98؛ سال تلخ ورزش جانبازان و معلولین

به گزارش وبلاگ پاییز، درگذشت دو ورزشکار در سال 98، سالی تلخ را برای ورزش جانبازان و معلولین رقم زد.

98؛ سال تلخ ورزش جانبازان و معلولین

به گزارش خبرنگار ورزشی وبلاگ پاییز، ورزش جانبازان و معلولین کشورمان در سالی که گذشت، علاوه بر کسب افتخارات و قهرمانی های متعدد و همچنین کسب سهمیه های پارالمپیک توکیو، شاهد دو اتفاق تلخ بود؛ اتفاق اول درگذشت راضیه شیرمحمدی در تیر ماه و اتفاق دوم فوت ناگهانی سیامند رحمان قوی ترین وزنه بردار معلول دنیا بود که شوک بزرگی را به خانواده ورزش جانبازان و معلولین وارد کرد.

قهرمانی والیبال نشسته در آسیا

یکی از اتفاقات مهم در سال 98 قهرمانی مقتدرانه تیم ملی والیبال نشسته مردان ایران در آسیا بود که بدون حتی یک ست از دست داده به این افتخار دست یافت. ملی پوشان ایران در فینال این مسابقات چین را همانند رقبای قبلی 3 بر صفر مغلوب کردند. در توزیع جوایز بهترین ها نیز حسین گلستانی ارزشمندترین بازیکن والیبال نشسته معلولان آسیا شد و رمضان صالحی عنوان بهترین لیبرو را به خود اختصاص داد.

دیپلم افتخار برای زهرا نعمتی

سازمان اتحادیه دنیای المپین ها به ورزشکاران المپینی که دستاورد های ویژه ای در المپیک و رویداد های دنیای داشته باشند، مدرک افتخاری اهدا می کند. بر همین اساس این اتحادیه در اواخر خرداد 98 در اقدامی جالب توجه به زهرا نعمتی ملی پوش کشورمان که توانسته بود در المپیک 2016 ریو حضور داشته باشد، دیپلم افتخار را اهدا کرد تا با کسب این مدرک، افتخار دیگری به نام ایران ثبت شود.

درگذشت راضیه شیرمحمدی

راضیه شیرمحمدی عضو تیم ملی تیراندازی با کمان معلولان ایران 3 تیر ماه بر اثر سکته قلبی درگذشت. شیرمحمدی که متولد 1356 بود، در پارالمپیک 2012 لندن به مدال برنز دست یافت. وی همچنین در بازی های پاراآسیایی 2018 اندونزی نیز به مدال نقره رسیده بود. این ورزشکار فقید چند هفته قبل از درگذشتش توانسته بود در مسابقات دنیای هلند سهمیه المپیک 2020 توکیو را کسب کند.

قهرمانی نماینده ایران در مسابقات دنیای سنگ نوردی

در فینال مسابقات پارا سنگ نوردی قهرمانی دنیا در بریانس فرانسه، بهنام خلجی پیروز به تاپ کردن جهت تنها در یک دقیقه و 50 ثانیه شد و عنوان قهرمانی دنیا را به خود اختصاص داد.

درخشش وزنه برداران در نورسلطان و کسب آخرین مدال سیامند

کشور قزاقستان در تیر ماه میزبان مسابقات پاراوزنه برداری قهرمانی دنیا بود که با قهرمانی تیم ایران در بخش مردان پایان یافت. تیم کشورمان در این دوره از مسابقات به سه مدال طلا توسط روح الله رستمی، حامد صلحی پور و سیامند رحمان، سه مدال نقره توسط منصور پورمیرزایی، علی اکبر غریب شی و نادر مرادی و یک برنز توسط امیر جعفری دست یافت. این آخرین مدالی بود که سیامند رحمان قبل از فوتش در 11 اسفند ماه کسب کرد.

قهرمان پاراتکواندوکاران در آسیا

تیم ملی پاراتکواندوی کشورمان با کسب چهار مدال طلا (صادقیان پور، شعبانی، پوررهنما، عزیزی)، دو نقره (نریمانی و بهرامی آذر) و 34 امتیاز توانست مقتدرانه عنوان قهرمانی پنجمین دوره مسابقات قهرمانی آسیا را به خود اختصاص دهد.

تغییر رنگ مدالِ مدال آور ایران در پاراآسیایی 2018

دوپینگ ورزشکاری از ازبکستان در جریان بازی های پاراآسیایی 2018 اندونزی و تأیید آن در مرداد 98 توسط کمیته پارالمپیک آسیا باعث شد مدال زهرا برناکی ورزشکار پرش طول کشورمان از برنز به نقره ارتقا پیدا کند.

2 مدال تیراندازی در مسابقات دنیای سیدنی و تغییر سرمربی

تیم ملی پاراتیراندازی ایران که مهر ماه به استرالیا برای شرکت در مسابقات دنیای اعزام شده بود، با کسب دو مدال نقره و یک سهمیه پارالمپیک به کار خود پایان داد. این نتایج در نهایت منجر به تغییر در رأس کادر فنی تیم ملی و بازگشت حسین امیری به عنوان سرمربی جدید شد.

درخشش دوومیدانی کاران در امارات

در جریان مسابقات پارادوومیدانی معلولان قهرمانی دنیا در امارات که آبان ماه برگزار گشت، حامد امیری صاحب مدال طلا شد، علی محمدیاری، مهران نکویی مجد، امان الله پاپی و هاشمیه متقیان به مدال نقره رسیدند و علیرضا مختاری، سجاد محمدیان و محمدرضا احمدی نیز پیروز به کسب مدال برنز شدند. همچنین 9 سهمیه پارالمپیک نیز به دست آمد.

استعفای رئیس فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولین

یکی از مهمترین اتفاقات پیرامون ورزش جانبازان و معلولین استعفای حمید علی صمیمی از ریاست فدراسیون در آبان بود. علی صمیمی پس از 19 ماه از انتخابش به این سمت، استعفا کرد که این استعفا مورد موافقت وزیر ورزش نیز قرار گرفت. البته مسعود سلطانی فر، رئیس مستعفی را به عنوان سرپرست فدراسیون منصوب کرد.

سومی بسکتبال با ویلچر در آسیا

تیم ملی بسکتبال با ویلچر که آذر ماه در مسابقات قهرمانی آسیا - اقیانوسیه شرکت کرده بود، در رده سوم ایستاد و سهمیه پارالمپیک را نیز کسب کرد. البته این سهمیه در اواخر سال 98 سر و صدای زیادی به راه انداخت؛ به طوری که کمیته پارالمپیک با اعزام به پارالمپیک موافقت نکرد، اما فشارها آنقدر ادامه داشت که در نهایت با این اعزام نیز موافقت شد.

در مسابقات قهرمانی آسیا تیم بانوان نیز پنجم شد و دستش به سهمیه پارالمپیک نرسید.

درگذشت ناگهانی قوی ترین معلول دنیا

شوک بزرگ برای ورزش ایران درگذشت سیامند رحمان امید اول مدال طلای کاروان کشورمان در پارالمپیک 2020 توکیو بود. سیامند که بارها و بارها از رکوردشکنی در پارالمپیک صحبت کرده بود، در 11 اسفند ماه به دلیل ایست قلبی از دنیا رفت. این اتفاق به قدری تلخ بود که واکنش کمیته بین المللی پارالمپیک و دیگر نهادهای مرتبط ورزشی با ورزش معلولان را به دنبال داشت. سیامند همواره رکوردشکنی را به پارالمپیک موکول می کرد، اما اجل مهلت نداد تا داغ درگذشت او بر دل ورزش ایران بنشیند.

انتخاب رئیس جدید فدراسیون

آخرین اتفاق ورزش جانبازان و معلولین نیز انتخاب شروین اسبقیان، مدیرکل دفتر امور مشترک فدراسیون ها در وزارت ورزش به عنوان رئیس جدید فدراسیون ورزش جانبازان و معلولین بود. اسبقیان در رقابت با کرم الله علی مرادی رأی بیشتری کسب کرد تا برای چهار سال ریاست این فدراسیون را بر عهده بگیرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "98؛ سال تلخ ورزش جانبازان و معلولین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "98؛ سال تلخ ورزش جانبازان و معلولین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید