نوشیدن قهوه مفید است یا مضر؟

به گزارش وبلاگ پاییز، قهوه می تواند پوشش معده و روده ها را در بعضی افراد تحریک کند و علائم بیماری های گوارشی مانند سندرم روده تحریک پذیر را بدتر کند.

نوشیدن قهوه مفید است یا مضر؟

در این مقاله به بعضی اثرات مثبت و منفی مصرف قهوه پرداخته شده است.

جزء اصلی قهوه یعنی کافئین، از مواد محرک و مؤثر بر دستگاه گوارش و سیستم عصبی است. قهوه یک راهکار طولانی مدت برای بهبود یبوست نیست و در واقع مسائل گوارشی مانند IBS یا سندرم روده تحریک پذیر را بدتر می نماید.

کم آبی بدن یکی از عوارض مصرف زیاد قهوه است. اما با مصرف آب کافی، اگر قهوه می نوشید می توانید از کم آبی بدن جلوگیری کنید.

مصرف میانه تا زیاد قهوه می تواند بعضی از اختلالات اضطراب و خواب را بدتر کند. ثابت شده است که مصرف میانه قهوه فوایدی مانند کاهش خطر دیابت، بیماری قلبی، سرطان کبد و زوال عقل دارد.

قهوه می تواند از راه های مختلفی بر دستگاه گوارش تأثیر بگذارد. جزء اصلی قهوه که بر دستگاه گوارش تأثیر می گذارد کافئین است که می تواند ماهیچه های دستگاه گوارش را تحریک کند و انقباضات روده بزرگ را افزایش دهد و منجر به حرکات مکرر روده گردد.

قهوه بعلاوه می تواند فراوری هورمون های خاصی مانند گاسترین و کوله سیستوکینین را در بدن افزایش دهد که می تواند ترشح آنزیم های گوارشی و صفرا را افزایش دهد.

این ترشحات انقباضات ماهیچه های معده و روده کوچک را افزایش می دهد، که می تواند به هضم غذا یاری کند و به کاهش علائمی مانند نفخ، گاز و سوء هاضمه یاری کند و در عین حال باعث تمرکز و هوشیاری بیشتری در شما می گردد.

با این حال در همه مصرف قهوه به یک شکل واکنش نشان نمی دهند. بعضی از افراد ممکن است نسبت به اثرات کافئین روی دستگاه گوارش حساسیت بیشتری داشته باشند و ممکن است علائمی مانند: سوزش سر دل، تهوع، ناراحتی شکمی پیدا نمایند.

همان طور که اشاره شد، قهوه می تواند پوشش معده و روده ها را در بعضی افراد تحریک کند و علائم بیماری های گوارشی مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS) را بدتر کند.

در یک مطالعه با 3300 شرکت نماینده که در Frontiers in Nutrition منتشر شده است، نشان داد مصرف قهوه و کافئین با احتمال بیشتر IBS در کل جمعیت مورد مطالعه مرتبط است.

ارتباط معنی داری بین مصرف کافئین و شدت علائم IBS در افراد دارای اضافه وزن یا چاقی یافت شده است.

سطوح بالای آنتی اکسیدان و ترکیبات فنلی به قهوه قدرت حمایت از سلامتی می دهد. آنتی اکسیدان ها در برابر آسیب سلولی محافظت می نمایند و ترکیبات فنلی از استرس اکسیداتیو و التهاب محافظت می نمایند، که همگی می توانند به پیشگیری از بیماری یاری نمایند.

به طور کلی، در حالی که قهوه می تواند اثرات مثبت و منفی بر دستگاه گوارش و سیستم عصبی داشته باشد، مهم است که به صدای بدن خود گوش دهید و اندازه مصرف خود را بر اساس تحمل فردی و سلامت گوارش خود تعدیل کنید.

به نظر می رسد خوب بودن یا بد بودن نوشیدن قهوه بسته به فرد و اندازه مصرف فرق دارد و احتمالا رعایت حد اعتدال در این نوشیدنی می تواند از مضراتش کاسته و به فواید آن بیفزاید.

منبع: فرارو

به "نوشیدن قهوه مفید است یا مضر؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوشیدن قهوه مفید است یا مضر؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید