صالحی امیری: فلسفه تاریخ شفاهی کشف واقعیت و حقایق تاریخی است، به جای معرفی اسطوره های غربی، اسطورهای خود را بشناسیم

به گزارش وبلاگ پاییز، رئیس کمیته ملی المپیک گفت: تاریخ شفاهی ما را به آینده متصل و به گذشته گره می زند و ما از یک انقطاع تاریخی جلوگیری کنیم.

صالحی امیری: فلسفه تاریخ شفاهی کشف واقعیت و حقایق تاریخی است، به جای معرفی اسطوره های غربی، اسطورهای خود را بشناسیم

به گزارش خبرنگار ورزشی وبلاگ پاییز، سیدرضا صالحی امیری در مراسم رونمایی از تاریخ شفاهی ورزش ایران گفت: امروز و برای اولین بار در تاریخ ورزش ایران از یک اقدام جدیدی که ثابت می نماید ورزش ایران داری ریشه و تبار بزرگی است، رونمایی می کنیم. باید اظهار تاسف بکنیم و از پیشکسوتان ورزش ایران پوزش بخواهیم که نسبت به آنها قصور داشتیم. حرکتی که باید یک قرن پیش شروع و امروز به نتیجه می رسید، اما خدا را شاکریم که امروز شروع یک جهت و حرکت بزرگ است.

وی توضیح داد: بزرگان خود را فراموش کردیم و بسیاری از این بزرگان در گوشه تنهایی بدون ضبط هیچ صدا و تصویری از آنها از بین رفتند. این گناه نابخشودنی است. تمام کوشش همکاران من این بود که به یک سوال بزرگ پاسخ بدهیم که تبار ورزش ایران کدام است. نقطه شروع را از موزه شروع کردیم و تمام 2500 مدال و کاپ و لوح های اهدایی را که قهرمان به ما دادند را ثبت کردیم و این موزه ملی است. در ادامه بانک اطلاعات را داشتیم و چندین میلیون عکس و سند که در گوشه گوشه ایران خاک می خورد را جمع آوری کردیم تا امروز هر کسی در هر گوشه جهان بخواهد به این آرشیو به صورت رایگان دسترسی داشته باشیم.

رئیس کمیته ملی المپیک گفت: نقطه سوم امروز رونمایی از تاریخ شفاهی ورزش ایران خواهد بود. از همه روسای فدراسیون ها، مدیران ورزش، برادران عزیزم دکتر سجادی، دکتر سلطانی فر و دکتر علی نژاد که همواره در کنار ما حضور داشتند، تشکر کنم. این کار براساس یک متولوژی علمی است که یک سال تحقیق شده و به همین دلیل در تاریخ ما ماندگار خواهد شد. یکی از مهمترین اتفاقات ورزش ایران گردآوری تاریخ شفاهی و جمع آوری مجموعه گنجینه های در سینه مانده است که آنها را تبدیل به فیلم و نوشته کردیم. تاریخ شفاهی ما را به آینده متصل و به گذشته گره می زند و ما از یک انقطاع تاریخی جلوگیری کنیم.

صالحی امیری یادآور شد: در زمینه ثبت خاطرات شهدا اقدامات ارزشمندی کردیم، اما از خاطرات قهرمانان غفلت کردیم. در آینده نزدیک تندیس قهرمانان آسیایی و تالار قهرمانان آسیایی را رونمایی می کنیم. تالار مشاهیر با تندیس بزرگان فوتبال را در نیز در آینده رونمایی خواهیم کرد تا تمام ملت از این گنجینه بزرگ بهره، آشنا و درس بیاموزند. ما بین تاریخ و خاطرات تاریخی تفاوت قائل هستیم . خاطره یک نقل قول شخصی و توصیف از قول یک نفر است، اما خاطره یک حادثه و پدیده از قول چند شخصیت از یک رویداد تاریخی و کشف حقیقت است.

وی توضیح داد: به عنوان رسالت انسانی و وظیفه ملی مسئولیت ثبت و ضبط واقعیت ها برای نسل آینده را پذیرفتیم تا آنها را از سرگردانی نجات بدهیم. ما با موجی از تاریخ سازی و روایتگری ناصواب روبرو شدیم و باید سره را از ناسره تشخیص بدهیم. فلسفه تاریخ شفاهی کشف واقعیت و حقایق تاریخی است. ما در آینده نزدیک یک کتابخانه، فیلم خانه و مجموعه ثبت شده از بزرگان ورزش را خواهیم داشت تا همه از این گنجینه تاریخ شفاهی بهره ببرند. با صداو سیما برای پخش این مستندها صحبت کردیم تا جوانان با بزرگان ورزش ایران آشنا شوند.

رئیس کمیته ملی المپیک بیان کرد: به جای معرفی اسطوره های غربی، اسطورهای خود را بشناسیم و کارگردان و هنرمندان ما باید از چهره های قهرمانان ما فیلم بسازند. باید به جهان نشان بدهیم، ایران مجموعه بزرگی از گنجینه ها است که هروقت اراده کنیم آنها را کشف خواهیم کرد. در روزهای آینده افتتاح های دیگری نیز خواهیم داشت و آن وقت به کمیته المپیک و شورای المپیک آسیا خواهیم گفت تا از این موزه فیلم بسازند. هدف گذاری ما این است تا این موزه در میان 23 موزه ورزش جهان قرار بگیرد و بعد از موزه لوزان، موزه دوم جهان باشد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "صالحی امیری: فلسفه تاریخ شفاهی کشف واقعیت و حقایق تاریخی است، به جای معرفی اسطوره های غربی، اسطورهای خود را بشناسیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صالحی امیری: فلسفه تاریخ شفاهی کشف واقعیت و حقایق تاریخی است، به جای معرفی اسطوره های غربی، اسطورهای خود را بشناسیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید