنسه همه آنچه از این سبک بازی ها انتظار دارید را در خود دارد. خط سلامتی و خط مانا، حرکات معمولی و مهارت های مختلف و همه این سیستم های معمول سر جای خود هستند. به اضافه این ها، شین مگامی تنسه سیستمی کاملا مختص خود دارد که در آن می توانید هیولاهایی که با آن ها روبرو می شوید را به گروه خود اضافه کنید. این هیولاها به شما ملحق می شوند، کنار شما امتیاز تجربه می گیرند و ارتقا پیدا می نمایند، تکامل پیدا می نمایند و به موجود دیگری تبدیل می شوند. در واقع سلاح اصلی شما برای پیروزی در مبارزات، مهارت ها و حرکات های خودتان نیستند و بلکه این هیولاها هستند؛ هیولاهایی که قدرت شان را در اختیار شما می گذارند.
شین مگامی تنسه 3 نه آن قدر قدیمی است که بازی کردنش اذیت تان کند و نه شبیه به مجموعه های فرعی سری مثل پرسوناست که ضمن حفظ تعدادی از عناصر همیشگی شین مگامی تنسه، تمرکزشان کلا چیز دیگری است و تجربه ای متفاوت و مختص خود ارایه می دهند. اگر می خواهید بدانید دنیای عجیب شین مگامی تنسه، با تمام ارجاعاتش به ادیان و الهه های مختلف، با جملات مبهم و ایده های غریب و به شدت پوچ گرایانه اش، دقیقا چه شکلی است، در حال حاضر ساده ترین راه بازی کردن بازسازی جدید شین مگامی تنسه 3 است.
سولز به معنای واقعی کلمه
همان ابتدای کار، از سختی شین مگامی تنسه 3 گفتیم. از اینکه بازی به هیچ وجه دست گیمر را نمی گیرد و همه چیز را به او واگذار می نماید. این موضوع در تک تک نقاط بازی صدق می نماید. چیزی به معنای بخش آموزشی یا شبیه به آن در شین مگامی تنسه 3 وجود ندارد. از همان دقیقه نخست که بازی را آغاز نموده اید، نه کلیدهای بازی و چگونگی استفاده از منوها و چیزهایی شبیه به آن شرح داده می شود، نه سیستم مبارزه به شما آموزش داده می شود، نه کارهایی که می توانید انجام دهید. اینکه کجا قرار دارید و باید کجا بروید دیگر به جای خود. انتظار کلمه ای شرح را در بازی نداشته باشید؛ چه در گیم پلی و چه در داستان.
با این حال، سازندگان بازی بیمار نبوده اند و با هدف شکنجه مخاطب، بازی خود را به این شکل طراحی ننموده اند. بلکه آن ها چالشی بسیار عظیم تر را به جان خریده اند. نکات مهمی که باید بدانید، اعم از چگونگی استفاده صحیح از هیولاها در مبارزات، هدف بعدی تان و چیزهایی از این قبیل، به شکلی مبهم و طی دیالوگ های مختلف در بازی به مخاطب ارایه می شود. دنیای بازی پر از ارواح سرگردان است. این ارواح در نقاط تعیینی قرار داده شده اند تا اگر لازم باشد نکته ای را بدانید، آن را در اختیارتان قرار دهند.
برای مثال، می توانید مطمئن باشید قبل از غولآخرهای عظیم بازی، یک روح سرگردان در همان سیاهچال به شما می گوید که نیروی بسیار قدرتمندی پشت فلان دیوار احساس می کنم یا بازی برای اینکه شما را به نقطه ای خاص بفرستد، روح سرگردانی مقابل راستاتان قرار می دهد که به شما می گوید قصه دخترکی که در خیابان فلان گریه می نماید را شنیده ای؟. البته جملات از مثال های ما پیچیده تر و مبهم تر هستند و معمولا به شکلی ادبی نگارش شده اند، اما در هر حال به خوبی هدایت های لازم را در اختیارتان قرار می دهند.
حتی هدایت های چگونگی استفاده از مکانیک های مبارزه هم به همین شکل ارایه می شوند. البته که بخش زیادی از بازی وابسته به گشت و گذار و آزمون و خطاست؛ تصور نکنید قدم به قدم بازی یک روح سرگردان منتظرتان نشسته است تا اطلاعات لازم را برای تان نقل کند. اینکه شین مگامی تنسه 3 چقدر خوب و تنها با تعدادی جمله، راستاتان را تعیین می نماید و هشدارهای لازم را به شما می دهد، از اعجاز بازی است.
ممکن است مدت زیادی در نقشه بازی یا در سیاهچالی سرگردان شوید و نهایتا زمانی که به نقطه مورد نظر می رسید، به خود می گویید که فلانی به این نقطه اشاره نموده بود و من گوش ننموده بودم. یکی دو بار در ابتدای بازی برای پیشرفت باید در سیاهچالی به عقب بازمی گشتم و حتی یک روح سرگردان هم به من گفته بود که فرضا دیروز در فلان اتاق عقبی نور عجیبی دیدم یا چیزی شبیه به آن که هرگز در نظر من مهم نمی آمد. با این حال، بعدها متوجه شدم که بازی با این حرکت قصد داشت من را به عقب برگرداند و من حرفش را گوش ننموده بودم. در خیال خودم، باید در همه حال فقط به جلو حرکت می کردم، در صورتی که پیشرفت در سیاهچال های شین مگامی تنسه 3 فرایندی کاملا غیر خطی دارد.
سیاهچال های بازی کاملا به هم متصل هستند. حتی سیاهچال های متفاوتی در بخش های جداگانه نقشه بازی وجود دارند که توسط راه هایی به یکدیگر متصل می شوند. بگذارید ساده تر بگوییم: دقیقا زمانی که به انتها یک سیاهچال می رسید، دری را بازی می کنید که دقیقا شما را به ابتدای آن می آورد. همان طور که از سیاهچال های یک نقش آفرینی خوب انتظار می رود، گشت و گذار در نقشه بازی با پاداش های مختلفی همراه است. این پاداش ها از آیتم های مهم گرفته تا هیولاهای مخفی که به شما می پیوندند و هم چنین غولآخرهای اختیاری و فرعی را شامل می شوند.
گم شدن در سیاهچال های شین مگامی تنسه 3 موضوعی بسیار معمول است، اما بازی نقشه ای در اختیارتان قرار می دهد که فقط نقاطی که در آن پا گذاشته اید را ثبت می نماید؛ یعنی به راحتی می توانید با نگاهی به نقشه، متوجه شوید که آیا در یک دور باطل گیر افتاده اید، یا راستا درستی را طی می کنید. حس خوب گشت و گذار و کشف مکان های مخفی یا حتی راستا اصلی تان، بخشی از تجربه کلی شین مگامی تنسه 3 است؛ حسی که به جرات می توانیم بگوییم در بازی های امروز پیدا نمی شود. وقتی بعد از یکی دو ساعت سردرگمی در یک سیاهچال، بالاخره راه پیشرفت را پیدا می کنید و اتاقی جدید می بینید، واقعا به خود می بالید و حس خوشحالی وجودتان را فرا می گیرد.
البته که این حس چند ثانیه ای بیشتر دوام نمی آورد، چون در انتها یک سیاهچال همواره غولآخری قدرتمند منتظرتان نشسته است.
حیوان ناطق
پیروزی در مقابل غولآخرهای بازی احتیاجمند استفاده صحیح و دقیق از تمام سیستم ها و مکانیک های بازی است. باید اعداد و ارقامی که در مبارزات دخیل هستند را به خوبی یاد بگیرید و آن ها را با توجه به غولآخری که مقابل تان است تنظیم کنید. شین مگامی تنسه 3 بازی سختی است، شاید به جرات بتوانیم آن را سخت ترین نقش آفرینی ژاپنی تاریخ بنامیم، اما این سختی با یادگیری صحیح مهارت ها و چگونگی استفاده از آن ها بسیار کاهش پیدا می نماید. ما کاری به این نداریم که بازسازی شین مگامی تنسه 3 برای اولین بار درجه سختی آسان دارد.
کمی بالاتر از سیستم اصلی سری شین مگامی تنسه گفتیم و این سیستم، یعنی جمع آوری هیولاهای مختلف و استفاده از آن ها در مبارزات، هسته اصلی شین مگامی تنسه 3 است. برای اینکه هیولاها را به تیم خود اضافه کنید، باید با آن ها صحبت کنید و به توافق برسید. صحبت و مذاکره با هیولاها آن هم میان مبارزات، یک مکانیک مهم در شین مگامی تنسه است.
حین مبارزات، می توانید به جای حمله و صدمه زدن به هیولاها، آغاز به مذاکره به آن ها کنید. البته که عوامل مختلفی در پاسخ شنیدن از سوی هیولاها نقش دارند و قرار نیست هر هیولایی به شما جواب دهد. حتی بعضی اوقات هیولاها پا پیش می گذارند و به شما پیشنهاد مذاکره می دهند. برای مثال، اگر یک هیولای خاص را می خواهید، بهتر است در مبارزه ابتدا دیگر هیولاها را از بین ببرید و نهایتا تنهایی با او صحبت کنید. خیلی اوقات هم ممکن است یک هیولاها را آن قدر بزنید که در لحظه آخر به التماس کردن بی افتد و بخواهد به شما ملحق شود.
مذاکره با هیولاها معمولا با دادن چیزی به آن ها آغاز می شود. پس از اینکه آیتم یا مقدار پول مورد نظر هیولا را به او دادید، او سپس معمولا سوالی از شما می پرسد. این سوال ممکن است بسیار ساده و مسخره یا در طرف مقابل پیچیده و فلسفی باشد. پاسخ صحیح به سوال، که البته با توجه به شخصیت خاص هر هیولا پیدا کردن پاسخ صحیح هم چندان راحت نیست، منجر به پیوستن هیولا به تیم شما می شود. حتی ممکن است یکی از هیولاهای دیگر در تیم تان، به جای شما وارد عمل شود و وظیفه پاسخ دادن را بر عهده بگیرد. اتفاقات غیر منتظره در شین مگامی تنسه 3 کم نیستند.
هیولاهایی که به شما پیوسته اند نقش اعضای گروهتان را بازی می نمایند. هیولاها هر کدام قدرت ها و نقاط ضعف خاص خود را دارند، توانایی های مختلفی برای خود دارند و به تدریج هم با کسب امتیاز تجربه، به مهارت های بیشتر دسترسی پیدا می نمایند. تیمی چهار نفره از خود و هیولاهای تان تشکیل می دهید و آن ها را به مبارزه می برید.
تراز هیولاها و سطح قدرت آن ها معمولا سقف تعیینی دارد و نمی توانید یک هیولا را تا ابد نگه دارید و ارتقا دهید. بازی تشویق تان می نماید تا در قالب یک سیستم جداگانه به نام ادغام هیولا، قدرت های دو هیولای مختلف را با یکدیگر ادغام کنید و موجودی کاملا جدید بسازید. تراز و قدرت هیولای جدیدی که با ادغام دو یا سه هیولا ساخته می شود، معمولا بیشتر از هیولاهای قبلی است. آنالیز اینکه چه هیولاهایی در اختیار دارید و قدرت کدامیک بیشتر به کارتان می آید و کدامیک از آن ها بیشتر به درد ادغام می خورند، بخش مهمی از بازی است. تعدادی محدود از هیولاهای بازی می توانند بدون ادغام، خودشان تکامل پیدا نمایند و به موجودی جدید تبدیل شوند. بازی هیچ حرفی از اینکه کدام یک از هیولاها قابلیت تکامل دارند به شما نمی زند و خودتان باید با ارتقای هیولاهای، قابلیت تکامل آن ها را کشف کنید.
مهارت های شخصیت اصلی بازی یا در واقع خودتان هم با آیتمی به نام ماگاتاما قابل تغییر است. این آیتم ها کم و بیش شبیه به کلاس های مختلف بازی عمل می نمایند. حدود بیست عدد ماگاتاما در بازی وجود دارد که می توانید آن ها را در بخش های مختلف بازی پیدا کنید و هر کدام از آن ها به شکلی متفاوت روی قدرت ها و مهارت های شما تاثیر می گذارند. نقاط ضعف و قدرت شما با استفاده از ماگاتاماهای مختلف تغییر می نمایند و مهارت هایی که یاد می گیرید هم به نسبت فرق خواهند کرد. می توانید یک ماگاتاما را فعال داشته باشید و با توجه به احتیاج خود برای غولآخرهای مختلف، آن ها را تغییر دهید و یکی دیگر را فعال کنید.
نهایتا، یک عامل دیگر هم روی فرایند کلی بازی تاثیر می گذارد. تمام بازی های سری شین مگامی تنسه سیستمی بر پایه شرایط ماه دارند. در بازی های پرسونا که خط داستانی با یک تقویم گره خورده، این ماه با توجه به روزهای یک تقویم تغییر می نماید و در بازی های شین مگامی تنسه، به نسبت تعداد قدم هایی که در یک سیاهچال برداشته اید. ماه دو حالت بسیار تاثیرگذار دارد: ماه کامل و ماه نو. هفت مرحله طول می کشد تا از ماه نو به ماه کامل برسیم و برعکس. شرایط ماه در همه حال گوشه سمت چپ تصویر نشان داده می شود. در هر مرحله، رفتار هیولاهای بازی متفاوت خواهد بود.
قدرت هیولاها، با توجه به عنصر خاص شان در حملات، در هر مرحله تعیین از ماه ضریب خاص خود را دارد. با این حال، در ماه کامل تمام هیولاها به قدرتمندترین حالت خود می رسند و رفتارشان هم غیرمنتظره می شود. در ماه کامل، هیولاها ضرباتی بسیار قوی خواهند داشت و به هیچ وجه دفاع نخواهند کرد. هم چنین امکان فرار از بیشتر مبارزات به هنگام ماه کامل غیرممکن می شود. صحبت و مذاکره با بیشتر هیولاها به هنگام ماه کامل بسیار سخت می شود. از طرف دیگر، تعدادی از هیولاهای کمیاب فقط در ماه کامل حاضر مذاکره با شما هستند.
شرایط ماه روی ادغام هیولاها هم تاثیر می گذارد. با توجه به مرحله ای که ماه در آن واقع شده است، ممکن است نتیجه ادغام هیولاها متفاوت شود. هم چنین پیشرفته ترین نوع ادغام هیولاها که طی آن یک هیولای اضافه باید قربانی شود، فقط در ماه کامل ممکن است.
تمام این پیچیدگی ها، از چگونگی استفاده درست و به جا از مهارت ها گرفته تا ادغام صحیح هیولاها و ارتقای آن ها و در نظر دریافت شرایط ماه در همه حال، پیشرفت را در شین مگامی تنسه 3 چالش برانگیز می نمایند. این جاست که بازسازی شین مگامی تنسه 3 وارد می شود تا حداقل تمام کردن بازی را ممکن کند.
حلول فرشته مرگ
احتمالا پیش از این در برنامه ها و مقالات مختلف از من شنیده اید که رغبتی به بازسازی های عظیم آثار کلاسیک ندارم. هدف از بازسازی بازی ها یا فیلم های قدیمی نباید چیزی مگر حفظ همان آثار قدیمی به شکل اصلی شان باشد. بازسازی شین مگامی تنسه 3 دقیقا همین رویه را دارد؛ موضوعی که در نام بازی هم گوشزد شده است. بازی Shin Megami Tensei III: Nocturne HD Remaster همان طور که نامش می گوید، چیزی بیش از ارایه همان بازی اصلی اما با وضوح تصویر اچ دی نیست.
شین مگامی تنسه 3 اولین برخورد من با این سری بازی ها بود. نسخه اصلی را حدود پانزده سال پیش روی پلتفرم اصلی یعنی پلی استیشن 2 تجربه نموده، اما به خاطر دارم که هرگز تمامش ننموده بودم. دلیلش هم سختی بیش از اندازه بازی بود. این بار که تک تک طلسم ها و هیولاها و سیستم های این سری را می شناختم، دیگر مسئله ای با سختی بازی نداشتم، اما نمی توان این موضوع را انکار کرد که بازی از یک نقطه به بعد به شکل اعصاب خرد کنی سخت می شود. بازسازی شین مگامی تنسه 3 پیش از هر چیز مطمئن شده است تا این مشکل را رفع کند.
اولین تغییر بازسازی شین مگامی تنسه 3 در مقایسه با نسخه اصلی، اضافه شدن درجه سختی آسان است. این درجه سختی به دلیلی نامعلوم در قالب یک محتوای دانلودی کاملا رایگان به بازی اضافه می شود؛ یعنی بازی را که تهیه می کنید، چه روی پلی استیشن و چه روی استیم، باید درجه سختی آسان را جداگانه به بازی اضافه کنید. چند صد کیلوبایت دانلود می کنید و درجه سختی آسان اضافه می شود.
تغییر بعدی، صداگذاری انگلیسی (و حتی ژاپنی) بازی برای اولین بار است. دیالوگ های بازی در نسخه اصلی صداگذاری نداشتند، اما در بازسازی شین مگامی تنسه 3 بیشتر دیالوگ ها ضبط شده اند. حتی با اینکه به جرات می توان گفت که بازی احتیاجی به صداگذاری نداشت، دوبله شخصیت ها بسیار خوب از آب درآمده است و شخصیت ها نسبت به گذشته زنده تر شده اند. با اینکه پیش از تجربه بازسازی فکر می کردم صداگذاری شخصیت ها به محیط ترسناک و مرموز شین مگامی تنسه 3 لطمه بزند، حالا که بازی را دیده ام، می گویم که چنین اتفاقی رخ نداده است و صداگذاری ها را به عنوان یک پیشرفت می بینم.
چندان بیراه نگفته ایم اگر شین مگامی تنسه 3 را یک نقش آفرینی ترسناک قلمداد کنیم. بازی محیطی بسیار ترسناک دارد و موسیقی و صداگذاری اش حسابی ترسناک و دلهره آور هستند. مهم تر از آن، دنیای غیر قابل پیش بینی بازی و اینکه واقعا قدم به قدم نمی دانید قرار است چه اتفاقی بی افتد و همواره هم در خطر هستید، جو بسیار ترسناکی به شین مگامی تنسه 3 داده است. بر تمام این ها داستان و شخصیت های عجیب و جملات مبهم و قصار را هم اضافه کنید تا بازی حس و حالی ترسناک و حسابی متفاوت به خود بگیرد.
شین مگامی تنسه 3 به عنوان یکی از مهم ترین نقش آفرینی های نوبتی تاریخ، ارزش بسیار بالایی دارد. آنچه بازی از مخاطب خود می خواهد، یادگیری و استفاده از تک تک سیستم ها و مکانیک ها برای پیشرفت است. بازی طراحی بسیار دقیقی بر مبارزات و فرایند خود داشته و در مقابل از مخاطب هم خود می خواهد که تک تک آن ها را یاد بگیرد. این رویه مخالف دیدگاه های استاندارد بازی سازی است که معمولا کوشش می نماید چند راه مختلف مقابل پای گیمر بگذارد. شین مگامی تنسه 3 نشان می دهد که ساخت بازی سخت، صد البته به شرط تعادل، بارها و بارها چالش برانگیزتر از یک بازی معمول است. اینکه چگونه میزان دقیق سختی بازی را تنظیم کنیم و اطلاعات کافی برای پیشرفت را به مخاطب دهیم و در عین حال هم مطمئن شویم او را فراری نمی دهیم.
وجود بازسازی شین مگامی تنسه 3 هم به عنوان یکی از بهترین نقش آفرینی های نوبتی تاریخ و هم به عنوان پایه و اساسی برای مجموعه عظیم شین مگامی تنسه 3 ضروری است. خوشبختانه Shin Megami Tensei III: Nocturne HD Remaster ضمن حفظ اساس بازی اصلی، حتی با درجه سختی آسان خود امکان تجربه کلی بازی را برای همه افراد ممکن می نماید.
نام بازی: Shin Megami Tensei III: Nocturne - HD Remaster
تهیه نماینده: Atlus
سازنده: Atlus
سبک: نقش آفرینی نوبتی
پلتفرم: PS4، Switch، PC
منبع: دیجیکالا مگ