ورزش ایکس بادی چیست؛ معایب، مزایا و شیوه تمرین

به گزارش وبلاگ پاییز، تناسب اندام یکی از دغدغه های مهم افراد است و بسیاری از افراد تناسب اندام و بهبود سبک زندگی با ورزش را جزو اهداف مهم زندگی شان می دانند. با داشتن اندام متناسب هم از نظر جسمی و روحی سالم تر خواهید بود و هم این که استایل و ظاهر مجذوب کننده تری خواهید داشت. امروزه علاوه بر ورزش های سنتی و متداول متدهای ورزشی پیشرفته تری هم برای تناسب اندام و حفظ سلامت افراد در سالن ها و باشگاه های ورزشی ارائه می شود و ورزش ایکس بادی یکی از این متدهای پیشرفته ورزشی است. برای این که بدانید ورزش ایکس بادی چیست و چه معایب و مزایایی دارد ما با همراه باشید تا هر آنچه که باید درباره این متد مدرن ورزشی بدانید را شرح دهیم.

ورزش ایکس بادی چیست؛ معایب، مزایا و شیوه تمرین

ورزش ایکس بادی چیست؟

ایکس بادی نوعی ورزش است که از متد تحریک الکتریکی عضلانی یا (EMS) استفاده می کند. این ورزش این امکان را برای ورزشکار پدید می آورد که بدنش را به نحوی بهینه و کارآمد ترمیم کند. یک جلسه تمرین بیست دقیقه ای ایکس بادی معادل یک تمرین ورزشی 2 ساعته است.ورزش ایکس بادی برای مردان و زنانی مناسب است که می خواهند شکل بدنشان را تغییر دهند. ساختار عضلانی به دست آورده و با کاهش توده چربی بدنشان را در کوتاه مدت تقویت کنند. این ورزش با استفاده از یک دستگاه و یک جلیقه مخصوص انجام می گردد.

برای این که بدانید ورزش ایکس بادی چیست و چطور انجام می گردد ابتدا باید به این نکته بپردازیم که ems یا ایکس بادی چطور با تحریک الکتریکی عضلانی به بهبود شرایط بدن کمک می کند؟

در متد تحریک الکتریکی عضلات یا ems با استفاده از تکانه های الکتریکی فرایند انقباض عضلانی تحریک می گردد. در این متد از طریق الکترودهایی که در مجاورت ماهیچه ها نصب می گردد پالس های الکتریکی به بدن ارسال می گردد. مغز بدن انسان در حالت معمولی فرمان هایی را برای انقباض منظم عضلات ارسال می کند. در روش ems انقباضات عضلانی از طریق الکترودها و پالس های الکتریکی به روش القایی صورت می گیرد و جالب است بدانید که ماهیچه ها تفاوت انقباض ارادی و انقباض القایی الکتریکی را درک نمی کنند. بنابراین نتیجه انقباض هر دو روش یکسان و بهینه است. شدت انقباضات القایی الکتریکی در واقع 30 درصد بیشتر از انقباضات ارادی است.

در متد ems نسبت به ورزش های معمولی فیبرهای عضلانی بیشتری درگیر می شوند. به تارهای عضلانی که منقبض و منبسط می گردد فیبر عضلانی می گویند و هر کدام از بافت های بدن با نوعی از فیبرهای عضلانی هم خوانی دارد. در متد ایکس بادی و ems حتی برخی از بافت های عضلانی غیرفعال که در روش های تمرین سنتی درگیر نمی شوند هم فعال خواهند شد.

این متد بیش از 40 سال است که از طریق فیزیوتراپیست ها برای توان بخشی عضلات مورد استفاده قرار می گیرد و با استفاده از این متد در دستگاه های مدرن ایکس بادی ورزشکاران می توانند عملکرد بهتر و ریکاوری بهینه تری داشته باشند. ایکس بادی می تواند باعث کاهش وزن، افزایش قدرت بدنی، تحریک رشد عضلانی، کاهش تنش عضلات و ازبین رفتن تعادل عضلانی گردد.

ورزش با دستگاه ایکس بادی چطور انجام می گردد و چه پیش نیازهایی دارد؟

برای این که با دستگاه ایکس بادی ورزش کنید باید به سالن های ورزشی مراجعه کنید و برای کار با دستگاه حتماً باید یک مربی مجرب داشته باشید. ایکس بادی را می توان در گروه ورزش های همگانی قرارداد که استفاده از آن برای تمامی نوجوانان، بانوان و آقایان بدون خطر است. اگرچه برای شروع ورزش با ایکس بادی هیچ پیش نیازی لازم ندارید ولی بهتر است در صورت ابتلا به بیماری های خاص مانند دیابت، تیروئید، سرطان، صرع و… حتماً با پزشک معالج خود مشورت کنید.

فرکانس دستگاه ایکس بادی باید از طریق مربیان مجرب و متناسب با شرایط و فیزیک بدنی افراد تنظیم گردد؛ به این صورت که ورزشکار جلیقه ایکس بادی را بر تن می کند و مربی با تنظیم فرکانس دستگاه بسته به اهداف ورزشکار تمرینات متعددی را برای ورزشکار مشخص می کند. این تمرینات با دستگاه ایکس باید ظرف مدت بیست دقیقه انجام گردد. در مدت این بیست دقیقه شما چندین برابر ورزش های معمولی و سنتی کالری می سوزانید و میزان کالری مصرفی شما بسته به نوع تمرین بین 200 تا 500 کالری خواهد بود. پس از هر جلسه ایکس بادی با ترشح اندورفین در بدن حس بسیار خوشایندی را تجربه خواهید کرد.

مزایای ورزش ایکس بادی چیست؟

یکی از بزرگ ترین مزایای ورزش ایکس بادی این است که سبب صرفه جویی در زمان شما خواهد شد. همان طور که در دیگر بخش های مطلب به آن پرداختیم، 20 دقیقه ورزش با دستگاه ایکس بادی می تواند معادل دو ساعت تمرین های معمولی با وزنه باشد. بنابراین اگر در پی روشی سریع برای تناسب اندام و یا کاهش چربی در بدنتان هستید این روش یکی از بهترین ورزش هایی است که میتوانید به سراغش بروید. مزایای ورزش ایکس بادی به طور مختصر شامل موارد ذیل است:

  • با استفاده از متد ems در ورزش ایکس بادی عضلات رشد کرده و مقاومت و استقامت بدن افزایش چشمگیری می یابد.
  • تمرینات هدفمند با دستگاه ایکس بادی می تواند فرم بدن شما را اصلاح کند. به عنوان مثال اگر دچار افتادگی شانه هستید با ورزش ایکس بادی فرم بدنتان اصلاح خواهد شد.
  • تمرینات قدرتی و هوازی ایکس بادی در کنار یکدیگر به شما کمک می کند تا اندامی متناسب داشته باشید، توده چربی بدنتان را کاهش داده و با سلولیت مقابله کنید، همچنین با افزایش جریان خون در پوست و بافت های صورت پوست زیباتر و شاداب تری خواهید داشت.
  • ورزش ایکس بادی می تواند بدون فشارآوردن به مفاصل باعث تحریک رشد عضلانی برای ورزشکاران حرفه ای گردد. همان طور که در دیگر بخش های مطلب به آن اشاره کردیم با استفاده از این متد ورزشی عضلاتی از بدنتان فعال می شوند که با ورزش سنتی امکان فعال شدنشان وجود ندارد. همچنین کسانی که دچار مسائل مفصلی هستند و به همین دلیل تحرکی محدود دارد می توانند با خیال راحت با استفاده از این متد ورزشی به تقویت عضلاتشان بپردازند.
  • ورزش ایکس بادی می تواند با تحریک عضلات بدن هر گونه عدم تعادل عضلانی را درمان کند.

تفاوت ایکس بادی و ems چیست؟

سالن های ورزشی بسکمک مجهز به دستگاه های ایکس بادی و ems هستند و برخی از افراد تصور می کنند که این دو ورزش با یکدیگر یکسان اند اما در حقیقت این دو متد کمی با یکدیگر تفاوت دارند. تفاوت ems و ایکس بادی به نوع دستگاه و جلیقه مخصوص آن برمی گردد. یک تفاوت ایکس بادی و ems در این است که مدت زمان ورزش در ایکس بادی بیست دقیقه و در ems بیست و پنج دقیقه است. در واقع دستگاه ایکس بادی از همان متد تحریک الکتریکی عضلات یا ems استفاده می کند با این تفاوت که دستگاه ایکس بادی ورژن پیشرفته تر دستگاه ems است و عملکرد بهتری دارد.

معایب ورزش ایکس بادی چیست؟

برخی از افراد تصور می کنند که پالس های الکتریکی ارسال شده از طریق دستگاه ایکس بادی ممکن است برای سیستم قلب و عروق مضر باشد در حالی که طبق تحقیقات پزشکی انجام گرفته پیرامون متد ems جریان الکتریکی این دستگاه ضرری برای کارکرد قلب ندارند و تنها برخی از ماهیچه های بدن را تحت تأثیر قرار می دهند. با این وجود استفاده از دستگاه ایکس بادی برای کسانی که دفیبریلاتور (دستگاه کنترل کننده ریتم قلب) یا پیس میکر (ضربان ساز قلب) دارند توصیه نمی گردد. علاوه بر این ورزش ایکس بادی ممکن است برای خانم های باردار، بیماران مبتلا به ترومبوز و افراد مبتلا به صرع می تواند پرخطر باشد.

نکته دیگری که باید به خاطر داشته باشید این است که همه دستگاه های ایکس بادی یا ems صددرصد ایمن نیستند. فیزیوتراپیست هایی که از دستگاه های ems برای درمان بیماران استفاده می کنند طبق پروتکل مورد تأیید FDA از این دستگاه ها استفاده می کنند و ممکن است مربیانی که در سالن های ورزشی تمرین با دستگاه ایکس بادی را آموزش می دهند این پروتکل ها را رعایت نکنند. بنابراین اگر قصد انجام تمرینات ورزشی با دستگاه های ایکس بادی را دارید حتماً بایستی به باشگاه های ورزشی معتبر مراجعه کنید و مربیان مجرب و آموزش دیده ای برای استفاده از دستگاه داشته باشید.

و در آخر

در این مطلب برایتان توضیح دادیم که ورزش ایکس بادی چیست و چطور انجام می گردد؛ ورزش ایکس بادی یکی از سریع ترین و مؤثرترین متدهای ورزشی برای تناسب اندام و تقویت عضلات است. بار دیگر تأکید می کنیم که به دلیل پیچیدگی های متد ems و دستگاه ایکس بادی برای ورزش با این دستگاه حتماً باید به سالن های ورزشی مراجعه نمایید و مربیان مجربی برای کار با دستگاه داشته باشید.

به خاطر داشته باشید که برای تناسب اندام، کاهش وزن و عضله سازی علاوه بر انجام حرکات ورزشی اصولی تغذیه درست و سالم هم بسیار تاثیرگذار است. اگر قصد دارید به طور حرفه ای ورزش کنید خرید مکمل ورزشی هم یکی از مواردی که است که با توصیه و مشورت با مربی تان می توانید نسبت به انجام آن اقدام کنید.

اگر امکان رفتن به باشگاه را ندارید و می خواهید به طور حرفه ای ورزش کنید می توانید با خرید لوازم ورزشی وبلاگ پاییز یک باشگاه خانگی داشته باشید؛ برخی از مربیان ورزشی به صورت آنلاین به ورزشکاران برنامه می دهند و اپلیکیشن های ورزشی متعددی هم برای ورزش در خانه وجود دارد که می توانید برای ورزش اصولی و درست به سراغشان بروید. اگر امکان دریافت برنامه های ورزشی از مربیان بدنسازی را ندارید انجام ورزش های هوازی در خانه یکی از ساده ترین روش ها برای تناسب وزن است؛ با بررسی قیمت تجهیزات هوازی و نوع فعالیتی که دوست دارید انجام دهید می توانید نسبت به خرید تجهیزات ورزشی هوازی اقدام کنید.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه رفع مسؤولیت وبلاگ پاییز مگ را بخوانید.

منابع: dr-kron, xbodyworld

منبع: دیجیکالا مگ

به "ورزش ایکس بادی چیست؛ معایب، مزایا و شیوه تمرین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورزش ایکس بادی چیست؛ معایب، مزایا و شیوه تمرین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید