وقتی عکاس از گلوله نمی ترسد!
به گزارش وبلاگ پاییز، برنده شدن عکس قاتل سفیر روسیه در ترکیه در یکی از معتبرترین مسابقه های عکاسی جهان نشان داد که هنوز هم شجاعت و تصمیم گیری درست در لحظه، بیشترین موفقیت را برای عکاسان در پی دارد.

به گزارش وبلاگ پاییز، عکسی که برهان اوزبیلیجی - عکاس ترک خبرگزاری آسوشیتدپرس - از صحنه پس از ترور سفیر روسیه در ترکیه گرفت، به عنوان برنده جایزه سال جاری رقابت های ورلد پرس فوتو معرفی گردید.
این عکس زمانی ثبت شد که اسلحه هنوز در دست قاتلی است که قربانی اش را چند لحظه پیش با شلیک گلوله به قتل رسانده و حالا آن را در اوج هیجان در دست دارد و فریاد می زند، یعنی هنوز قاتل در صحنه است، نفس می کشد و زنده است. مردی که تا چند لحظه قبل از ترور با خونسردی تمام پشت سفیر ایستاده بود، در این صحنه، یک تروریست خطرناک است.
عکاس در این لحظه، یک عکس گرفته است، در لحظه بهت، ترس و حیرت. به خاطر عکاسی در همین شرایط است که ارزش این عکس بالاست. عکاس به سرنوشت ساز بودن عکاسی در آن لحظه واقف بوده و حالا مزد آن را گرفته است.
اوزبیلیجی درباره آن روز گفته است: از لحظه ای که صدای تیراندازی ها را شنیدم، می دانستم که این لحظه ای تاریخی است. مطلع بودم که به عنوان یک ژورنالیست نمی توانستم صرفا فرار کنم و خود را نجات دهم.
این تقدیر و این بازدیدهای میلیونی از عکس او نشان می دهد که در دنیای امروز که همه یک دوربین همراه خود دارند و عکاسی می نمایند، موفقیت و رضایت نصیب آن هایی می گردد که در حساس ترین لحظه، تصویری را در قاب دوبین شان ثبت می نمایند که ثبت آن شاید کار هر کسی نباشد.
عکس برهان از این اتفاق تنها عکس ثبت شده در شرایط سخت نیست. در طول تاریخ عکس هایی توسط عکاسان به ثبت رسیده اند که امروز آن ها را با همان تک عکس شان می شناسند و با همان به شهرت رسیده اند، چون در شرایط سخت ثبت شده اند.
عکس جف وایدنر و ثبت رویارویی یک مرد با تانک ها در جریان اعتراضات سال 1989 دانشجویان در میدان تیان آن من چین از این نوع تصاویر است. او نیز در این باره گفته است: اولین چیزی که به فکرم آمد این بود که از این مرد عکس بگیرم، ولی همزمان مثل بسیاری دیگر دچار شوک شده بودم. تصور می کردم که او را بلافاصله خواهند کشت، ولی این اتفاق نیفتاد. برای همین تصمیم گرفتم از لنز قوی تری استفاده کنم، چون از صحنه خیلی دور بودم. دریافت این عکس برایم تجربه ای غیرقابل باور بود.
رابرت کاپا، عکاس، فتوژورنالیست و یکی از مؤسسان آژانس بین المللی عکس مگنوم نیز در سال 1936 از لحظه کشته شدن یک سرباز در جنگ داخلی اسپانیا، عکسی گرفت که یکی از جنجالی ترین عکس های قرن بیستم است. عکسی که هم برای کاپا شهرت و آبرو خرید و هم به دلیل انتشار شایعه هایی مبنی بر ساختگی بودن عکس، او را در مظان اتهام قرار داد و بازتاب های مختلفی را درپی داشت.
همچنین عکس اِدی آدامز، خبرنگار و عکاس خبرگزاری آسوشیتدپرس و مجله تایم که سال 1968 از اعدام یک ویت کنگ در جنگ ویتنام گرفته شد، توانست بر فرایند این جنگ تاثیر بگذارد. این عکس برنده جایزه پولیتزر و جایزه ورلد پرس فوتو شد.
منبع: خبرگزاری ایسنا