طالبی و خواص و مضرات آن

به گزارش وبلاگ پاییز، طالبی یکی دیگر از میوه های خوش طعم و آبدار تابستانی است که آب آن هم هواداران زیادی دارد. طعم شیرین و آب فراوان این میوه آن را به گزینه بسیار خوشایندی برای برطرف عطش تابستانی تبدیل نموده است. به علاوه، این میوه فواید و البته مضراتی هم دارد که در این مطلب به آن ها خواهیم پرداخت.

طالبی و خواص و مضرات آن در کنار خوردن طالبی ، به بسیاری از دستورالعمل های اسموتی و دسر نیز افزوده می گردد و طعم دلچسبش را به یادگار می گذارد. صرف نظر از رنگ و طعم دلچسب این میوه تابستانی، دارای بسیاری از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های مهم است. در این مطلب هر آنچه که لازم است در خصوص این میوه تابستانی خوشمزه بدانید، می پردازیم.

مزایای خوردن طالبی

پیشگیری از ابتلا به آسممطالعات اجرا شده بر روی حیوانات حاکی از آن است که مصرف اندازه زیادی آنتی اکسیدان بتا کاروتن، نوعی ویتامین A، که در این میوه تابستانی نیز وجود دارد، قادر است به جلوگیری از ابتلا به آسم به افراد یاری کند. بتا کاروتن در میوه های زرد و نارنجی مانند طالبی وجود دارد. یک فنجان یا 177 گرم طالبی حاوی 3580 میکروگرم بتا کاروتن است. متخصصان، مصرف روزانه 1800 میکرو گرم بتا کاروتن را برای مردان در سن 14 سال و بالاتر و 14000 میکروگرم از آن را برای زنان در همان گروه سنی توصیه می نمایند.

ویتامین C یک ویتامین و آنتی اکسیدان مهم است که می تواند در برابر آسم از بدن محافظت کند. بعضی از متخصصان نیز استفاده از مکمل های ویتامین C را برای درمان آسم پیشنهاد نموده اند. یک فنجان طالبی 65 میلی گرم ویتامین C را فراهم می نماید. دستورالعمل های فعلی توصیه می نماید که زنان بالغ 65 تا 75 میلی گرم و مردان بالغ 75 تا 90 میلی گرم ویتامین C مصرف نمایند.

بعلاوه، مطالعاتی که در سال 2010 بر روی افراد مبتلا به آسم اجرا شده، حاکی از آن است که مبتلایانی که کولین (یکی دیگر از آنتی اکسیدان های موجود در طالبی) را به عنوان درمان دریافت نموده اند، سطح التهاب را کاهش داده اند. با این حال، بیشتر مطالعات روی مکمل های آنتی اکسیدانی متمرکز شده اند، این مکمل ها نسبت به منابع غذایی، دوزهای بسیار قوی تری از مواد مغذی را ارائه می دهند.

فشار خونفیبر، پتاسیم، ویتامین C و کولین موجود در طالبی از سلامت قلب حمایت می نمایند. مصرف غذاهای سرشار از پتاسیم می تواند به کاهش فشار خون یاری کند. انجمن قلب آمریکا (AHA) توصیه می نماید که یک فرد بالغ باید به طور میانه روزانه 4700 میلی گرم پتاسیم برای سالم نگه داشتن سیستم قلبی و عروقی مصرف کند. یک فنجان طالبی حدود 473 میلی گرم پتاسیم یا 10٪ از اندازه توصیه شده روزانه را برای شما فراهم می نماید.

سرطانبتا کاروتن، توکوفرول و سایر آنتی اکسیدان های موجود در طالبی قادرند به جلوگیری از آسیب سلولی ناشی از استرس اکسیداتیو یاری نمایند. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مصرف مکمل های حاوی این آنتی اکسیدان ها و آنتی اکسیدان های دیگر می تواند خطر ابتلا به سرطان ریه، پروستات و سایر انواع سرطان را کاهش دهد. این در حالی است که به نظر می رسد که فیبر رژیمی قادر است از بدن در برابر سرطان روده بزرگ محافظت کند. یک فنجان طالبی حاوی 1.6 گرم فیبر است.

آبرسانی بدنطالبی به لطف دارا بودن مقادیر زیاد آب و محتوای الکترولیتی، گزینه بسیار خوبی برای پیشگیری از کم آب شدن بدن در ماه های گرم سال و یا بعد از ورزش است. یک فنجان (177 گرم) طالبی حاوی 160 گرم آب است. نمونه هایی از الکترولیت های موجود در طالبی شامل سدیم، پتاسیم، کلسیم و منیزیم است.1

یاری به کاهش وزنکم بودن چربی و کالری این میوه تنها علتی نیست که باعث شده طالبی گزینه مناسبی برای کنترل وزن باشد. طالبی از اندازه قابل توجهی فیبر هم برخوردار است، ماده ای که برای رژیم غذایی ما لازم است و با پاکسازی سیستم گوارشی، آن را تمیز و فعال نگه می دارد. همین مسأله سوخت و ساز بدن را سریع تر و مؤثرتر می نماید. به علاوه، ماده فیبر یاری می نماید مدت زمان بیشتری احساس سیری کنید، به کنترل اشتها یاری می نماید و در کاهش کلسترول خون هم نقش دارد.

تقویت استخوان ها و دندان هااین میوه از منابع خوب کلسیم به شمار می رود، ماده ای که برای برخورداری از استخوان ها و دندان هایی سالم لازم است. بدن دائماً از ذخایر کلسیم موجود در استخوان ها برداشت و آن ها را با کلسیم جدیدی جایگزین می نماید. اگر اندازه کلسیم دریافتی کمتر از اندازه برداشتی آن باشد، استخوان ها ضعیف می شوند، مسأله ای ریسک شکستگی های استخوانی و ابتلا به پوکی استخوان را بیشتر می نماید. مصرف زیاد کلسیم در دوران جوانی یاری می نماید سطح کلسیم در بدن خود را به بالاترین حد برسانید، مسأله ای که می تواند تأثیرات دراز مدتی بر سلامت شما داشته باشد. مصرف ماده کلسیم به ویژه اهمیت زیادی برای بچه ها و نوجوانان بالغ نشده دارد، چون استخوان های آن ها به سرعت در حال رشد است. اما به افراد بزرگسال هم توصیه می گردد کلسیم مصرف نمایند تا سرعت زوال استخوانی ناشی از بالا رفتن سن را کاهش دهند.

حفظ سلامت چشم هادو فیتونوترینت موجود در طالبی به نام های لوتئین و زئاگزانتین برای حفظ سلامت چشم ها در طی فرایند بالا رفتن سن، ضروری هستند. این دو ماده ریسک ابتلا به آب مروارید، نابینایی ناشی از افزایش سن و تباهی لکه زرد ناشی از بالا رفتن سن را کاهش می دهند. مقادیر زیادی لوتئین و زئاگزانتین در شبکیه چشم ها وجود دارد و این دو ماده یک مانع حفاظتی در چشم ها به وجود می آورند که نور مضر آبی را فیلتر می نماید و سلامت سلول های چشمی را حفظ می نماید.

تقویت سیستم ایمنی بدنطالبی از منایع خوب ویتامین C به شمار می رود، ماده ای که با یاری به فعالیت های سلولی مختلفی که در بدن در برابر عوامل بیماری زا انجام می گردد، در عملکرد ایمنی بدن نقش دارد.

این ویتامین کار پاکسازی آثار ناشی از مواد اکسیدان در پوست را بیشتر می نماید و به این ترتیب از ما در برابر تنش اکسیداتیو ناشی از محیط محافظت می نماید. کمبود ویتامین C باعث اختلال در سیستم ایمنی بدن و افزایش آسیب پذیری در برابر عفونت ها می گردد.2

درمان نماینده یبوستطالبی حاوی فیبرهای حلّالی مثل پکتین است که نقش مهمی در هضم غذا دارند. این فیبرها آب را جذب نموده، حجم مدفوع را افزایش می دهد و به این ترتیب عبور آن را از روده ها آسان می نماید. اگر دچاریبوست موقت شده اید به طالبی اعتماد کنید.

بهتر است برای درمان یبوست قبل از غذا از طالبی بهره ببرید.

البته توجه داشته باشید که در مصرف این میوه زیاده روی نکنید. تحمل فیبرهای موجود در طالبی در افراد مختلف فرق دارد.

در بعضی افراد مصرف زیاد طالبی باعث اسهال یا نفخ می گردد. برای پیشگیری از هر مشکل احتمالی بهتر است زیاده روی ننموده و به همان یک قاچ بسنده کنید.

میوه مناسب برای ترک سیگار !اگر سیگاری هستید و قصد ترک آن را دارید از آب طالبی غافل نشوید. این ماده حاوی مواد مغذی و معدنی است که می تواند به شما در ترک سیگار و بهبودی و بازیابی بدن در رهایی از نیکوتین یاری می نماید

مفید در درمان نقرس و رماتیسمکسانی که مبتلا به نقرس و رماتیسم می باشند سعی نمایند در فصل تابستان اندازهی طالبی هر روز میل نمایند.

مضرات طالبیدر بعضی افراد مصرف زیاد طالبی باعث اسهال یا نفخ می گردد. برای پیشگیری از هر مشکل احتمالی بهتر است درمصرف آن زیاده روی نگردد.

کسانی که مرض قند دارند باید در خوردن طالبی جانب احتیاط را رعایت نمایند و یا آن را مصرف ننمایند.

کسانی که ورم معده و روده دارند، نباید در مصرف طالبی زیاده روی نمایند.3

پی نوشت:

1.www.afkarnews.com

2.www.yjc.ir

3.www.7ganj.ir

منبع: راسخون

به "طالبی و خواص و مضرات آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طالبی و خواص و مضرات آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید